۵۵ هزار هکتار از مزارع مراغه زیر کشت گندم قرار دارد

مراغه- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی مراغه با بیان اینکه سطح زیر کشت گندم این شهرستان در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ حدود ۵۵ هزار هکتار است، بیان کرد: سطح زیر کشت این محصول در سال گذشته ۵۰ هکتار بود و علاوه بر افزایش سطح زیر کشت، افزایش راندمان تولید این محصول هم پیش‌بینی می‌شود.

«هادی خرسندی» روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به برخی از خدماتی که به گندمکاران عرضه می‌شود اشاره کرد و افزود: هرساله کود در اختیار گندمکاران قرار می‌گیرد و امسال نیز چهار هزار و ۵۰۰ تن انواع کود ازته، فسفاته و پتاسه جهت تغذیه مزارع در پاییز و زمستان تامین، و بین کشاورزان توزیع خواهد شد.

۵۵ هزار هکتار از مزارع مراغه زیر کشت گندم قرار دارد
مدیر جهاد کشاورزی مراغه: کشاورزی شغل اول یا دوم بیشتر اهالی این شهرستان است

به گفته وی علاوه بر انواع کود، ۸۵۰ تن انواع بذر اصلاح شده گندم دیم هم جهت کشت در پاییز سال جاری بین کشاورزان شهرستان توزیع می‌شود.

«خرسندی» به نقش موثر اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها نیز اشاره کرد و ادامه داد: ۳۵ هزار هکتار از سطح زیرکشت گندم شهرستان در سال زراعی جاری به طرح جهش تولید در دیم‌زارها اختصصاص دارد که در مقایسه با سال گذشته ۹ هکتار افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: اجرای این طرح کشت برخی از محصولات زراعی در تناوب با گندم را به ارمغان آورد و افزایش راندمان و حجم تولید از دیگر نتایج اجرای آن محسوب می‌شود.

وی تولید ۷۱ هزار تن گندم از مزارع مراغه در سال زراعی جاری را پیش‌بینی کرد و ادامه داد: نخود از جمله محصولاتی است که در تناوب با گندم کشت می‌شود و طی سال زراعی جاری در سطح سه‌هزار هکتار کشت شده و پیش‌بینی می‌شود ۲ هزار و ۱۰۰ تن از این محصول برداشت شود.

رتبه‌های برتر مراغه در بخش کشاورزی آذربایجان‌شرقی

مدیر جهاد کشاورزی مراغه به برخی از ظرفیت‌های تولید و رتبه‌های برتر این شهرستان در سطح استان اشاره، و بیان کرد: این شهرستان رتبه اول تولید ماهی، جایگاه نخست تولید عسل، رتبه اول تولید سیب، جایگاه سوم تولید تخم‌مرغ، جایگاه سوم تولید گوشت مرغ و رتبه چهارم در تولید شیر و گوشت قرمز آذربایجان‌شرقی را داراست.

«خرسندی» با بیان اینکه ۷۴ مزرعه پرورش ماهی با تولید سالانه هزار و ۱۶۰ تن در مراغه وجود دارد، اضافه کرد: اکنون ۱۷ درصد از ماهی استان در این شهرستان تولید می‌شود و با راه‌اندازی مزارع شهرک شیلات، آبزی‌پروری با جهش تولید مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۱۸ درصد عسل آذربایجان‌شرقی در مراغه تولید می‌شود، اضافه کرد: شهرستان با تولید سه‌هزار و ۳۷۰ تن عسل رتبه اول استان را در اختیار داشته است و بیش از یکهزار زنبورستان فعال در شهرستان وجود دارد.

به گفته وی مراغه اولین تولیدکننده سیب استان بوده و با ۳۰۰ هزار تن تولید سالانه، ۳۱ درصد از تولید آذربایجان‌شرقی را به خود اختصاص داده است.

مدیر جهاد کشاورزی مراغه ادامه داد: این شهرستان همچنین رتبه سوم تولید تخم‌مرغ آذربایجان‌شرقی را با تولید ۱۶ هزار تن تخم‌مرغ در اختیار دارد که ۱۴ درصد از تولید استان را شامل می‌شود.

«خرسندی» با بیان اینکه در مراغه هشت هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود، افزود: حجم تولید شیر شهرستان ۴۲ هزار تن و گوشت قرمز نیز پنج هزار و ۵۰۰ تن است.

وی این را هم بیان کرد که مراغه با برخورداری از شبکه ریلی، زمینی و هوایی و همچنین گمرکی که امکان صادرات مستقیم و صدور پروانه بهداشتی دارد، می‌تواند فرصتی برای صادرات محصولات کشاورزی و ارزآوری برای کشور باشد.

به گزارش ایرنا بخش اعظم اقتصاد مراغه با وجود کاهش منابع آبی و تغییر اقیلم، همچنان به کشاورزی متکی است و بر همین اساس افزایش بهره‌وری و توسعه کشت دیم از نیازهای مبرم این بخش به شمار می‌رود.

ضمن توجه به اینکه امروزه و با تکیه بر یافته‌های جدید موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، امکان تولید اقتصادی در شرایط خشکسالی نیز وجود دارد و این تصور که اگر سالی پرباران نباشد یا خشکسالی باشد، تولید در شرایط دیم اقتصادی نخواهد بود، باور درستی نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha