اعطای پژوهانه به نخبگان فعال در حوزه سلول‌های بنیادی

تهران- ایرنا- دبیر ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی معاونت علمی از اعطای پژوهانه (بودجه پژوهشی) به دانشجویان دکتری و پژوهشگران پسادکتری حوزه سلول‌های بنیادی جهت انجام پژوهش‌های عمیق‌تر خبر داد.

به گزارش گروه حوزه علم و آموزش ایرنا، احسان عارفیان با اعلام خبر اعطای بودجه ویژه به دانشجویان دکتری و پسا دکتری به نحوه فعالیت باشگاه «برنا سل» اشاره کرد و گفت: برناسل باشگاهی است که منتخبان المپیادهای پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی در آن عضو می شوند و این استعدادهای درخشان و نخبه می‌توانند در زمینه فعالیت‌های ستاد توسعه یابند. همچنین با توجه به هم افزایی و استفاده از توانمندی برگزیدگان المپیادهای پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی در قالب یک شبکه منسجم، این باشگاه تشکیل شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی به هم‌زمانی باشگاه برناسل اواخر سال گذشته با نخستین «گردهمایی برگزیدگان المپیادهای پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی» به همت ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی و با همکاری مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گریزی زد و گفت: این گردهمایی به منظور تقدیر و امیدآفرینی برای استعدادهای برتر، نخبگان و برگزیدگان المپیادهای دانشجویی و دانش آموزی برگزار شده بود.

عارفیان اضافه کرد: ارائه برنامه‌های آموزشی با یارانه ویژه یکی از این اقدامات است. این باشگاه، فرصت مناسبی را فراهم می‌کند تا شبکه نخبگانی متشکل از برگزیدگان هشت دوره المپیاد دانش‌آموزی و ۶ دوره المپیاد دانشجویی شکل گرفته و امکان هم افزایی و استفاده از توانمندی این شبکه برای کارآفرینان و فناوران فعال در حوزه فراهم شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی درباره بودجه ویژه که برای این استعدادهای درخشان در نظر گرفته شده گفت: این بودجه ها با توجه به تعریف پژوهش‌های فناوران در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی به آن ها اعطاء می شود. تلاش کردیم برای اینکه پژوهش‌های دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی، پژوهش های عمیق و موثرتری باشد بودجه یا گرنت‌های ویژه‌ای برای دانشجویان دکتری و دکتری تخصصی و پژوهشگران پسادکتری داشته باشیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی به نحوه توزیع بودجه‌ها به نخبگان پرداخت و گفت: این بودجه‌های ویژه یا توسط ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی یا با کمک صندوق های پژوهش فناوری مانند بنیاد ملی علم ایران توزیع خواهد شد. سعی داریم تا پژوهش های دانشجویان تحصیلات تکمیلی کیفتی‌تر شوند تا آموزش فرآیندها برای آن ها سهل‌تر باشد؛ این درحالی است که هزینه‌های انجام پژوهش‌های استاندارد بالاست.

حمایت ستاد از شرکت های دانش‌بنیانی که در مسیر نیمه صنعتی شدن قرار دارند

عارفیان گفت: از سطح توسعه منابع انسانی که کمی فراتر می‌آییم به هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان خواهیم رسید. در این حوزه ما هسته های فناور بسیار نوپا داریم که توسعه فناوری خود را بر روی یک یا چند محصول آغاز کرده اند و در بسیاری از موارد نتیجه مثبت اولیه ای نیز از محصولات خود در دست دارند و می خواهند در گام بعدی تولید نیمه صنعتی پیش ببرند.

به گفته او، ستاد توسعه فناوری پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی از تیم‌های نوپا، هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیانی که در مسیر حرکت در قالب سکوها (پلتفرم) سازمان غذا و دارو و معاونت درمان وزارت بهداشت هستند، حمایت می‌کند.

عارفیان درخصوص رقم این بودجه‌ها نیز اظهار داشت: به طور معمول مبالغ بودجه‌هایی که به این هسته‌های فناور و دانش بنیان اعطا می‌شود در سطح بالاتری پیش‌بینی شده به شرط اینکه فناوری در بستر آیین‌نامه‌ها و ضابطه‌های رسمی کشور اتفاق بیافتد.

دبیر ستاد توسعه فناوری پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی معتقد است: تا زمانی‌که فناوری مسیر ثبت رسمی خود را طی نکند، ارزش‌یابی و استانداردهای ویژه بین‌المللی را به دست نیاورند و شاخص‌ها و داوری لازم را نداشته باشد، قابل عرضه نیست.

وی ادامه داد: در این زمان، شاید برای شخص فناور جذاب باشد که یک فناوری را در مسیر توسعه قرار داده است؛ اما برای زیست بوم پیرامونی زمانی فناوری رنگ جدی به خود می‌گیرد که طبق ضوابطی که در دنیا وجود دارد در سکوهای (پلتفرم) رسمی موجود، ثبت و توسعه یابد.

عارفیان این را هم گفت که بر حمایت ستاد از شرکت هایی که مسیر قانونی، توسعه محصول را طی کرده باشند حمایت می کنیم. همچنین ستاد در مسیر تایید طرح تجاری سازی شده و تبدیل طرح به ایده که با همکاری سازمان غذا و دارو و معاونت درمان اتفاق می‌افتد حامی فناوران است.

گرنت چیست؟

گرنت یا پژوهانه بودجه‌ای است که به نهادها، موسسات و شرکت‌ها یا افراد اعطا می‌شود تا برای انجام طرح‌های پژوهشی در اختیار افراد یا گروه‌ها قرار گیرد.

هدف از ارائه پژوهانه به پژوهشگران ترغیب و تشویق اعضای هیات‌علمی دانشگاه به انجام هر چه بهتر فعالیت‌های پژوهشی و فراهم آوردن شرایط مناسب برای تحقق اهداف و برنامه‌های دانشگاه است. گرنت‌های پژوهشی می‌تواند به نوعی میان اعضای هیات‌علمی ارزش‌گذاری کند و یا ارتباط میان اعضای هیات‌علمی با مراکز و سازمان‌های خارج از دانشگاه را تسهیل کند.

در ایران گرنت‌ فقط از سوی دانشگاه‌ها یا نهادهایی که به نوعی کارفرمای برخی طرح‌های پژوهشی هستند اعطا نمی‌شود؛ بلکه صندوق حمایت از پژوهشگران معاونت علمی ریاست‌جمهوری نیز به محققان برجسته این وام بلاعوض را اعطا می‌کند. این صندوق که از سال ۱۳۸۲ با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت خود را آغاز کرد از طرح‌های پژوهشی، پسادکتری، ثبت اختراعات، کرسی پژوهشی، پژوهانه (گرنت) حمایت می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha