۲۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۲۲
کد خبرنگار: 882
کد خبر: 85503252
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سفیر ایران: امضای توافق جامع با روسیه در دستور کار است

مسکو- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با تأکید بر اراده کشورمان بر توسعه مناسبات با روسیه گفت: مقدمات امضای توافق‌نامه جامع و بلندمدت همکاری‌های راهبردی دو کشور، پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران فراهم خواهد شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، کاظم جلالی این سخنان را در مصاحبه با میخائیل کوزنتسوف سردبیر بخش سرمایه گذاری خبرگزاری ودوموستی در حاشیه بیست‌وهفتمین مجمع‌ بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ بیان کرد.
این فعال رسانه روس در این مصاحبه از جلالی پرسید: از سال ۲۰۲۲ بر روی توافقنامه جامع همکاری های راهبردی که توسعه آن مورد توافق ولادیمیر پوتین و سید ابراهیم رئیسی قرار گرفت، کار انجام شده است. آیا می‌توانیم تا قبل از پایان سال ۲۰۲۴ میلادی، امضای این سند را شاهد باشیم.
سفیر ایران در مسکو در پاسخ گفت: این توافق در مرحله نهایی است و اگر سانحه هوایی بالگرد حامل رئیس‌جمهوری شهید ایران نبود،‌ می توانست این توافق، امضا شده باشد.
جلالی خاطرنشان کرد:‌ من معتقدم که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران می توانیم مقدمات امضای این توافق را آغاز کنیم.

ایران در مسیر تقویت مناسبات با روسیه
سفیر ایران در روسیه در بخش دیگری از گفت و گو با این خبرگزاری روس از ابراز همدردی دولت و ملت روسیه و دیگر کشورهای خارجی با جمهوری اسلامی ایران در پی حادثه شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و همراهان در سانحه هوایی تشکر کرد.
وی با اشاره به آماده کردن مقدمات انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در پی وقوع این رخداد تلخ گفت:‌ سیاست‌خارجی ایران توسط مقام معظم رهبری تعیین می‌شود و مسئولان و کارکنان دولت، کارگزار اجرای این سیاست های هستند.
جلالی گفت: از این رو، برگزاری انتخابات در ایران خللی در روابط تهران و مسکو ایجاد نخواهد کرد و روابط دوجانبه گسترش خواهد یافت.

از نگاه بریکس، همه مردم جهان سزاوار رفاه و عدالت هستند
سفیر ایران در مسکو در بخش دیگری از این گفت و گو که در آستانه نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه بریکس در نیژنی نووگرود روسیه انجام شد، گفت: گروه بریکس بر اساس ایده جهان چند قطبی شکل گرفته است و این ایده را پیگیری می‌کند که همه مردم جهان سزاوار رفاه و عدالت هستند؛ این همان آرمانی است که ایران طی چند دهه گذشته به دنبال تحقق آن است.
جلالی گفت: امروز، شمار بیشتری از کشورها در جهان به این ایده پیوسته‌اند که ساختار تک قطبی جهان با محوریت آمریکا باید از بین برود و ما شاهد نظم نوین جهانی باشیم.
وی خاطرنشان کرد:‌ نقش‌ سازمان‌هایی همچون بریکس و سازمان همکاری شانگهای نیز دقیقا ساختن جهانی عادلانه برای همه؛ هم از نظر سیاسی و هم از نظر اقتصادی،‌ است.

همکاری‌های ایران و روسیه در ساخت نیروگاه هسته‌ای
سفیر ایران در مسکو در پاسخ به پرسش این خبرگزاری روس مبنی بر اینکه آیا تهران قصد دارد از یک شرکت روسی باری مشارکت در طرح ساخت نیروگاه اتمی جدید در سیریک دعوت کند؟، گفت: شرکت‌های روسی واحد شماره یک نیروگاه اتمی بوشهر را ساختند که اکنون این نیروگاه با موفقیت در حال فعالیت است و اکنون،‌ این شرکت‌ها در حال ساخت دو واحد دیگر این نیروگاه هستند.
وی خاطرنشان کرد: ما قبلاً آمادگی خود را برای حضور شرکای روسیه و مشارکت آنها در ساخت نیروگاه های دیگر ابراز کرده‌ایم، به ویژه در شرایطی که بنا بر مصوبه مجلس شورای اسلامی، ایران باید ۲۰ هزار مگاوات برق مورد نیاز خود را از طریق نیروگاه‌های هسته‌ای تأمین کند.

دیگر نیازی به سوئیفت نداریم
جلالی در بخش دیگری از این گفت و گو در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه "آیا ایران می تواند به روسیه برای غلبه بر تحریم‌های مالی و اقتصادی غرب کمک کند؟ به ویژه با ایجاد سیستم جایگزین سوئیفت؟" نیز گفت:‌ ما قصد داریم جنبه های اعتباری و مالی روابط بین بانکی با روسیه را بهبود بخشیم و در این مسیر، ما به پلتفرم‌های پیام‌رسان مالی ملی متکی هستیم در این چارچوب،‌ دیگر نیازی به سوئیفت نداریم.
وی خاطرنشان کرد:‌ ما می توانیم این ایده را هم در بین کشورهایی که قبلا با آنها همکاری می کنیم و هم در بین کشورهایی که می خواهند با ما شروع به همکاری کنند، گسترش دهیم. ما معتقدیم کشورهای تحت تحریم باید روابط خود را گسترش دهند. در حال حاضر ۲۵ کشور در جهان تحت تحریم هستند.
سفیر ایران در مسکو گفت: ما در سال ۲۰۲۰ میلادی، پیشنهاد تبادل تجربه با ایجاد باشگاهی از کشورهای تحت تحریم را داده ایم و ما این ایده را رها نمی کنیم. بنابراین ما نیز آماده تبادل تجربه با روسیه هستیم که این کشور هم در تحریم است.
جلالی در بخش دیگری از این گفت و گو بر اراده ایران برای تقویت مناسبات با همه کشورهای همسایه تأکید کرد و گفت:‌ ما عربستان را یکی از مهم ترین همسایگان خود می دانیم. بنابراین ما علاقه مند به تقویت روابط با این کشور هستیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه ایران و عربستان سعودی به بریکس پیوسته‌اند، اکنون دلایل بیشتری برای تقویت تعاملات دوجانبه میان تهران و ریاض وجود دارد.

بیست و هفتمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ ۱۶ تا ۱۹ خردادماه ماه جاری با حضور هیأت‌هایی از جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها برپا و این شهر روسیه در این مدت میزبان مقامات و صاحب‌نظران مختلف از کشورهای مختلف جهان بود.
مجمع عمومی این اجلاس شامگاه جمعه ۱۸ خردادماه با حضور و سخنرانی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و همراهی رؤسای جمهوری بولیوی و زیمبابوه برگزار شد. پوتین شامگاه چهارشنبه ۱۶ خردادماه نیز به سنت سالانه میزبان رؤسای برخی خبرگزاری‌های جهان از جمله مدیرعامل ایرنا بود.
در حاشیه این اجلاس، نمایشگاهی از دستاوردهای صنعتی ، کشاورزی، حمل و نقل، بانک و بیمه ، نوآوری‌های پزشکی و محصولات دانش‌بنیان برپا و نشست‌ها و مذاکراتی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای شرکت کننده انجام شد.

گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس در سال ۲۰۰۶ در مجمع اقتصادی سن پترزبورگ با مشارکت وزرای اقتصاد برزیل، روسیه، هند و چین تأسیس شد. آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ به این گروه پیوست.
در دی ماه سال ۱۴۰۲ مقارن با ژانویه ۲۰۲۴ میلادی جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی به صورت رسمی به این اتحاد پیوستند.
ریاست دوره ای سالانه بریکس در اول ژانویه ۲۰۲۴ (دی‌ماه ۱۴۰۲) به روسیه واگذار شد. در این دوره، مسکو موضوعاتی در سه بخش شامل سیاست و امنیت، اقتصاد و مسائل مالی و روابط فرهنگی و بشردوستانه را در اولویت قرار داده است.
بیش از ۲۵۰ رویداد بریکس در بیش از ۱۰ شهر روسیه در سال ۲۰۲۴ برنامه ریزی شده است. رویداد اصلی، اجلاس سران بریکس در کازان در ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (اول تا سوم آبان ۱۴۰۳) برگزار خواهد شد.
نشست وزیران امور خارجه گروه بریکس نیز روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (۲۱ و ۲۲ خردادماه ۱۴۰۳) در نیژنی نووگرود روسیه برگزار می‌شود. پیش تر اعلام شده است که علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست حضور خواهد یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha