معاون شهردار تهران: سامانه برخط تاکسی‌ تا ۱۰ روز آینده فعال می‌شود

تهران بزرگ- ایرنا- معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: براساس وعده‌ داده شده سامانه برخط تاکسی‌های پایتخت در سازمان فاوا تا ۱۰ روز آینده فعال می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن هرمزی روز سه شنبه در جلسه ۲۴۳ شورای اسلامی شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت اتوبوس‌های خطوط درون شهری پایتخت با بیان اینکه در یک ماه گذشته ۷۰ دستگاه اتوبوس جدید از عقاب افشان و ۴۴ دستگاه از اسنا دریافت شد و این روند هر هفته ادامه دارد، افزود: تعدادی اتوبوس از شرکت اسنا در هفته جاری شماره گذاری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۲۳۰ دستگاه اتوبوس دیگر با عقاب افشان و ۱۱۷ دستگاه اتوبوس نیز با اسنا قرارداد داریم، اظهار کرد: ۱۱۴دستگاه اتوبوس به قرارداد سه هزار دستگاه قبلی اضافه شده که هفته آینده ۱۰۰ دستگاه آن به خطوط اتوبوسرانی اضافه خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه ضمانت نامه‌های قرارداد چین در بخش ساخت اتوبوس تحویل داده شده است، گفت: ۵۲ دستگاه از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس چینی برقی اکنون ساخته شده است.

۱۵۰ دستگاه تاکسی در حال ساخت است

هرمزی گفت: در بخش تاکسی‌ها نیز هفته آینده همکاران ما در تاکسیرانی از ۱۵۰ دستگاه تاکسی در حال ساخت بازدید کردند و در پارت اول ۳۰ دستگاه ون نیز تحویل داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه چهار هزار نفر تا پایان سال قبل برای اخذ تسهیلات معرفی شده‌اند، افزود: ۲۷۲ دستگاه تاکسی پایه گازسوز وارد شبکه تاکسیرانی شده و روز قبل هم ۲۰۰ دستگاه پلاک گذاری شده تحویل تاکسیرانان شد و ۸۰۰ دستگاه باقی مانده نیز تا پایان خردادماه تحویل داده می‌شود.

هرمزی اعلام کرد: در مجموع هزار و ۲۷۲ دستگاه تاکسی به ناوگان تاکسیرانی پایتخت طی مدت اخیر اضافه شده است، وزارت کشور نیز کار مهمی انجام داد و چهار مدل پیشنهادی را تایید کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه با ایران خودرو برای خدمات پس از فروش تاکسی‌های شهرداری به جمع بندی رسیده‌ایم، یادآور شد: توافق نامه‌هایی بین شهرداری و وزارت صمت انجام شده و با ایران خودرو پنج هزار دستگاه خودرو، با مدیران خودرو یک هزار دستگاه، با آرین ستاک ۲ هزار دستگاه و با کرمان موتور ۲ هزار دستگاه توافق صورت گرفته است.

عایدی ۲۰ میلیارد دلاری برقی‌سازی

هرمزی در ادامه افزود: شهرداری در کنار سایر نهادهای دولتی و خصوصی، این اقدامات را پیگیری کرد و اتفاق ویژه‌ای رقم خورد و بر اساس برآوردهای صورت گرفته برقی سازی در حوزه محیط زیست ۲۰ میلیارد دلار عایدی و منفعت دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در تولید، آموزش و مباحث فرهنگی و زیرساختی فضای کشور تغییر خواهد کرد، یادآور شد: با همت ویژه مدیران شهرداری و نگاه حمایتی اعضای شورا این اتفاق رقم خورده که آیندگان در مورد آن قضاوت خواهند کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه در سال جاری خط ۶ و ۷ مترو تکمیل می‌شود و عملیات اجرایی در حال انجام است، گفت: همواره با موضوع نقدینگی مواجه هستیم و اوراق مشارکت معمولا در مرداد ماه دست ما را می‌گیرد.

وی افزود: ۲۲۱ متر حفاری خط ۱۰ مترو نیز انجام شده و مذاکرات خط ۹ نیز با همکاری بخش خصوصی با چین انجام شده و قرارداد آن در حال نهایی شدن است و در آینده نزدیک به سرعت عملیات آن اجرایی خواهد شد.

تحویل اولین رام قطار وارداتی تا پایان سال

هرمزی با بیان اینکه شماتیک قطار ساخته شده در چین آماده بازدید است و در تیرماه نمایندگانی از شرکت بهره برداری و وزارت کشور در چین از این قطار بازدید خواهند کرد، گفت: با این روند تا پایان سال اولین رام قطار تحویل کشور خواهد شد و هفت واگن بعدی نیز تا پایان سال ساخته و تحویل می شود.

وی افزود: در قرارداد ۱۱۳ دستگاه واگن ملی نیز در بخش بدنه به میزان ۹۶ درصد کار انجام شده است، قراردادهای بعدی با جهاد دانشگاهی، مپنا و دیگر بخش‌ها منعقد شده و پای کار آمده‌اند و از ۲۱ بدنه ۱۴ بدنه کامل ساخته شده و یک رام قطار در حال رنگ آمیزی است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: ما از اعضای شورا دعوت می‌کنیم که از شرکت واگن سازی بازدید کنند؛ ۲ رام قطار «ای سی» در راستای اورهال به ناوگان اضافه شده و یک قطار ۲ طبقه نیز در حال اورهال است.

هرمزی در بخش دیگری ادامه داد: ایستگاه مترو میدان خراسان در حال تکمیل است، توسعه جنوبی نیز به حمایت ویژه نیاز دارد؛ اگر بودجه ویژه‌ای برای منطقه ۲۰ اختصاص یابد دو ایستگاه در این محدوده را تا پایان سال تحویل خواهیم داد.

وی افزود: همه ظرفیت‌ها آماده است و اگر حمایت ویژه صورت بگیرد این ۲ ایستگاه مترو وارد مدار خواهند شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه شاهد این هستیم که با کمک شورای ششم، توسعه را در جمهوری اسلامی رقم بزنیم و زیرساخت جدیدی شکل دهیم، اضافه کرد: در راستای برقی سازی ناوگان، سالانه چهار تا ۶ درصد در حوزه زیرساختی سرمایه گذاری می‌شود.

بهره برداری از پایانه شرق تا پایان ماه جاری

هرمزی با اشاره به پایانه شرق جدید نیز گفت: این پایانه ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان خردادماه عملیاتی می‌شود تا هفته دولت نیز شرکت‌ها در این پایانه جدید مستقر خواهند شد و رسما وارد مدار خدمات رسانی می‌شود.

هرمزی با بیان اینکه افتتاح پایانه شرق ارتباطی به داوطلبی شهردار تهران در انتخابات ریاست جمهوری ندارد، یادآور شد: ما پیش از این نیز اعلام کرده بودیم که پایان خردادماه پایانه افتتاح می‌شود و در اختیار شرکت‌های مسافربری قرار می‌گیرد بعد از تحویل پایانه به سازمان پایانه‌ها، شرکت‌ها می‌توانند مستقر شوند.

وی با بیان اینکه تمام دستگاه‌های آنالیزور مراکز معاینه فنی تجهیز شد، گفت: تست‌ها دچار خطا و مشکل بود که به روزرسانی شد که در کاهش آلایندگی قطعا تاثیر بسزایی خواهد داشت.

هرمزی در ادامه این جلسه در پاسخ به پرسش اعضای شورای شهر افزود: در مورد خط هشت عملیات اجرایی سال گذشته رقم خورد و از ۲ روز پیش تجهیز کارگاه صورت گرفته و احداث رمپ‌ها آغاز شده است.

به گفته وی، عملیات اجرایی در ایستگاه‌هایی که قرار بود تی بی ام فعال شود، آغاز شده و پیمانکار باید پنج درصد پیش رود تا ما از منابع غیرنقد مطالبات را تسویه کنیم که بیش از یک سال زمان خواهد برد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه قرار بود در کمیسیون عمران و حمل و نقل در خصوص خط ۸ و ۹ بررسی‌ها صورت بگیرد که با ایام شهادت رییس جمهور همراه شد، اظهار کرد: ما این آمادگی را داریم که گزارش اقدامات و برنامه‌ها را به کمیسیون ارائه دهیم.

ورود تراموا تا سه ماه آینده

هرمزی با تاکید بر اینکه کریدورهای تراموا در شورای عالی ترافیک مصوب شد، افزود: نگاه ما این بود با همکاری شورا جلو برویم، توافقی با چینی‌ها انجام دادیم که یک رام تراموا به صورت رایگان در اختیار شهر تهران قرار دهند که از آن به صورت آزمایشی از آن استفاده کنیم که سه ماه آینده این رام بدون ریل در اختیار ما قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: مسیر مورد نظر ما حدفاصل میدان امام حسین تا تهرانپارس است اگر این روند آزمایشی موفق بود و معقول به نظر می‌رسید آن را دنبال خواهیم کرد.

هرمزی با بیان اینکه مصوبه ای که به فرمانداری تحویل داده شده بود نیاز به بررسی در جلسه هم اندیشی داشت که بعد از جلسه امروز تحویل داده خواهد شد، گفت: روز گذشته شهردار تهران عدد چهار میلیارد یورو را اعلام کرده بود که این عدد به اشتباه منتشر شد.

راه‌اندازی ۷۴ جایگاه شارژ حمل و نقل برقی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین تاکید کرد: ۷۴ جایگاه شارژ وسایل حمل و نقل برقی در سال قبل راه اندازی شده است، بحثی در شورا داشتیم که این موضوع زیرساختی در شرکت رایانه شهر دنبال شود این موضوع از معاونت حمل و نقل خارج و به دفتر شهردار منتقل شده بود و پیش از تذکرات مطرح شده، موارد را پیگیری کردیم تا جایگاه‌ها مجددا در معاونت دنبال شود.

وی ادامه داد: انتقال و جابجایی اعتبار در سازمان حمل و نقل و ترافیک با شرکت مپنا دنبال شد، گفت: هنوز ماده ۱۲ برای تاکسی‌های برقی به نتیجه نرسیده و رقم تسهیلاتی که پرداخت شده از محل صندوق کارآفرینی بوده است، رانندگان از این موضوع استقبال داشتند و وام با بهره پایینی پرداخت می‌شود.

وی افزود: مترو دستگاه تهویه دارد و اتوبوسرانی و تاکسیرانی را نیز مکلف به فعال سازی دستگاه‌های تهویه کرده و اگر موضوعی باشد پیگیری خواهیم کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه اوراق مشارکت هر ساله در مردادماه محقق می‌شود، تصریح کرد: قرار شد هر هفته ۱۰۰ میلیارد تومان از اوراق سال قبل پرداخت شود تا خط ۶ تکمیل شود اما برای ایستگاه‌های حرم حضرت عبدالعظیم باید توجه جدی صورت بگیرد.

واکنش اعضای شورای شهر درباره گزارش معاون حمل ونقل شهرداری

در ادامه جلسه شورای شهر، اعضای شورای اسلامی شهر تهران نسبت به گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران واکنش نشان دادند.

مهدی اقراریان رییس کمیته حقوقی شورای اسلامی شهر تهران ضمن تقدیر از تلاش این معاونت، اظهار کرد: اجرای تراموا در تهران و اجرای خط ۸ مترو سوالاتی را به همراه داشته که باید به آن پاسخ داده شود.

نرجس سلیمانی رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا با بیان اینکه اگر فعالیتی ولو اندک نیز صورت بگیرد تقدیر خواهیم کرد، یادآور شد: روز گذشته گزارش عملی از ترک خوردن سد عظیم مشکلات را شاهد بودیم.

به گفته وی، طولانی ترین سفرها با اولین قدم‌ها انجام می‌شود و اگر شیب ورود و همت مضاعف را شاهد باشیم در توسعه کیفیت خدمات رسانی در حوزه تاکسیرانی اتفاقات خوبی می‌افتد البته باید در بخش مرکزی و به ویژه بازار این تاکسی‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

وی افزود: باید گزارش جامعی از خطاها در مترو ارائه شود، مردم شرایط مترو و اتوبوس را می‌بینند و قضاوت می‌کنند مردم متوجه حضور اتوبوس‌ها در خطوط می‌شوند و اگر اقدامی صورت بگیرد قطعا قدردان خواهند بود.

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه از پایانه شرق نباید رونمایی شود، گفت: سه سال است که قرار بر رونمایی پایانه شرق است و به هر دلیلی انجام نشد و اشکالی ندارد درخواست ما این است که رونمایی نشود و تمام اقدامات توسط شرکت بهره برداری مترو انجام شود و پس از تکمیل ۱۰۰ درصدی امور مورد بهره برداری قرار بگیرد.

سوده نجفی رییس کمیته سلامت شورا هم با بیان اینکه در یک سال اخیر بارها این تذکر را در مورد تهویه مترو و اتوبوس دادیم، یادآور شد: رانندگان نقص فنی اتوبوس‌ها را دلیل وضعیت نامناسب تهویه می‌دانند که باید این موضوع رسیدگی شود.

وی افزود: اتوبوس‌های خریداری شده از شرکت های داخلی شرایط خوبی در خدمات پس از فروش ندارند و این موضوع باید توسط معاونت پیگیری شود و شرکت‌ها نیز خدمات پس از فروش خود را ارتقا دهند.

در ادامه علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه اعداد مختلفی در مورد افزایش تعداد تاکسی‌ها اعلام می‌شود، اظهار کرد: در طرح جامع ترافیک سخن از ۷۰ تا ۸۰ هزار دستگاه تاکسی است اما اعداد اعلام شده کمتر است.

براساس این گزارش، در ادامه این جلسه اصلاحیه مصوبه بهای خدمات کارشناسی و فنی اماکن تجاری (واگذار شده به صورت سرقفلی) در میدان مرکزی میوه و تره بار بررسی و با حداکثر آرا موافق تصویب شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha