سی ان ان: آیا دستاورد راست افراطی در اروپا زنگ خطری برای انتخابات آمریکاست؟

تهران- ایرنا- شبکه خبری سی‌ان‌ان در مطلبی با اشاره به دستاوردهای حزب راست افراطی در انتخابات اخیر پارلمان اروپا، اگرچه آن را زنگ خطری برای پیروزی «دونالد ترامپ» در نوامبر سالجاری میلادی مقابل «جو بایدن» ندانست اما خطاب به رئیس‌جمهوری آمریکای می نویسد که باید نگران باشد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از این شبکه خبری، امریکایی در حالی در ژوئن ۲۰۱۶ طی یک شورش پوپولیستی به خروج از اتحادیه اروپا رای داد که از چند ماه قبل احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده می رفت.

به نوشته این شبکه تلویزیونی آمریکایی، اکنون و در ژوئن ۲۰۲۴، نامزدهای جناح راست افراطی که بسیاری از آنها در ملی گرایی، پوپولیسم و مخالفت با مهاجرت با ترامپ وجه اشتراک دارند، در انتخابات پارلمان اروپا به دستاوردهای بسیار گسترده‌ای دست یافتند.

آیا صاعقه سیاسی دوباره در شرف وقوع است؟

سی‌ان‌ان در پاسخ به این پرسش تشریح می‌کند که رای دهندگان آمریکایی از خارجی‌ها جهت نمی‌گیرند و اساسا انتخابات در ایالات‌متحده ایالت به ایالت برگزار می‌شود و بسیار متفاوت از انتخابات اتحادیه اروپا است. علاوه بر این، پیروزی ترامپ در هشت سال پیش ناشی از کاستی‌های هیلاری کلینتون رقیب دموکرات وی بود و نه برگزیت.

این رسانه با این وجود تاکید می‌کند که بایدن باید همچنان نگران باشد. چراکه تازه ترین کارزار انتخاباتی در اروپا حاکی از خشم عموم مردم از مهاجرت افسارگسیخته، تورم و پیامدها و هزینه‌های تغییرات اقلیمی بود. ضمن آنکه باید به یاد داشت که ترامپ در ایالت‌های میدان نبرد، تمامی موارد یاد شده را هدف قرار می دهد.

به عقیده نگارنده، درس دیگر انتخابات اروپا برای آمریکا این است که در دوره تورم، رهبران کنونی مقابل رای دهندگان ناراضی آسیب‌پذیر هستند.

در هفته جاری بایدن قرار است برای شرکت در اجلاس گروه هفت به ایتالیا سفر کند و با چهار رهبر غربی دیگر که از نقطه نظر سیاسی ضعیف شده‌اند، دیدار داشته باشد؛ از جمله امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه، اولاف شولتس صدراعظم آلمان، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا و ریشی سوناک نخست وزیر بریتانیا.

در این میان جورجیا ملونی نخست‌وزیر راست‌گرای ایتالیا به عنوان یکی از رهبران گروه هفت از جایگاه سیاسی قدرتمندی برخوردار است؛ کشوری که به کناره‌گیری رهبران با سرعت بالا شناخته می‌شود. ناگفته نماند حزب ملونی نیز در انتخابات روز یکشنبه پارلمان اروپا پیروز شد و وی را به یکی از قدرتمندترین رهبران آن سوی آتلانتیک بدل کرد.

سی‌ان‌ان در ادامه به انتخابات ماه نوامبر (آبان) آمریکا پرداخته و می‌نویسد: شاید امتیازی که بایدن مقابل ترامپ دارد، این است انتخابات در آمریکا رویارویی سنتی میان یک بیگانه شورشی با یک رئیس جمهور منفور فعلی نیست. ترامپ از جمله روسای جمهور بحث برانگیز تاریخ آمریکا بوده و دو بار استیضاح و محکوم شده و پرونده‌های سنگینی بر دوش دارد.

درحالیکه بایدن در سال ۲۰۲۲ برای انتخابات میان دوره‌ای آمریکا کارزار موفقیت‌آمیزی علیه تاثیرات شعار معروف ترامپ «عظمت را به آمریکا بازگردانیم» رهبری کرد. لذا به نظر می‌رسد همزمان با نگرانی های بر سر قدرت گرفتن دوباره راست افراطی در بخش‌هایی از اروپا، بازگشت حزب کارگر به قدرت در انگلیس در ماه آینده، این روند صعودی را از بین ببرد. در لهستان نیز در انتخابات پاییز گذشته شاهد رد حکومت پوپولیستی الهام گرفته از ترامپ بودیم.

مکرون هم پس از دستاورد بزرگ حزب راست افراطی مارین لو پن در انتخابات پارلمان اروپا، جسورانه به این پیروزی واکنش نشان داد و در قماری که سبب حیرت بسیاری از تحلیلگران و ناظران شد، پارلمان ملی کشورش را منحل کرد و خواستار برگزاری انتخاباتی جدید گردید.

هرچند ممکن است مکرون مجبور شود در صورت پیروزی حزب «مجمع ملی» لو پن در انتخاباتی که قرار است تا پیش از المپیک پاریس برگزار شود، جردن باردلا چهره ۲۸ ساله راست افراطی را به عنوان نخست‌وزیر منصوب کند.

مکرون پس از انحلال پارلمان ملی فرانسه، خطاب به رای دهندگان کشورش گفت که براساس اعتماد به ظرفیت مردم فرانسه برای انجام عادلانه ترین انتخاب برای خود و نسل های آینده قمار کرده و پارلمان ملی را منحل نموده است. وی سپس به صورت تلویحی از مردم خواست که اولویت را وضعیت اقتصادی قرار ندهند و اعتماد به دموکراسی را در نظر بگیرند.

به اعتقاد نویسنده این مطلب، این بسیار شبیه به همان هشداری است که بایدن در سفر هفته گذشته به نورماندی فرانسه در کنار مکرون و خطاب به مردم آمریکا صادر کرد و گفت که دموکراسی آمریکایی در خطر عمیقی قرار دارد و باید توسط رای دهندگان نجات یابد.

سی‌ان‌ان در پایان تاکید کرده است که به همین دلیل کاخ سفید نتایج انتخابات فرانسه در ۷ ژوئیه (۱۷ تیر) را حتی بیشتر از رقابت های روز یکشنبه اتحادیه اروپا زیر نظر خواهد گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha