استاندار آذربایجان‌غربی: توسعه زیرساختی مرز تمرچین راه رسیدن به بازار مدیترانه و عراق است

ارومیه - ایرنا - استاندار آذربایجان غربی با اشاره به لزوم روان سازی امور در پایانه مرزی تمرچین برای توسعه مراودات اقتصادی در این پایانه گفت: توسعه زیرساختی این مرز، راه رسیدن به بازار مدیترانه و عراق است.

به گزارش ایرنا، محمدصادق معتمدیان روز شنبه در جلسه شورای مبادلات مرزی آذربایجان غربی با تاکید بر رفع مشکلات پایانه مرزی تمرچین و اجرای مصوبات این شورا افزود: در راستای افزایش مبادلات اقتصادی و تجاری و همچنین افزایش ترانزیت، ضروری است موضوعات مربوط به ساماندهی مرز تمرچین در سریعترین زمان عملیاتی شود.

وی همچنین با اشاره به اهمیت افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی با اقلیم کردستان عراق اضافه کرد: در راستای دسترسی به دریای مدیترانه و انتقال کالا به بخش عمقی عراق و بازارهای هدف سوریه، توسعه زمینه های اقتصادی و زیرساخت های لازم در پایانه های مرزی تمرچین و حاج عمران ضروری است.

استاندار آذربایجان غربی به افزایش مبادلات تجاری با اقلیم کردستان عراق در ۲ سال گذشته نیز اشاره کرد و ادامه داد: در دولت سیزدهم، روابط اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق به ویژه در مرزهای آذربایجان غربی ارتقا یافته و هر سال بیش از یک میلیارد دلار صادرات به این اقلیم انجام شده و در این مدت شاهد افزایش ۲۵۰ درصدی ترانزیت و ۴۰ درصدی میزان صادرات به اقلیم کردستان عراق بودیم.

معتمدیان همچنین یکی از راهکارهای مهم برای افزایش مراودات تجاری و تسهیل در ترانزیت کالا به اقلیم کردستان عراق را افزایش مبادی مشترک مرزی دانست و اضافه کرد: مطالعات و بررسی های لازم جهت افزایش تعداد درب های واحد مرزی از چهار به ۱۰ درب، در قالب درب های اختصاصی برای تردد خودروهای سواری، کالاهای فاسد شدنی و نظیر آن، برای جانمایی و عملیاتی شدن این طرح در کوتاه ترین زمان صورت می گیرد.

وی در پایان با تاکید بر اجرای کامل مصوبات جلسات شورای مبادلات مرزی استان و لازم الاجرا بودن مصوبات این شورا اظهار کرد: براساس ضرورت های مورد نیاز مرزهای بین المللی، الگوی جدیدی در پایانه مرزی تمرچین در کشور ایجاد می شود.

در ادامه این جلسه در حوزه گمرک انباشت خاک در گمرک تمرچین بررسی و دستورات لازم از طرف استاندار آذربایجان غربی برای بررسی بیشتر صادر شد.

در این جلسه تدوین طرح جامع پایانه مرزی تمرچین مطرح و مقرر شد تا در جلسه ای دیگر با بررسی بیشتر تصمیمات لازم در این زمینه اخذ شود.

بازگشایی ۶ درب ورود و خروج در پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر، بررسی و تعیین تکلیف ساختمان های مرزی برخی نهادها و ساختمان قدیمی بازارچه و برخی موارد دیگر هم از موضوعاتی بود که درباره آن گفت و گو شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha