۲۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۳۴
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85503317
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نیویورک‌تایمز: بایدن و مکرون از اشاره به اختلافات بر سر جنگ غزه خودداری کردند

تهران-ایرنا- روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به دیدار اخیر جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا و امانوئل مکرون همتای فرانسوی وی نوشت: دو طرف به‌رغم این که تلاش کردند نشان دهند با هم درباره مسائل مختلفی اتفاق نظر دارند، از اشاره به اختلافات خود بر سر جنگ غزه خودداری کردند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این روزنامه آمریکایی نوشت با وجود دیدگاه‌های ضد و نقیض آمریکا و فرانسه درباره جنگ غزه، رهبران دو طرف روز شنبه تاکید کردند که درباره مسائل جهانی، از جمله جنگ اوکراین توافق دارند.

نیویورک تایمز افزود: رئیس جمهوری های آمریکا و فرانسه در دیدار کوتاه مدت با خبرنگاران با فاصله گرفتن از سنت قدیمی چنین مراسم هایی از برگزاری جلسه پرسش و پاسخ به سوالات رسانه ها خودداری کردند.

به نوشته نیویورک تایمز، دو طرف دو روز بعد از بزرگداشت نبرد نرماندی در مقابل خبرنگاران ظاهر شدند، اما از پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اختلافات شدیدشان در خصوص مسائل خاورمیانه خودداری کردند. اما آنها در مقابل به همکاری قوی و پایدار آمریکا و فرانسه در خصوص مسائل آب و هوایی، اقتصاد، امنیت اروپا و روابط فرهنگی تاکید کردند.

بایدن بعد از دیدار پشت درهای بسته با مکرون در کاخ الیزه، گفت: با افتخار از فرانسه در حمایت از آزادی و دموکراسی حمایت می کنم.

مکرون نیز شمن اعلام اینکه با بایدن درباره جنگ اوکراین اتفاق نظر دارد، ابراز امیدواری کرد که همه اعضای گروه ۷ با کمک ۵۰ میلیارد دلاری برای اوکراین موافقت کنند.

به نوشته نیویورک تایمز، اظهارات مکرون نشان می دهد که سران آمریکا و فرانسه به درک مشترکی درباره طرح استفاده از دارایی های مسدود شده روسیه برای تامین وامی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار برای اوکراین رسیده اند.

مقامات آمریکایی پیشتر گفته بودند که فرانسه مانع اصلی این طرح است و ابراز امیدواری کرده بودند که در دیدار بایدن از پاریس حمایت فرانسه را جلب کنند.

درباره مسئله غزه، بایدن خاطرنشان کرد که دولت متبوعش از پیشنهاد آتش بس اسرائیل که بایدن قویا از آن پشتیبانی کرده، حمایت می کند، اما مکرون همچنین به طور مستقیم (رژیم) اسرائیل را به دلیل انفعال در کمک رسانی به فلسطینی ها که از بمباران های این رژیم رنج می برند، به چالش کشید.

مکرون گفت: قابل قبول نیست که (رژیم) اسرائیل از باز کردن همه گذرگاه های کمک های انسان دوستانه که ماه هاست خواسته جامعه بین المللی را تشکیل می دهد، خودداری می کند.

وی همچنین خواستار توقف عملیات نظامی اسرائیل در غزه شد.

فرانسه از تصمیم دیوان بین المللی کیفری برای صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی حمایت کرده است اما بایدن این تلاش ها را محکوم کرده و مدعیست صدور حکم برای رهبران رژیم صهیونیستی و حماس، مقایسه ای غیرمنطقی و نادرست است.

فرانسه همچنین در ماه مه (اردیبهشت) در سازمان ملل به عضویت کامل فلسطین در این سازمان رای مثبت دارد اما آمریکا مخالف آن بود.

نیویورک تایمز نوشت: برخلاف رویه معمول در دیدار روسای جمهوری آمریکا با رهبران خارجی، خبرنگاران فرانسوی و آمریکایی در اعلام بیانیه های دو طرف که فقط ۱۶ دقیقه طول کشید، اجازه نداشتند سؤال بپرسند. در بیشتر موارد، رئیس جمهوری های این دو کشور به خبرنگاران هر کشوری اجازه می دهند دستکم دو سوال بپرسند.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، روز شنبه از توضیح درباره این که چرا در دیدار با خبرنگاران در روز شنبه چنین اتفاقی رخ نداد، خودداری کرد.

استقبال مکرون از بایدن به رغم اختلافات در روابط آنها در تضاد کامل با شرایط در دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا از فرانسه در نوامبر سال ۲۰۱۸ بود.

درست چند دقیقه قبل از بر زمین نشستن هواپیمای رئیس جمهوری آمریکا، ایرفورس وان» در فرودگاه پاریس، رئیس جمهوری وقت آمریکا در پیامی که در فضای مجازی منتشر کرد اظهارات مکرون را «اهانت آمیز» توصیف کرد.

مکرون نیز درست چند هفته بعد از این که ترامپ خود را یک ناسیونالیست آمریکایی معرفی کرد در سخنانی ناسیونالیسم را به باد انتقاد گرفت.

مکرون در مقابل در دیدار با بایدن وی را «شریکی که به اروپایی ها احترام می گذارد» توصیف کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha