افزایش ۳ برابری تولید چغندر قند در مزارع گرمسیری استان کرمانشاه

کرمانشاه - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه پیش‌بینی کرد حدود ۲۴۰ هزار تن چغندر قند از مزارع مناطق گرمسیری استان برداشت شود که این مقدار در مقایسه با سال زراعی گذشته رشد سه برابری را نشان می‌دهد.

فرهاد شریفی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال حدود سه هزار ۶۰۰ هکتار از مزارع شهرستان‌های گرمسیری مانند سرپل‌ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب زیر کشت این محصول مهم رفت که بیشترین میزان با سه هزار و ۴۰۰ هکتار مربوط به سرپل ذهاب است.

وی اضافه کرد: سال گذشته تنها هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی مناطق گرمسیری استان کرمانشاه به زیر کشت این محصول رفت که در مجموع بیش از ۸۰ هزار تن چغندر قند از آن تولید شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: برداشت چغندرقند در مناطق گرمسیری از دهم اردیبهشت ماه آغاز شد و تاکنون محصول بیش از ۳۰۰ هکتار برداشت شده است.

شریفی با بیان اینکه برداشت چغندر در این مناطق تا پایان تیرماه ادامه خواهد داشت گفت: قبلا از چغندرکاران درخواست شده بود با توجه به همزمانی برداشت چغندر با گندم در مناطق گرمسیری کار برداشت محصول را با توجه به گرم شدن هوا و احتمال کمبود کامیون؛ هرچه زودتر انجام دهند.

وی میانگین برداشت چغندر از هر هکتار را در مناطق گرمسیری استان کرمانشاه حدود ۷۵ تن اعلام کرد و یادآور شد: میانگین برداشت این محصول در سال زراعی جاری به دلیل بارندگی های مطلوب و شرایط مناسب آب و هوایی در مقایسه با پارسال در هر هکتار حدود هفت تا هشت تن افزایش یافته است.

افزایش ۳ برابری تولید چغندر قند در مزارع گرمسیری استان کرمانشاه

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: محصول چغندر تولیدی تحویل ۲ کارخانه قند بیستون و اسلام آباد غرب در استان و نیز کارخانه های قند شهرکرد، قزوین و اصفهان داده می شود.

به گزارش ایرنا، چغندر قند در استان کرمانشاه به ۲ صورت بهاره و پاییزه کشت می شود که در کشت پاییزه این محصول نیز در سال زراعی جاری نیز حدود چهار هزار هکتار به زیر کشت رفته بود که در مجموع بیش از ۲۸۰ هزار تن چغندر برداشت شد.

استان کرمانشاه هم اکنون در تولید چغندر قند رتبه سوم ایران را در اختیار دارد.

باوجود اینکه چغندر قند نیاز به آب زیادی دارد اما به دلایل مختلف از جمله اهمیت آن در بازار مصرف داخلی هنوز محصولی به عنوان کشت جایگزین برای آن معرفی نشده است اما روش کاشت و داشت آن به سمت اصلاح مصرف منابع آبی تغییراتی داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha