نامه رهبر انقلاب به دانشجویان آمریکا بر جوامع غربی تاثیر گذاشته است

تهران-ایرنا- هانی‌زاده کارشناس مسائل بین الملل گفت: بازنشر گسترده نامه تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی در فضای مجازی نشان می دهد که این نامه حاوی پیام انسانی و اسلامی است که تاثیر آنی خود را بر جوامع غربی باقی گذاشته است.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا؛ در خصوص اهمیت نامه رهبری معظم انقلاب اسلامی به جوانان و دانشجویان آمریکایی، اظهارداشت: نامه تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به دانشجویان آمریکا یکی از اقدامات هوشمندانه ایشان برای گشایش باب گفتمان فرا حکومتی بین قاره ای تلقی می شود.

وی گفت: این نامه اگر چه نخستین نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به دانشجویان آمریکائی و اروپائی نیست، اما شرایط زمانی و آنچه که در فلسطین اشغالی می گذرد اهمیت این نامه را دو چندان ساخته است.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: قدرت تاثیر گذاری نامه اخیر رهبری خطاب به دانشجویان آمریکا به قدری زیاد بود که صدها هزار مرتبه در فضای مجازی باز نشر داده شد. این واکنش ها نسبت به نامه تاریخی رهبر فرزانه انقلاب از چند زاویه قابل تجزیه و تحلیل است. تحلیل نخست این است که رهبر انقلاب اسلامی از تغییر نا پذیری حاکمان کشورهای غربی نسبت به مسائل جهان اسلام بویژه ملت فلسطین آگاهی دارند.

هانی زاده بیان کرد: از این رو مقام معظم رهبری باب گفتمان غیرحاکمیتی را از سال‌ها پیش بین جهان اسلام و جوانان آمریکا و اروپا گشوده که تاثیرات این نوع گفتمان به صورت جنبش دانشجویی تجلی پیدا کرده است. این جنبش هر چند با واکنش تهاجمی، خشونت آمیز و بیرحمانه پلیس آمریکا مواجه شده است، اما به سرعت جامعه اروپا را تحت تاثیر قرار داد و اکنون این حرکت خود جوش انسانی از کنترل حکومت های غربی خارج شده است.

وی ادامه داد: دستگیری بیش از ۳ هزار دانشجو و ده ها استاد دانشگاه در ایالت های مختلف آمریکا توسط نیروهای امنیتی این کشور، از وجود یک حرکت شتابنده برای ایجاد تغییر در سیاست های آمریکا نسبت به ملت فلسطین حکایت دارد. از سوی دیگر رهبر انقلاب در نامه اخیر خود با بهره گیری از واژگان درخور فهم قشر جوان آمریکا حکام این کشور را که در کشتار مردم فلسطین با رژیم صهیونیستی همکاری دارند مورد انتقاد قرار داد.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: بازنشر گسترده نامه تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی در فضای مجازی نشان می دهد که این نامه حاوی پیام انسانی و اسلامی است که تاثیر آنی خود را بر جوامع غربی باقی گذاشته است. طرف دیگر غربی یعنی حاکمان مرتبط با لابی صهیونیستی در ایالات متحده نیز نسبت به این نامه واکنشی شتاب زده و انفعالی از خود نشان دادند.

هانی زاده بیان کرد: «مایک جانسون» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در توئیتی در صفحه شخصی خود خطاب به دانشجویان آمریکا نوشت «اگر آیت الله را راضی کرده اید، آمریکا را از دست داده اید». رسانه ای غربی و منطقه ای نیز فرازهای مهم این نامه تاریخی را منتشر و مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

وی تصریح کرد: بنابراین نامه مهم رهبر معظم انقلاب خطاب به دانشجویان آمریکا چه نامه اخیر و چه نامه های مربوط به سال های گذشته می تواند در فضای تعاملات بین ملت ها تاثیر بالایی داشته باشد. این فضا قطعا بر تغییر رویکرد سیاسی حاکمیت غرب نسبت به ملت فلسطین و آنچه که رهبری از آن در نامه خود به عنوان «سر نوشت دیگری در انتظار منطقه حساس غرب آسیا و لزوم آشنائی با مفاهیم قرآنی» یاد کرده اند، موثر خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطرنشان کرد: موضع گیری برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در شناسایی فلسطین به عنوان یک کشور مستقل را می توان پیش درآمد این تغییر رویکرد سیاسی تلقی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha