۲۳ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۱۵
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85506472
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پولیتیکو: آینده سیاسی مکرون در ابهام

۲۳ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۱۵
کد خبر: 85506472
پولیتیکو: آینده سیاسی مکرون در ابهام

تهران-ایرنا- نشریه آمریکایی پولیتیکو در گزارشی با اشاره به نارضایتی شهروندان فرانسوی از عملکرد امانوئل مکرون و تصمیم جدید او برای برگزاری انتخابات زودهنگام که حتی متحدانش را نیز نگران کرده است، آینده سیاسی رئیس‌جمهوری فرانسه را مبهم توصیف کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، نشریه پولیتیکو نوشت: مکرون در خارج از فرانسه نمونه سیاستمدار اروپایی مطمئن و درخشان قلمداد اما در داخل این کشور به شکل فزاینده ای مقصر شناخته می شود.

پولیتیکو نوشت: به دلیل تصمیم مکرون برای برگزاری انتخابات زودهنگام به دنبال شکست افتضاح حزب وی در انتخابات پارلمان اروپا، هم ائتلافی های وی نگران هستند که این تصمیم برای آنها مشکل ایجاد کند.

یک عضو حزب رنسانس مکرون در پارلمان همچون دیگر افرادی که به دلیل حساسیت این موضوع خواستند نامشان فاش نشود، گفت: چهره مکرون را در پوسترهای انتخاباتی من مشاهده نخواهید کرد. کاخ الیزه واقعا احساسات «ضد رئیس جمهوری» را در فرانسه درک نکرده است».

نظرسنجی ها نشان می دهد که فرانسویان رئیس جمهورشان را فردی تحقیرشده و مستبد می دانند. آنها همچنین وی را منتقد احساسات ضد نخبه گرایی در فرانسه بدنبال بحران های متعدد از جمله اعتراضات جلیقه زردها و همه گیری کرونا قلمداد می کنند. عدم تمایل مکرون برای تغییر رویه خود در مواجهه با اعتراضات گسترده در خصوص اصلاحات بازنشستگی در سال گذشته، دیدگاه های شهروندان فرانسوی را درباره رفتارهای غیردوستانه و غیرتعاملی رئیس‌جمهورشان تقویت کرد و این در حالیست که آنها بر این باورند که لحن مکرون مستبدانه و نخبه گرایانه است.

پولیتیکو در این خصوص نوشت: این واکنش رای دهندگان در صندوق های رای بروز یافت.

این گزارش با اشاره به رای بیشتر حزب راست افراطی اجتماع ملی در انتخابات پارلمان اروپا به نسبت حزب وابسته به مکرون نوشت: نظرسنجی که در روز انتخابات انجام شد نشان داد که تقریبا نیمی از رای دهندگان فرانسوی یک هدف اصلی داشتند و آن بیان نارضایتی خود از مکرون و دولت وی بود.

مکرون در واکنش به این شکست، با تصمیم خود برای انحلال پارلمان فرانسه و برگزاری انتخابات زودهنگام ملی تلاش کرد تا ابتکار عمل را در دست خود گرفته و راست افراطی را سرکوب کند؛ اقدامی که اروپا را شوکه کرد. اما این انتخابات زودهنگام نه تنها دولت فرانسه را تهدید می کند بلکه باعث انفجار سیاست های اروپا در برهه ای حساس و در بحبوحه عمق جنگ روسیه و اوکراین که سه سال از آن می گذرد، خواهد شد.

پولیتیکو افزود: در حالی که مکرون انتخابات زودهنگام را تنها راه عقب راندن جریان راست افراطی و جلب حمایت رای دهندگان از جریان اصلی قلمداد می کند نگران هم حزبی ها و متحدانش خود نیز هست که مبادا آنها خلاف این تصمیم او عمل کنند.

متیو گالارد، تحلیلگر موسسه تحقیقاتی ایپسوس در این خضوض معتقد است که اگر مکرون بخواهد با این انتخابات خود را مطرح کند، این خطر بزرگی است. او با درگیر شدن در این انتخابات، مردم را علیه خود بسیج خواهد کرد.

به نوشته این رسانه، مکرون همچنین بیشتر به‌عنوان یک رئیس‌ جمهوری ثروتمندان شناخته می‌شود تا فردی که از سوی مردم فرانسه برای رهبری آنها انتخاب شده است. او قبل از ورود به سیاست یک بانکدار سرمایه گذار بود و برخی از سیاست هایش درباره کاهش مالیات این دیدگاه را برانگیخت که او در درجه اول به فکر کمک به میلیاردرهای بزرگ تجاری است.

این رسانه با اشاره به شکست های متوالی مکرون در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۲۲ و در انتخابات روز یکشنبه پارلمان اروپا نوشت که وی اکنون با شکست دیگری مواجه است. گالارد در این زمینه گفت: مکرون احساسی را که نسبت به او در سال ۲۰۱۷ و اولین انتخابش وجود داشت از دست داده است.

به نوشته پولیتیکو، اگر برای اولین بار حزب راست افراطی اجتماع ملی به نیروی پیشتاز در مجلس ملی فرانسه تبدیل شود، ائتلاف ریاست جمهوری مکرون در رقابت با جبهه چپ گرا خواهد بود و بسیاری از نمایندگان کرسی های خود را از دست خواهند داد. یکی از مشاوران حزب مکرون در این زمینه گفت که وی به دلیل اشتباهی که مرتکب شده و با استفاده از آن تلاش کرد خود را نجات دهد، ما را به دردسر خواهند انداخت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha