آیت‌الله رئیسی اهتمام ویژه‌ای برای شرکت در جلسات شورای عتف داشت

تهران- ایرنا- دبیر کل شورای عالی عتف با اشاره به برگزاری جلسات این شورا بعد از ۱۱ سال در دولت سیزدهم با حضور رئیس‌جمهور، گفت: شهیدآیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برای حضور در این جلسات اهتمام ویژه‌ای داشت و ظرف سه هفته مصوبات جلسات تصحیح و ابلاغ شد. 

به گزارش خبرنگار علم و آموزش ایرنا، پیمان صالحی امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه گزارشی از عملکرد شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در سه سال گذشته (دولت سیزدهم) ارائه کرد.

وی با اشاره به ایجاد شورای عتف گفت: تا ابتدای دولت سیزدهم و در ۱۱ سال قبل رئیس جمهور در جلسات شورای عالی عتف حضور نداشت؛ اما شهیدآیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به درخواست ما برای حضور در این جلسات اهتمام ویژه‌ای داشتند و ظرف سه هفته مصوبات هر دو جلسه (جلسه بیست‌و هشتم و بیست‌ونهم) تصحیح و ابلاغ شد.


صالحی اظهارداشت: ساماندهی پژوهشگران مستقل، فعالسازی کمیسیون ها، کارگروه‌های تخصصی و بخش‌های مختلف دبیرخانه، تاسیس صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به منظور کمک به توسعه و ارتقای کیفیت علوم، تصویب اولویت‌های پژوهش و فناوری کشور در بازه زمانی ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۷ مهمترین اقدامات در دولت سیزدهم است.

آیت‌الله رئیسی اهتمام ویژه‌ای برای شرکت در جلسات شورای عتف داشت


وی ادامه داد: تصویب طرح‌های اجرایی بلندمدت سرمایه‌گذاری کلان ملی، تعیین سکوی نظام ایده‌ها و نیازها (نان) به عنوان پنجره واحد نظام ملی علوم، تحقیقات و فناوری ملی، برگزاری پنجمین دوره نمایشگاه‌های تقاضای ساخت و تولید ایرانی (استان) از دیگر اقدامات شورای عتف است.‌

دبیر کل شورای عالی عتف درخصوص برنامه‌های آتی شورا نیز گفت: بنا نداریم به دلیل تغییرات سرعت کارها کم شود و فعالیت های خود را با توان مضاعف ادامه می دهیم. هیچ یک از تغییرات بر روند کار ما تاثیر ندارد و برگزاری جلسه شورای عتف ادامه دارد، برگزاری نشست سردبیران و مدیران مسئول نشریات علمی کشور، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش در سال جاری و اعلام رسمی اولین افراد به پژوهشگر مستقل از برنامه‌های آتی شورای عتف در آینده است.

رشد جذب دانشجوی پسادکتری در سه سال گذشته 
وی در تشریح عملکرد شورای عتف در دولت سیزدهم با اشاره به اهمیت پسادکتری در برنامه‌های دولت سیزدهم، گفت: در بسیاری از کشورهای جهان نسبت منطقی بین دانشجویان دکتری و پسادکتری وجود دارد برای مثال در کشورهای اروپایی و ایالات متحده تقریبا یک به چهار است و در کشور ما ۱۶۰ هزار دانشجوی دکتری داریم؛ در حالیکه سالانه کمتر از ۲ هزار پسادکتری در سال جذب دانشگاه‌ها می‌شدند. 

معاون پژوهشی وزارت علوم افزود: ویژگی مصوبه شورای عتف در حوزه پسادکتری این بود که چهار نوع پسادکتری مصوب کردیم و به پسادکترای فناوری و صنعتی اصرار داشتیم؛ زیرا ۲۰ تا ۳۰ درصد پسادکتری در ارتباط با صنعت استخدام می‌شوند و امیدواریم پسادکتری‌ها منجر به اشتغال شود.

 
پژوهشگر مستقل یادگار رئیس جمهور شهید 
وی در توضیح اقدام دیگر شورای عتف در حوزه پژوهشگران مستقل گفت: این یادگار رئیس جمهور شهید است و در سند تحول دولت مردمی بحث همکاری پژوهشگران مستقل با دانشگاه‌ها و مراکز علمی جزو اولویت‌ها ذکر شده است. 
صالحی ادامه داد: تا کنون ۲ هزار و ۴۰۰ نفر در سامانه پژوهشگران مستقل ثبت نام کردند و به محض تشکیل شورای صلاحیت در روزهای نخست تیرماه اولین پذیرفته شدگان پژوهشکده مستقل را معرفی می‌کنیم. پژوهشگر مستقل کسی است که مدرک فوق لیسانس یا دکتری دارد، حداقل امیتازی را از آئین نامه ابلاغی کسب کرده است و به عنوان همکار پروژه‌های تحقیقاتی فعالیت کند و هر فردی که استخدام جایی باشد پژوهشگر مستقل نیست. 

یکی از وظایف شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری موضوع پیگیری تامین منابع مالی برای حوزه علوم تحقیقات و فناوری است و پیگیری‌هایی که انجام داده‌ایم این است که کارگروهی تشکیل دادیم و میزان تخصیص یک درصد از درآمد دستگاه‌ها به حوزه تحقیقات که در قانون بودجه آمده است را مشخص کرده‌ایم. 


تاسیس صندوق شورای عتف 
وی با اشاره به تاسیس صندوق عتف گفت: سال گذشته صندوق شورای علوم، تحقیقات فناوری تاسیس شد که خبر خوبی بود و این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۳۹۸ بوده است که رئیس جمهور وقت ابلاغ نکرده بود و با پیگیری وزیر علوم این مصوبه توسط رئیس جمهوری شهید ابلاغ شد. ۴۰۰ میلیارد تومان از منابعی که قانون پیش‌بینی کرده بود در سال ۱۴۰۲ واریز شد و هزینه‌ها طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در حال انجام است. 


صالحی با بیان اینکه تصویب اولویت‌های پژوهش و فناوری کشور از وظایف شورای عالی عتف است، گفت: اولویت‌های کلیه دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها است و در این سال‌ها این پروژه به اتمام رسید و کلیات آن در شورای عتف تصویب شد و اولویت‌های پژوهش و فناوری ابلاغ شده و در سامانه نان بارگذاری شده است و آئین نامه پایش اجرای این اولویت‌ها نیز تدوین شده است. 

دبیر کل شورای عالی عتف اظهارداشت: هم اکنون دو طرح در جلسه شورای عتف هوشمندسازی آزمون‌های سنجش آموزش کشور است و ارتقای کارآمدی سیاستگذاری جوانی جمعیت است و در حال اجرا است و منابع مالی آن در قانون پیش‌بینی شده بود و این منابع مالی احصاء شده و در حال انجام است. سخت افزار این کار توسط شرکت دانش بنیان آماده شده است و نرم افزار آن نیز بومی سازی شده است. 


سامانه نان 
وی در توضیح سامانه نان گفت: نظام ایده‌ها و نیازها یک سکوی هم رسانی بین نیازهای واقعی و حوزه پژوهشی است و علاوه بر تمامی موارد قانونی که در گذشته اجرا شده است این سکو ابتدا در وزارت علوم تقویت شد و در مرحله بعد این سکو به عنوان پنجره واحد نظام ملی علوم تحقیقات و فناوری مصوب شود و تمام حوزه علوم تحقیقات و فناوری از این سامانه می‌توانند برای نیازهای واقعی خود استفاده کنند. 

صالحی گفت: در آئین‌نامه که اخیرا در وزارت علوم تصویب شده است امتیاز ویژه برای طرح‌هایی که از طریق سامانه نان تائید شده اند و سیاست‌های تشویقی نیز در این مرحله آورده‌ایم. نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا) با حضور بخش دولتی و خصوصی همزمان با نمایشگاه هفته پژوهشگری برگزار شد. 

وی در خصوص اقدامات انجام شده در معاونت پژوهشی گفت: با گذشت ۲۰ سال حوزه نمایه سازی در اسکوپوس تا ابتدای دولت سیزدهم ۱۰۱ نشریه داشتیم و در سه سال گذشته ۷۰ نشریه به این رقم اضافه شده است که ۲۰ تا از آنها فارسی  است. 
صالحی ادامه داد: نمایه نشریات با دسترسی آزاد مثل پیش‌نیاز است و فهرست نشریاتی که استانداردهای بین‌المللی دارند در دوآج DOAJ مشخص شده است و وارد دوآج DOAJ شدن راحت نیست اما ما وارد آن شدیم. 


حمایت مالی از نشریات

وی اظهارداشت: یکی از سیاست‌های ما در معاونت پژوهشی حمایت مالی از تمام نشریاتی است که نمایه بین‌المللی اخذ کردند و به سردبیران و مدیرمسئولان آئین نامه تشویقی تخصیص دادیم و اگر نشریه فارسی زبان باشد ۵۰۰ میلیون تومان و اگر انگلیسی زبان باشد ۳۰۰ میلیون تومان جایزه تعلق گرفته است و به تمام نشریاتی که از گذشته در اسکوپوس بودند ۲۰۰ میلیون تومان تعلق می‌گیرد که ۱۰۰ میلیون پرداخت شده است و مابقی در آینده پرداخت خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha