۲۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۰۲
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85503986
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲ قطبی شدن پارلمان اروپا؛ پیامد خطرناک انتخابات در قاره سبز

تهران-ایرنا- شبکه تلویزیونی آمریکایی نوشت: دو قطبی شدن بیشتر پارلمان اروپا تصویب قوانین درباره مسائل آب و هوایی، مهاجرت، راهبردهای صنعتی و دفاعی را دشوار خواهد کرد و اختلافات بین احزاب و نفوذ آنها را در تصمیم‌گیری‌های خارجی کاهش خواهد داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، شبکه سی ان بی سی افزود: به دنبال نتایج انتخابات پارلمان اروپا، پوپولیست ها و احزاب راست افراطی می توانند دست برتر را در تصمیم گیری های اروپا در ۵ سال آینده داشته باشد.

پیروزی حزب هویت و دموکراسی (ID) متعلق به ناسیونالیست ها و شکست ائتلاف اروپای آزاد و حزب سبز می تواند احزاب میانه رو را به راست گراها در رای‌گیری‌های کلیدی در ۷۲۰ کرسی پارلمان اروپا متکی کند.

پارلمان اروپا در گذشته با اکثریت قوی احزاب میانه رو هدایت می شد و در حقیقت انتظار می رفت حزب مردم اروپا (EPP) با گرایشات راست میانه بار دیگر بیشتر کرسی های پارلمان را کسب کرده و بر این نهاد سلطه یابد اما ائتلاف میانه روها به رهبری EPP ممکن است اکنون برای تصویب قوانین خاصی به حمایت محافظه کاران و اصلاح طلبان راستگرای اروپایی (ECR) وابسته باشد.

در عین حال حزب هویت و دموکراسی نیز که جسورتر شده است، می تواند پارلمان اروپا را تحت فشار قرار دهد تا موضع خود را در مورد سایر موضوعات مورد مناقشه تغییر دهد.

به نوشته این رسانه آمریکایی تغییر و تحولات جدید در پارلمان اروپا در چند موضوع کلیدی می تواند بر سیاست اتحادیه اروپا تاثیر بگذارد.

مهاجرت

این رسانه نوشت: مسئله مهاجرت می تواند موضوع اصلی و محوری دستورکار سیاسی پارلمان اروپا باشد. به ویژه که انتظار می رود احزاب راست گرا از افزایش امنیت مرزی و مواضع سختگیرانه تر در خصوص افرادی که از خارج وارد اتحادیه می شوند، حمایت کنند.

به گفته ماریو بیکارسکی و لوران بالت دو نفر از تحلیلگران شرکت مشاوره ای وریسک میپلکرافت (Verisk Maplecroft)، «در حالی که درباره نیاز به کنترل مهاجرت از کشورهای ثالث به اتحادیه اروپا اتفاق نظر وجود دارد، اختلافات در مورد سازوکار نحوه دستیابی به این هدف ادامه خواهد داشت.»

برنامه های سبز

سیاست های آب و هوایی که همزمان با بحران هزینه های زندگی و رشد اقتصادی ضعیف تحت فشار قرار دارد احتمالا همچنان پیشرفتی نخواهد داشت و رو به عقب خواهد بود.

آرمیدا ون ریج، محقق ارشد برنامه اروپا در اندیشکده چتم هاوس گفت: اجرای توافق سبز یا برنامه به صفر رساندن استفاده از کربن، اکنون با «تهدید واقعی مواجه است به ویژه که پارلمان اروپا تاکنون برخی قوانین خود را برای جلب رضایت راست گراها کاهش داده است».

با توجه به اعتراضات کشاورزان در ابتدای سال جدید میلادی بعید است سیاست های مهاجرتی با محدودیت های بیشتری مواجه شود. به گفته تحلیلگران، طرح های ممنوعیت فروش خودروهای دارای موتور احتراق داخلی جدید تا سال ۲۰۳۵ نیز ممکن است لغو شود.

اتحادیه اروپا ممکن است تمرکز خود را از انرژی تجدیدشدنی به تامین انرژی ارزان تر تغییر دهد و بالقوه از طرح هایی برای نیروگاه های هسته ای حمایت کنند.

اوکراین و مسائل دفاعی

حمایت از اوکراین، همزمان با روابط برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با روسیه زیر سوال است.

دورین روک میکر، عضو هلندی حزب محافظه کاران و اصلاح طلبان راستگرای اروپایی (ECR)، به سی ان بی سی گفت، انتظار ندارد شاهد تغییر موضع در پارلمان آینده باشد.

وی همچنین گفت: «من معتقدم حفظ صلح در این قاره به نفع اروپاست.»

با این وجود، موضوع دفاع از اروپا و نحوه تامین مالی مسائل دفاعی اروپا به ویژه با توجه به بحث ها در خصوص بودجه دفاعی مشترک اتحادیه اروپا موضوعی جدی در پارلمان جدید خواهد بود.

تحلیلگران معتقدند «برخی از احزاب راست افراطی و چپ افراطی اروپا روابط نزدیکی با روسیه و چین دارند که بالقوه می تواند مانع از اختصاص هزینه های دفاعی بیشتر شود. اما [آنها] در عین حال با نفوذ ایالات متحده در اروپا نیز مخالف هستند، که این امر می تواند آنها را وادار به حمایت از معماری دفاعی متمرکزتر در اروپا کند.»

راهبردهای صنعتی

راهبرد صنعتی اتحادیه اروپا می تواند دستخوش تغییر شود زیرا این اتحادیه تعادل خوبی را در شکاف مداوم بین متحد نزدیک، آمریکا و شریک تجاری کلیدی چین ایجاد می کند.

بیکارسکی و بالت از شرکت وریسک میپلکرافت در این زمینه گفتند: اتحادیه اروپا احتمالا به تمرکز بر روی صنایع با فناوری پیشرفته و سبز خود ادامه خواهد داد و به قانون تراشه‌های اروپایی در سال ۲۰۲۳ و قانون مواد خام حیاتی ادامه می‌دهد، در حالی که به طور بالقوه موضع سختی در قبال واردات چین اتخاذ خواهد کرد.

گسترش اتحادیه اروپا

بر اساس گزارش سی ان بی سی، با حضور احزاب اروپاستیز بیشتری در پارلمان اروپا، گسترش اتحادیه اروپا می تواند با شکست های بیشتری مواجه شود.

بیکارسکی و بالت معتقدند که سیاست اتحادیه اروپا به سمت گسترش این بلوک بر روی کاغذ مورد حمایت قرار خواهد گرفت اما اراده سیاسی ضعیف و سیاست های داخلی ناسیونالیست ها احتمالا مانع پذیرش اعضای جدید خواهد شد.

آنها پیش بینی کردند این امر در کنار پیشرفت اندک در مذاکرات عضویت کشورهای نامزد پیوستن به اتحادیه اروپا به این معنا خواهد بود که اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۹ همچنان ۲۷ عضو خواهد داشت.

ناهماهنگی بین احزاب راست گرا

این رسانه نوشت: با این حال، با توجه به اختلافات بین احزاب حاضر در داخل و بین محافظه کاران و اصلاح طلبان راستگرای اروپایی (ECR) و حزب هویت و دموکراسی، هنوز مشخص نیست که آنها تا چه اندازه در ایجاد یک جناح راست‌گرای منسجم برای شکل‌دهی قوانین کلیدی موفق خواهند بود.

حزب ECR گفته است که با کوچک کردن نهادهای اتحادیه اروپا، قصد دارد کشورهای عضو را تقویت کند و سیاست های تغییرات آب و هوایی را کاهش دهد. ID پا را از این فراتر گذاشته و گفته است که موضع سخت گیرانه تر در مورد مهاجرت اتخاذ کرده، مخالف بودجه منطقه یورو است و به طور کلی نسبت به سیاست های بروکسل تردید دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha