۴۰۰ واحد صنعتی استان مرکزی در سامانه حفاطت محیط زیست ثبت شد

اراک - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: ۴۰۰ واحد صنعتی این استان در سامانه حفاظت محیط زیست به ثبت رسیده و این واحدها ۹ میلیون تن پسماند صنعتی و ویژه دارند.

به گزارش ایرنا، علی‌اکبر اسدی روز یکشنبه در دومین نشست کارگروه مدیریت پسماند شهری استان مرکزی در اراک، افزود: این میزان پسماند باید در اقتصاد چرخشی مورد استفاده قرار گیرد.

وی بیان کرد: پتروشیمی شازند در سال جاری لجن‌های آهکی خود را به عنوان پسماند در کارخانه سیمان تهران به عنوان ماده اولیه ارسال کرده و باید ۴۰۰ واحد صنعتی ثبت شده در سامانه محیط زیست، برنامه ویژه‌ای برای استفاده از پسماندهای خود برای سایر صنایع ارایه دهند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: باید کارگروهی در خصوص اراضی که برای سایت‌های پسماند در شهرستان‌های ساوه، تفرش و اراک مورد نیاز است، تشکیل و موارد مربوط به زمین و مالکیت آن از لحاظ اجرای مواد ۳۲ قانون حفاظت بهره‌برداری و یا از طریق ماده ۶۹ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالیاتی دولت انجام شود.

اسدی تصریح کرد: همچنین باید در تمامی شهرک‌های صنعتی که دوربین‌های ورودی و خروجی دارند، آی پی دوربین‌ها در اختیار محیط زیست قرار گیرد تا نظارت بیشتری بر پسماندها صورت گیرد.

وی در خصوص شرکت ایرالکو و تعدادی از صنایع استان که پسماندهای صنعتی و ویژه دارند نیز گفت: باید طرح کامل و جامعی برای پسماندهایی که از دهه ۴۰ تاکنون در محدوده داخلی ایرالکو ذخیره شده، برای بررسی کامل انجام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی اضافه کرد: طرح جامع پسماند شهر تفرش بررسی و با اصلاحاتی تایید شد تا پسماندهای این منطقه با روال پیش‌بینی شده مدیریت شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم در این نشست گفت: پنج نوع پسماند در مجموع در این استان وجود دارد که یکی از آنها پسماند خانگی و شهری است که روزانه ۹۰۰ تن در استان مرکزی تولید می‌شود.

یوسف یوسفی افزود: روزانه هر فرد در استان مرکزی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ گرم پسماند خانگی و شهری تولید می‌کند.

وی نوع دوم پسماند استان را عفونی برشمرد و گفت: در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته و این نوع پسماند در اراک و ساوه به خوبی مدیریت می‌شود و روزانه در استان هفت و نیم تن پسماند عفونی تولید می‌شود.

وی اظهار کرد: سالانه ۱۱ میلیون تن پسماند صنعتی از سه هزار واحد صنعتی استان تولید می شود که ۹ میلیون تن از این پسماندها مربوط به ۴۰۰ واحد صنعتی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: پسماند ویژه صنعتی از دیگر انواع پسماندهای استان است که سالانه یک میلیون تن تولید می‌شود و این نوع پسماند در سایت‌های مخصوص دفن می‌شود.

یوسفی عنوان کرد: در دهه ۹۰ یک سایت ویژه این موضوع در ساوه اختصاص یافت که پروژه موفقی نبود.

وی با بیان اینکه پسماند کشاورزی نوع دیگری از پسماندهای استان است، گفت: در حدود ۲۰۰ نقطه استان مرکزی پسماندهای روستایی رها می‌شدند اما در حال حاضر در ساوه و اراک ۲ نقطه برای تجمیع پسماندهای شهری و روستایی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات موثر در تداوم حیات، توجه به پسماندهای الکتریکی است که قابلیت بازیافت دارند.

۱۶ تا ۲۲ خردادماه جاری به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است و شعار امسال این هفته «سهم من در تداوم حیات» است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha