رئیس فدراسیون جهانی پرورش‌اندام: NPC رسمیت جهانی ندارد/ دلیل همکاری‌ام با آرنولد خصوصی است

تهران- ایرنا- رئیس فدراسیون جهانی پرورش اندام با اشاره به میزبانی‌های باکیفیت ایران، گفت: هر سازمانی قوانینی دارد که باید طبق آن حرکت کند و با این حال NPC حریف ما به حساب نمی‌آید.

به گزارش عصر یکشنبه ایرنا، مسابقات پرورش اندام آزاد ایران با نام «مستریونیورس» از ۱۸ خرداد آغاز شده است و امشب به پایان می‌رسد. در حاشیه این مسابقات، رافائل سانتونخا، رئیس فدراسیون جهانی فیتنس و پرورش اندام(IFBB) به همراه عبدالمهدی نصیرزاده، رئیس فدراسیون پرورش اندام ایران در نشست خبری این مسابقات شرکت کرد.

برگزاری مسابقات قهرمانی جهان دانشجویی کیش

سانتوخا با تمجید از میزبانی ایران از مسابقات مستریونیورس گفت: مسابقات با میزبانی خوب ایران برگزار شد که کیفیت آن مثال زدنی است. با بررسی عملکرد خوب بدنسازی ایران، تصمیم گرفتیم تا در سال جاری میزبانی مسابقات قهرمانی دانشجویان جهان را نیز به ایران بدهیم.

وی افزود: این رویداد در کیش برگزار خواهد شد که طبق پیش‌بینی‌های ما بیش از ۱۰۰ کشور جهان در این رقابت‌ها حاضر می‌شوند. همزمان با مسابقات ایران، رقابت‌های بانوان نیز در ژاپن برگزار خواهد شد.

نگرانی‌ها نسبت به استقبال ضعیف از مسابقات قهرمانی جهان

وی افزود: مستریونیورس رقابت‌های آزاد است و با پیکارهای جهانی تفاوت دارد. حضور در این رقابت‌ها برای همه کشورها مهم است و فدراسیون‌های ملی حمایت بیشتری نسبت به رقابت‌ها آزاد انجام می‌دهند. در رویدادهای آزاد کشورها فاکتورهای متفاوتی همچون هزینه‌های سفر را در نظر می‌گیرند و آن‌هایی را انتخاب می‌کنند که به شرایط خودشان نزدیک‌تر باشد. تنها حالتی که امکان دارد کشورهای دیگر مسابقات رسمی قهرمانی جهان شرکت نکنند، این است که بدنساز آن‌ها در هر رشته احتمال حضور بین ۱۵ ورزشکار برتر را نداشته باشد. باید صبر کنیم تا ببنیم چه میزان مشارکت را در قهرمانی جهان وجود دارد و آن زمان می‌توان قضاوت کرد.

اختلافات فدراسیون IFBB و NPC

وی در مورد اختلافات فدراسیون IFBB و NPC، گفت: اگر بخواهیم در مورد ورزش صحبت کنیم، باید فدراسیون‌های رسمی جهان را در نظر بگیریم. NPC یک سازمان خصوصی است نه فدراسیون رسمی و بین المللی. IFBB از طرف سازمان‌های ورزشی بین المللی همچون وادا(ستاد مبارزه با دوپینگ جهانی) و شورای ورزشی آسیا مورد تایید است. ورزشکاران ما در یک سازمان نظام‌مند مسابقه می‌دهند اما چیزی که آن‌ها انجام می‌دهند خصوصی است و از جایی کنترل نمی‌شود. ورزشکاران بسیار قابل احترام هستند و خودشان باید انتخاب کنند که در سازمان IFBB برای کشورشان مدال آوری کنند و یا در سازمان‌های خصوصی.

رسمیت NPC

وی گفت: سوال مهم این است که اساسنامه NPC کجاست؟‌ ما سازمان هستیم و رسمیت داریم و نماینده رسمی یک ورزش به حساب می‌آییم که باید ساختارهای ورزشی همچون دوپینگ را رعایت کنیم. هر سازمانی قوانینی دارد که باید طبق آن حرکت کند و با این حال NPC حریف ما به حساب نمی‌آید زیرا مثل ما قانون‌مند نیستند و یک فعالیت خصوصی و شخصی دارند. با این حال اگر NPC یک سری قوانین را بپذیرد، حاضریم با آن‌ها همکاری داشته باشم.

دلیل تعدد حضور رافائل در ایران نسبت به رئیس‌های دیگر

سانتوخا گفت: دلیل حضورهای من این است که احترام زیادی برای ایران قائلم. من به ۱۶۱ کشور جهان سفر کردم و این نشان می‌دهد که در مورد امور ورزشی بین الملل مطالبی را می‌دانم. ایران کشور خوب و با پتانسیلی است و برای برگزاری رویدادهای بین المللی بستر بسیار مناسبی دارد. حتی می‌خواستیم که برای مسابقات مستریونیورس، یک تیم را از اسپانیا بیاوریم، اما ویزای آن‌ها دیر صادر شد.

برخورد با ورزشکارانی که از IFBB به NPC می‌روند

رئیس فدراسیون جهانی پرورش اندام، تصریح کرد: برای ورزشکاران احترام زیادی قائل هستیم اما احترام امر ۲ طرفه‌ای است و در غیر این صورت پاسخ نمی‌دهد. فعالیت ورزشکازان حرفه‌ای مستقیم زیر نظر ما نیست و نمی‌توانیم برای آن‌ها تعیین تکلیف کنیم ولی ورزشکاران را برای حرفه‌ای شدن حمایت خواهیم کرد. با این حال که آن‌ها را حمایت می‌کنیم از زمانی که کارت حرفه‌ای بگیرند دیگر زیر نظر ما نیستند.

همکاری مشترک IFBB و NPC با آرنولد

وی در خصوص همکاری با آرنولد قهرمان افسانه‌ای پرورش اندام جهان در سال‌های دور، گفت: ما با او ارتباط داریم؛ با اینکه NPC را به رسمیت نمی‌شناسیم و او با آن‌ها همکاری می‌کند. باید بگویم که روابط من و آرنولد، شخصی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha