۱۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۲۵
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85502035
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نشنال اینترست: بایدن در مسیر جنگ هسته‌ای با روسیه پیش می‌رود

تهران-ایرنا- نشریه آمریکایی با اشاره به حمایت‌های تسلیحاتی دولت آمریکا از اوکراین در جنگ روسیه نوشت: بایدن در مسیر جنگ هسته‌ای با روسیه حرکت می‌کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، نشنال اینترست نوشت: پنجشنبه گذشته بایدن مخفیانه به اوکراین اجازه داد از سلاح های آمریکایی برای حملات محدود به خاک روسیه استفاده کند. اما آنچه که بایدن درباره آن توضیحی نداد پاسخ به یک سوال اساسی بود: این تشدید وخامت اوضاع چه نفعی برای آمریکا دارد؟

این نشریه افزود: تکان دهنده و حتی نگران کننده است از اینکه چنین سوالی حتی مطرح هم نشده است. اما شاهدی وجود ندارد که نشان دهد کسی در کاخ سفید، وزارت خارجه یا وزارت دفاع آمریکا راهبردی منطقی را در آستانه تصمیم گیری برای اجازه استفاده از سلاح های مرگبار آمریکا در خاک روسیه ترسیم کرده باشد.

روز جمعه آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا توضیح داد که این اقدام برای «انطباق و تنظیم» شرایط در حال تغییر در میدان جنگ انجام شده است. اما حتی درباره این که این سیاست چه تغییری در روند جنگ خواهد داشت و آیا باعث بهبود اوضاع برای اوکراین خواهد شد یا نتیجه مثبتی برای آمریکا خواهد داشت، توضیحی ارائه نداده است.

بنابراین، این تصمیم آمریکا به جز وخامت اوضاع برای اوکراین و آمریکا تاثیری نخواهد داشت.

در بخشی از گزارش نشنال اینترست آمده است که در تجربه یک قرن گذشته جنگ های نیابتی بین آمریکا (و در کل غرب) در مقابل روسیه (اتحادیه جماهیر شوروی سابق) تجارب خوبی کسب شده است. دموکراسی ها در یک طرف و کمونیست ها یا حکومت های خودکامه در طرف دیگر، مدت های طولانی در دامن زدن به جنگ ها با هدف فشار بر مخالفان شان، تهی کردن منابع آنها و تضعیف خواسته های توسعه طلبانه شان نقش داشته اند اما نکته ای که همه طرف ها تلاش می کردند از آن جلوگیری کنند استفاده از کمک های مرگبار به نیروهای نیابتی برای حمله مستقیم به دشمنان مجهز به سلاح های هسته ای شان بوده است.

وقتی برای اولین بار جنگ در اوایل سال ۲۰۲۲ آغاز شد، در جهان غرب نگرانی های زیادی درباره گسترش جنگ وجود داشت، این نگرانی ها شامل احتمال ورود روسیه به حمله به غرب و نقض خط قرمزها بود. انتقال «سلاح های تهاجمی»، سپس سامانه های خاصی مانند موشک های ضد تانک، موشک های ضد هوایی، هویتزرهای آمریکایی، تانک های مدرن غربی، نفربرهای زرهی خط بالا، سامانه های دفاع هوایی و موشکی دوربرد و در نهایت جت های جنگنده اف ۱۶ این نگرانی را افزایش داد که همه اینها «خط قرمزهایی» باشند که می توانند جنگ را گسترش دهند، اما هیچ کدام چنین اتفاق را رقم نزد.

تصور بسیاری در غرب این است که به دلیل این که چنین اقداماتی باعث حمله روسیه به غرب نشد هیچ چیز دیگری باعث این اتفاق نخواهد شد. این منطق احمقانه ای است که شالوده تصمیم گیری ها را تشکیل می دهد. همان طوری که ذهنیت افراد نمی تواند درک کند که چه چیزی روس ها را تحریک می کند قادر به درک تاثیرات جمعی چنین تصمیمی نیز نیست و توجهی به این موضوع ندارد که اگر چنین سیاستی از سوی روسیه اتخاذ می شد ما چه پاسخی به آن می دادیم.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه گفت که پوتین هشداری بسیاری جدی را ارائه داد و باید آن را بسیار جدی گرفت. وی به رهبران آمریکا هشدار داده که محاسبات غلط آنها می توانند پیامدهای بسیار مرگباری داشته باشند.

این باور غرب مبنی بر اینکه اجازه به اوکراین برای استفاده از تسلیحات دوربرد و اف-۱۶ برای حمله به اهدافی در سرزمین اصلی روسیه، مسیر جنگ را تغییر می دهد، در عین یک ساده لوحی شرم آور است. هر گونه تحلیلی از موازنه قوا بین طرف اوکراینی (همراه با حمایت غرب) و طرف روسیه نشان می دهد که نیروهای پوتین از مزیت های تعیین کننده ای در بخش نیروی هوایی، دفاع هوایی، زره پوش، موشک، پهپاد، ظرفیت صنعتی و نیروی انسانی برخوردار هستند.

چندین شلیک از راه دور به روسیه به آنها صدمه می زند، اما هیچ کمکی به تغییر مسیر جنگ نخواهد کرد، چه برسد به این که نتیجه آن را تغییر دهد. باید در نظر داشت که حتی حملات موشکی مستمر و ویرانگر روسیه به زیرساخت‌های مهم نظامی اوکراین، هرگز نیروهای کی‌ یف را به خطر نینداخت. لشکرکشی مستمر و گسترده غرب علیه روسیه نتایج مشابهی را به همراه خواهد داشت – اما ممکن است روسیه را وادار به تلافی کند.

نشنال اینترست در پایان نوشت: آمریکا دستاوردی در گسترش فهرست اهداف سلاح ها و مهماتی که در اختیار اوکراین قرار می دهد نخواهد داشت. تهدید تنش های هسته ای احمقانه است و اجازه بایدن برای استفاده از این سلاح ها برای حمله به خاک روسیه باید قبل از هر گونه آسیب احتمالی فورا لغو شود. تنها راه منطقی، تلاش برای دستیابی به راه حلی از طریق مذاکره و پایان دادن به جنگ است و باید از همه توان دیپلماتیک خود استفاده کنیم تا از بروز جنگ دیگری در آینده جلوگیری شود. به خطر انداختن جنگ با روسیه آن هم در شرایطی که امنیت ملی آمریکا در خطر نیست نهایت حماقت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha