اطلاع‌رسانی پلتفرمی در انتخابات و میدان رقابت کاربران فعالان مجازی
عکس تزئینی است

شهرکرد-ایرنا- اعلام اسامی ۶ نفر از نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات رییس‌جمهوری و مشخص شدن نام افراد، فضای سیاسی و فضای مجازی را به سمت و سوی انتخابات سوق داده است به گونه‌ای که در بیشتر شبکه‌های اجتماعی بحث‌ها و "مناظره‌های یکی دو خطی " درباره نامزدها از سوی کاربران داغ داغ شده است.

به گزارش ایرنا، پلتفرم به مفهوم هر نرم‌افزار یا سخت‌افزاری است که برای میزبانی یک اپلیکیشن یا سرویس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر این اساس؛ برخی از کارشناسان معتقدند که پلتفرم به چهار دسته تقسیم می‌شود که شامل پلتفرم‌های تبادلاتی، پلتفرم‌های سیستم‌های تراکنشی، پلتفرم‌های رسانه‌های تبلیغاتی و پلتفرم‌های استقرار یک سیستم است که اطلاع‌رسانی پلتفرمی در حوزه رسانه‌های تبلیغاتی و تبادلاتی صورت می‌گیرد.

همزمان با آغاز فعالیت انتخاباتی نامزدهای چهاردهمین دوره رییس‌جمهوری در فضای مجازی، حتی برخی از فعالان شبکه اجتماعی که در پلتفرم‌هایی با محوریت کسب و کار فعالیت دارند سعی می‌کنند دیدگاه‌ها، فیلم‌ها، عکس‌ها یا شعارهای کاندیداها(نامزدها)ی مورد علاقه خود را وسط کارهای تبلیغی منتشر کنند.

برخی از فعالان فضای مجازی پس از مشخص شدن نام نامزدهای انتخاباتی، به صورت گسترده وارد عرصه رقابت با یکدیگر شده‌اند و در این فضا اقدام به ارائه دیدگاه‌های انتخاباتی خود می‌کنند و دیدگاه‌های هواداران دیگر را مورد نقد قرار می‌دهند.

با وجود اینکه تا روز پنجشنبه ۲۴ خردادماه برنامه‌هایی برای فعال شدن ستادهای فیزیکی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات رییس‌جمهوری به صورت رسمی اعلام نشده بود، اما ستادهای فضای مجازی با نام و نشان نامزدهای انتخاباتی از سوی هواداران آنها بسیار فعال شده است.

اطلاع‌رسانی پلتفرمی هواداران نامزدها در استان در ۲ حوزه نرم‌افزاری داخلی و خارجی شکل گرفته است که بیشتر شامل انتشار اطلاعیه‌ها، فیلم‌های سخنرانی‌های اخیر، سخنرانی سال‌های گذشته و دیدگاه‌های نامزدها درباره اقشار است.

اما بخشی از این اطلاع‌رسانی نیز شامل نفی یا نقد برنامه‌های نامزدهای رقیب انتخاباتی است و در این زمینه از فیلم‌های سخنرانی‌های گذشته نامزدها در مورد مسائل اقتصادی، سیاست داخلی، سیاست خارجی و عملکرد فردی و تیمی در مسئولیت نامزدها برای نقد نامزدها استفاده می‌شود.

برخی از صنوف و قشرها نیز در نرم‌افزارهای داخلی یا خارجی با ایجاد گروه‌های حمایتی به نشر دیدگاه‌های مد نظر نامزد انتخاباتی خود به ویژه دیدگاه‌هایی درباره قشر یا صنف خود اقدام کرده‌اند.

البته در این بین برخی از کاربران فضای مجازی نیز مطالبات منطقه‌ای و استانی از جمله تاکید ارائه برنامه‌های اشتغالزایی، رفع محرومیت و محرومیت‌زدایی، توسعه نظارت‌های کلان، رفع مشکلات زیرساختی و توجه به مدیریت جوانان را موررد تاکید یا نقد قرار می‌دهند.

برخی از کارشناسان عقیده دارند که اطلاع‌رسانی پلتفرمی در زمان حاضر در عرصه انتخابات با توجه به زمان کم اطلاع‌رسانی میدانی، می‌تواند دستاوردهایی همچون تهییج افکار عمومی، نقد برنامه های اجرایی نامزدها، به تصویر کشیدن واقعیت‌های سیاسی و اجتماعی و به حرکت درآوردن قشرهای مختلف برای انتخاب گزینه مورد نظر خود با جریان‌سازی، انگیزش و اشتیاق مشارکت سیاسی مردم را تقویت کند.

به گفته این کارشناسان، از جمله کارکردهای اطلاع‌رسانی پلتفرمی در عرصه انتخابات گفتمان‌سازی، ذهنیت‌سازی، انگاره‌سازی، معناسازی و هویت‌سازی است.

به گزارش ایرنا،ستاد انتخابات کشور مصطفی پورمحمدی ، مسعود پزشکیان ، سعید جلیلی ، علیرضا زاکانی ، محمدباقر قالیباف ، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی را به عنوان اسامی نهایی نامزدهای تأیید صلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم اعلام کرد.

براساس ماده ۶۶ قانون صدرالذکر، فعالیت انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری رسما از تاریخ اعلام اسامی آنان به وسیله وزارت کشور آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رای یعنی ساعت هشت صبح روز پنجشنبه مورخ هفتم تیرماه ۱۴۰۳ خاتمه می پذیرد.

بالگرد حامل آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا (ع) و هشتمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه ۳۰ اردی‌بهشت‌ماه ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد که در این حادثه رییس‌جمهور و همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شدند.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظان و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رییس‌جمهور بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha