۲۱ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۲۶
کد خبرنگار: 2645
کد خبر: 85503570
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عبور دام به‌جای خودرو در پرترددترین محور کوهستانی کشور

نوشهر - ایرنا - تصادفات ناشی از عبور احشام عشایر منطقه از محور ارتباطی کندوان از جمله نگرانی های این فصل از سال بوده که سرانجام پلیس راه فراجا و استان مازندران با اتخاذ تدابیر اصولی برای سال جاری روز دوشنبه ۲۱ خرداد را برای عبور احشام دامداران در نظر گرفت.

به گزارش ایرنا، محور کرج - چالوس حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد که نیمی از این مسیر در محدوده شهرستان چالوس در غرب مازندران و نیمی دیگر در استان البرز قرار دارد.

جاده کرج - چالوس جزو شبکه های ارتباطی اصلی پایتخت به خطه شمال کشور شامل استان گیلان و مازندران است که به علت برخورداری از مناظر طبیعی، جاذبه های تاریخی و کوتاه بودن مسافت در تمام فصول به ویژه نوروز مورد استقبال مسافران و گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

برابر آمار ثبت شده روزانه به طور میانگین در نیمه دوم سال حدود ۲۰ هزار دستگاه خودرو در این مسیر تردد می کنند که در فصول بهار و تابستان این تعداد به ۵۰ هزار تردد می رسد.

همه ساله در فصل بهار مراتع ییلاقی مازندران بر روی دام های سبک و سنگین دامداران سنتی گشوده می شود تا بتوانند دام هایشان را در این مناطق تعلیف کنند. دامداران برای رسیدن به مرتعی پر از علوفه که دستکم هشت ماه دست نخورده باقی مانده است مجبورند در بسیاری از مناطق گله‌هایشان را از حاشیه و گاهی مسیر اصلی جاده عبور دهند.

مراتع مناطق ییلاقی همه ساله در فصل بهار پس از رشد کافی گیاهان در اواخر ماه اردیبهشت یا اوایل خرداد بر روی دامداران گشوده می شود و زمان آغاز چرای دام ها در این مراتع هم بر اساس پروانه چرای دامداران، شرایط رویش گیاهی منطقه و همچنین تغییرات جوی و آمادگی مراتع بنا به تشخیص اداره منابع طبیعی و هماهنگی با دامداران تعیین می شود.

در ادوار گذشته دامداران بدون هماهنگی و بدون وسیله نقلیه نسبت به جابجایی احشام در محور کندوان اقدام می کردند که وقوع حادثه و تصادفات و یا اختلال در عبور و مرور جاده مشکلاتی را بوجود می آورد.

قبل از اجرای این طرح به گفته کارشناسان پلیس راه کندوان با دستگاهای دولتی در شهر مرزن آباد چالوس هماهنگی شده و برابر شرح وظایف هریک از نهادها، پلیس راه متولی آمد و شد در هر یک از محورهای مازندران و جاده کندوان است.

نکته مهم این که این تردد احشام در دیگر محورهای ارتباطی استان مازندران نظیر هراز و فیروزکوه هم انجام می شود.

شهرهای عشایرنشین استان

ساری، نور، محمودآباد، آمل، بابل، نکا، بهشهر، گلوگاه، سوادکوه، قائمشهر، جویبار، تنکابن، چالوس، رامسر، کلاردشت، نوشهر، رویان، عباس آباد، سلمانشهر شهرستان های عشایرنشین مازندران هستند.

عبور دام به‌جای خودرو در پرترددترین محور کوهستانی کشور

تعداد و نوع دام عشایر

نوع دام در اختیار عشایر استان مازندران شامل دام های سبک گوسفند و بز و دام سنگین گاو بومی است، در مجموع عشایر مازندران یک میلیون و ۵۷۴ هزار و ۵۰۰ رأس دام سبک و ۱۴۶ هزار و ۷۳۰ رأس دام سنگین در اختیار دارند.

مهمترین تولیدات لبنی عشایر مازندران عبارت از شیر، ماست، دوغ، پنیر، کره، سرشیر، قره قورود و آروشه است و مهم ترین صنایع دستی تولیدی حوله بافی، جاجیم بافی و چهل تیکه دوزی است و همچنین مهم ترین گیاهان دارویی گل محمدی، بیدمشک، سرخرگل، بادرنجوبه، بابونه، مریم گلی، فیورفیو، اسطوخودوس، بومادران، رزماری، گل گاوزبان، نعناع فلفلی، آلوورا، آرتشبو، رازیانه، آویشن، به لیمو در این استان است.

طوایف عشایری مازندران

برخی از طوایف عشایری استان مازندران عبارتند از: علایی، فیروزجاه، گرگانی، خشکرین، خنار، یزدانی، ندرکار، جهان آرا، بادپا، آلاشتی.

بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت استان مازندران سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است. جمعیت قشلاقی عشایر این استان چهار هزار و ۶۴۸ نفر (۱۱۶۲ خانوار) و جمعیت ییلاقی ۱۹ هزار و ۱۴۸ نفر (۴۷۸۷ خانوار) است.

عشایر مازندران ۲ درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می شود، عشایر این استان در ۲ هزار و ۱۰۰ سامانه عرفی استقرار دارند.

اتخاذ راهبرد در نظر گرفتن یک روز برای عبور احشام عشایر در محور کندوان در واقع احترام به تولید این قشر زحمت کش جامعه است که بخشی از تامین نیازمندیهای مواد پروتئینی کشور را بر عهده دارند، مسوولان امر با چنین راهبردی در محور کندوان به گفته خود دامداران به دغدغه هر ساله آنان پایان دادند.

عبور دام به‌جای خودرو در پرترددترین محور کوهستانی کشور

در این پیوند ، فرمانده پلیس راه کندوان با اشاره به آغاز کوچ عشایر و دامداران منطقه به مناطق ییلاقی گفت: طبق ابلاغیه پلیس راه فراجا و مازندران امروز دوشنبه محور کندوان برای عبور احشام در نظر گرفته شد.

سروان لطفی ضمن قدردانی از دامداران بابت رعایت توصیه های پلیس در این ارتباط افزود: دامداران می تواند از ساعت ۶ صبح تا ۱۸ امروز دام هایشان را در جاده کندوان جابجا کنند و پلیس نیز نهایت همکاری را با آنان دارد.

فرمانده پلیس راه کندوان از دامداران خواست تا از فرصت تعیین شده برای عبور احشام در جاده کندوان برنامه ریزی کنند.

سروان لطفی تاکید کرد دامداران بدون هماهنگی و بدون وسیله نقلیه نسبت به جابجایی احشام در غیر از تاریخ در نظر گرفته شده اقدام نکنند چراکه در صورت وقوع حادثه و یا اختلال در عبور و مرور جاده تبعات حقوقی و قضایی در برخواهد داشت.

به گفته وی طی هماهنگی با دستگاهای دولتی در شهر مرزن آباد چالوس و برابر شرح وظایف هریک از نهادها، پلیس راه متولی آمد و شد در هر یک از محورهای مازندران است که در همین راستان نسبت به جابجایی احشام در این محور اقدام شد.

فرمانده پلیس راه کندوان با اشاره به آغاز کوچ عشایر و دامداران منطقه به مناطق ییلاقی یادآور شد: عبور گله گاو و گوسفند اعم پیاده و سواره از وسط جاده، کندی تردد خودرو در جاده کندوان را به همراه دارد و تا بیست و یکم خرداد ممنوع است.

وی با بیان این‌ که مرکز کنترل ترافیک پلیس راه مازندران با شماره ۲۱۸۲۴۴۳۴ و ۲۱۸۲۴۴۲۰ با پیش شماره ۰۱۱ به طور شبانه روز آماده پاسخگویی در خصوص وضعیت راه‌های استان است.

مازندران ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که بیش از سه هزار کیلومتر از آن محورهای مواصلاتی کوهستانی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha