۲۰۰ واحد صنعتی در خراسان رضوی مجهز به «دیزل ژنراتور» شد

مشهد-ایرنا- معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ۲۰۰ واحد صنعتی در استان تاکنون با هدف اجرای مدیریت مصرف برق در ساعات اوج بار، مجهز به «دیزل ژنراتور» شده‌اند که طبق برنامه‌ریزی انجام گرفته، این تعداد به ۴۰۰ واحد خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، ناصر بهزاد روز سه‌شنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: طرح نصب دیزل ژنراتور در واحدهای صنعتی به منظور ادامه روند تولید واحد در ساعات اوج مصرف است تا از این طریق از برنامه‌های مدیریت برق معاف شوند، از آنجا که خریداری و نصب دیزل هزینه زیادی دارد، به نحوی به واحدهای صنعتی کمک می‌شود تا بتوانند آن را تهیه کنند.

وی بیان کرد: در این راستا از ابتدای امسال پیگیری‌هایی به منظور تامین دیزل ژنراتور واحدهای صنعتی در خراسان رضوی انجام گرفت و ۲۰ واحد صنعتی برای دریافت تسهیلات بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد به صندوق پژوهش و فناوری معرفی شد تا از این طریق منابع لازم تامین شود، از این طریق تا پایان سال تعداد واحدهای معرفی شده به این صندوق برای دریافت تسهیلات به ۲۰۰ واحد خواهد رسید.

معاون اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از سوی دیگر برخی از واحدهای صنعتی در داخل استان و برخی استانهای دیگر توان تولید دیزل ژنراتور و داخلی سازی آن را دارند که در حال پیگیری برای تولید دیزل ژنراتور از طریق این واحدها هستیم، پارسال از محل تعمیق ساخت داخل در استان و جلوگیری از واردات در استان ۳۰۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی ثبت شده است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مشارکت صنایع در برنامه‌های مدیریت مصرف برق اظهار کرد: لازم است مدیریت مصرف در زمان اوج بار بین همه بخشهای مصرفی توزیع شود و بخش خانگی نیز در این حوزه مشارکت کنند، ضمن اینکه نباید مدیریت مصرف برق منجر به آسیب وارد کردن به بخش صنعت شود.

بهزاد ادامه داد: بخش صنعت در تولید برق از طریق ایجاد نیروگاه‌های حرارتی و نیروگاه‌های تجدیدپذیر مشارکت دارد، تاکنون برخی صاحبان صنایع نیروگاه‌های خورشیدی کوچک را نصب کرده‌اند، ۲ نیروگاه خورشیدی بزرگ ۱۰ مگاواتی در جوین ایجاد شده و طرح ۲۰۰ مگاواتی نیروگاه بادی در خواف به اجرا رسیده است، حتی بخش صنعت در نهضت "تولید محصول سبز با برق سبز" نیز مشارکت دارد.

رشد ۲۰ درصد تولید صنعتی با وجود ناترازی برق

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در ادامه بیان کرد: توسعه واحدهای تولید برق خورشیدی در هفت شهرک صنعتی استان مصوب شده است، از آنجا که سرمایه‌گذاری در زمین‌های منابع طبیعی برای ایجاد نیروگاه خورشیدی هزینه بالایی را می‌طلبد از سرمایه گذاران در این زمینه نیز حمایت می‌شود.

وی با اشاره به مشارکت بالای بخش صنعت خراسان رضوی در حوزه مدیریت مصرف برق در زمان اوج بار اظهار کرد: در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به معنای واقعی مدیریت مصرف برق در بخش صنعت استان انجام شد، برخی صاحبان صنایع در روزهای تعطیل و شیفت شب مشغول فعالیت شدند.

بهزاد تصریح کرد: در این مدت دیماند واحدهای تولیدی که امکان تولید مواد اولیه در خارج از بازه زمانی اوج بار را نداشتند، محاسبه نشد؛ همه این موارد رشد ۲۰ درصدی تولید صنعتی را با وجود ناترازی برق در استان رقم زد.

به گزارش ایرنا، هم اینک پنج هزار و ۶۱۹ پروانه بهره برداری صنعتی با سرمایه گذاری ۶۳۰ هزار و ۳۸۶ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی برای ۲۱۱ هزار و ۷۳۹ نفر در خراسان رضوی فعال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha