یک بنیاد مردم‌نهاد برای حکمرانی‌سنجی ایجاد شود

تهران- ایرنا- استاد دانشگاه علامه طباطبائی درباره مرجع حکمرانی‌سنجی، معتقد است: اگر بخواهیم نهادی را برای ارزیابی حکمرانی انتخاب کنیم، باید به فکر بنیاد مردم‌نهاد برای حکمرانی‌سنجی باشیم که حکمرانی را فارغ از جهت‌گیری‌های خاص بسنجد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه تهران، دکتر سید مهدی الوانی، امروز (دوشنبه ۲۱ خرداد) در دومین کنفرانس ملی حکمرانی دانش مبنا در تالار شهید سلیمانی دانشگاه تهران گفت: حکمرانی صرفا یک تدبیر ساختاری نیست و اگر نگرش‌های ما تغییر نکند، موضوع ابتر می‌ماند.

وی بیان کرد: حکمرانی نیازمند تغییر نگرش از نگرش‌های سلسله‌مراتبی به نگرش‌های شبکه‌ای و شورایی است. بخش عمومی و دولتی و خصوصی و مردم‌نهاد به عنوان ارکان حکمرانی مطرح است/ تمام ارزش بخش اول و دوم منوط به بخش سوم است؛ به گونه‌ای که اگر بخش مردم‌نهاد غایب شود، حکمرانی غایب می‌شود. آنچه حکمرانی را ممیز و ممتاز می‌کند، ورود بخش مردمی و مردم‌نهاد است.

استاد مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی تاکید کرد: شایسته است یک بنیاد غیردولتی مردمی متولی سنجش اثربخشی حکمرانی و فعال‌سازی آزمایشگاه حکمرانی‌سنجی باشد. در حکمرانی باید شاهد متواضع شدن دولت در برابر دو رکن دیگر و بیشتر در برابر رکن سوم باشیم. حکمرانی در شرایطی محقق می‌شود که دولت با فروتنی می‌گوید به دنبال سازگاری بین بخش‌هاست و نمی‌خواهد بخش‌ها در هم ادغام شوند بلکه با هدف بقا در یک همگرایی قرار می‌گیرند و در سیر تکاملی، این سه رکن تبدیل به شریک می‌شوند و مفهوم مشارکت به صورت تمام عیار محقق می‌شود.

وی با برشمردن سطوح مشارکت، بیان کرد: یک زمان، مشارکت به معنای مشورت است؛ در صورتی که مشارکت واقعی با تفویض اختیار و نظارت همگانی رخ می‌دهد. یعنی به جای مشورت می‌رسیم به شراکت و شرکا حقوق مساوی دارند. اوج نردبان مشارکت به نظارت همگانی می‌رسد و راه حل نظام اداری ما ارج دادن به نظارت همگانی است.

پدر علم مدیریت دولتی ایران معتقد است: حکمرانی یک نوع تغییر نگرش است و نگاه ما از نگاه شور و مشورت، به نگاه شریک بودن و اعمال نظارت از سوی مردم تغییر پیدا می‌کند. ما در حکمرانی نیاز به تغییر نگرش قبل از هر نوع تغییر ساختاری داریم و سلسله مراتب منقرض می‌شود. سلسله مراتب قانونی وبر دیگر منقضی شده است چراکه زمانی موفق هستیم که دور هم بنشینیم و کار را پیش ببریم. بنابراین نگاه از بالا به پایین، حکمرانی نیست. دولت بدون مردم و بخش خصوصی بدون مشتری اصلا قابل تصور نیست. این سه ارزش‌های یکسان ندارند و رگ حیات‌شان، رکن سوم یعنی مردم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha