به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، سازمان بنادر و دریانوردی (PMO) به عنوان یک سازمان دولتی وابسته به وزارت راه و شهرسازی، مرجع قانونی و متولی اعمال حاکمیت در حمل و نقل دریایی کشور است و نمایندگی دولت جمهوری اسلامی ایران در نهادها، سازمانها و مجامع بینالمللی مرتبط با امور بنادر، دریانوردی و حمل و نقل دریایی را بر عهده دارد.
ایجاد، توسعه و تجهیز بنادر بازرگانی کشور و مدیریت و بهرهبرداری از آنها، سیاستگذاری و نظارت کامل در امور کشتیرانی ساحلی و بازرگانی و تامین ایمنی عبور و مرور شناورها، اجرای قانون دریایی و انجام وظایف مقرر در قانون، بخشی از وظایف قانونی و رسالت وجودی سازمان را تشکیل میدهند.
یکی از بخشهای مورد توجه در حوزه بنادر و دریانوردی که در دولت سیزدهم به طور خاص به آن پرداخته شده، حوزه توسعه امور زیربنایی در بنادر کشور است، به طوری که در این دولت ۳۵۰ هزار میلیارد ریال از منابع داخلی سازمان بنادر در بنادر ملکی سرمایهگذاری شده است. به علاوه ظرفیت اسمی از ۲۸۰ به ۲۹۰ میلیون تن و کانتینری از ۲.۷ به ۸.۸ میلیون TEU افزایش یافته است.
همچنین تعداد ۲۷ پروژه به ارزش ۱۱ همت در قالب پروژههای ملی، تعداد ۳۹ پروژه به ارزش چهار همت در قالب پروژههای مردمی و نیز تعداد ۱۵۷ تجهیز به ارزش ۴۳ همت در قالب تجهیزات دریایی و بندری، در دست ساخت و مناقصه و استراتژیک در دستور کار قرار گرفت.
پروژههای افتتاح شده در دولت مردمی سیزدهم از منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی شامل ۴۱ پروژه به ارزش بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال با اشتغالزایی بیش از سه هزار و ۴۰۰ نفر در سال ۱۴۰۳، ۳۳ پروژه به ارزش بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال با اشتغالزایی ۲ هزار نفر در هفته دولت ۱۴۰۲ و ۴۲ پروژه به ارزش بیش از ۵۵ هزار میلیارد ریال با اشتغالزایی ۹ هزار نفر در دهه فجر ۱۴۰۱ است.
از پروژههای مهم بهرهبرداری شده در دولت سیزدهم میتوان به تجهیزات بهرهبرداری شده از شهریور سال ۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۳، بارج جمع آوری آلودگی نفتی، شناور بازرسی کشتیهای نفتی، شناورهای جستوجو و نجات دریایی، ماشینهای آتش نشانی، لودینگ آرم، ساخت مادولاتور سیستم کنترل ترافیک دریایی (VTS)، ساخت Motherboard سیستم رادار کنترل ترافیک دریایی (VTS)، «خرید، نصب و راه اندازی مجموعه گیربکس اسکنر»، رادار و یک دستگاه آنتن رادار، «خرید، نصب و راه اندازی مجموعه ترانسیور» اشاره کرد.
همچنین انجام پروژه طرح توسعه بندر مسافری دریایی چمخاله (استان گیلان)، احداث و بهره برداری از ۲۲ پست اسکله شناور بهمنظور ایمنی تردد دریایی در بنادر خرمشهر (استان خوزستان)، گناوه و دیلم (استان بوشهر) و قشم، کنگ، مقام و لنگه (استان هرمزگان)، تکمیل زیرساختهای پایانه مسافری بندر بوشهر (بخش دریایی و ترمینال)، تکمیل زیرساختهای فاز یک بندر نخل ناخدا (استان هرمزگان)، مطالعه احداث اسکلههای مسافری در پارک ساحلی بهمنشیر و شادگان (استان خوزستان) در حال اجرا، انجام پروژههای مطالعاتی مسافری و گردشگری دریایی در استانهای گیلان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، ارومیه، هرمزگان و بهروزرسانی نشریه ۵۳۰ (راهنمای طراحی بنادر تفریحی و مسافری کوچک)، طرح توسعه بندر مسافری چمخاله، علاج بخشی و لایروبی کانالهای جزیره میانکاله و خلیج گرگان، بهره برداری از ساختمان مرجع دریایی و ترمینال مسافری ابوموسی، بهرهبرداری از هفت فروند اسکله شناور و یک رمپ چندمنظوره و بهره برداری از بندر سیریک، اقدامات شاخص در دولت سیزدهم (حوزه توسعه زیرساختهای مسافری دریایی) از سال ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۲ است.
پروژههای مهم و استراتژیک اجرایی در سازمان بنادر و دریانوردی
پروژههای مهم و استراتژیک در سازمان بنادر و دریانوردی به ۲ بخش تجهیزات بندری و دریایی در دست ساخت و پروژههای مهمی که عملیات اجرایی آنها آغاز شده یا به زودی آغاز میشوند، تقسیم شده است که تجهیزات بندری و دریایی در دست ساخت شامل؛ تجهیزات بندری و دریایی در دست ساخت به ارزش ۱۳۳ میلیون یورو و ۲ هزار و ۵۱۲ میلیارد ریال، تجهیزات مخابراتی، الکترونیکی، بندری و دریایی در دست تأمین به ارزش ۷۵۴ میلیون یورو، تکمیل پروژه فاز سوم طرح توسعه مجتمع بندری شهید رجایی به ارزش ۲.۳ همت (بخشی از پروژه در تیرماه ۱۴۰۰ افتتاح شده است)، طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، احداث سیلوی ۱۰۰ هزار تنی غلات، طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، اجرای بخشی از کریدور منتهی به بندر به طول ۲.۶ کیلومتر، طرح توسعه اسکلههای نفتی مجتمع بندری شهید رجایی (سه پست اسکله در تیرماه ۱۴۰۰ افتتاح شده است) و پروژه عملیات اجرایی احداث موجشکن توده سنگی، دایک، دیوار پیرامونی و لایروبی بندر گناوه میشود.
پروژههای مهمی که عملیات اجرایی آنها آغاز شده یا به زودی آغاز میشوند نیز عبارتند از: احداث اسکله نفتی ۵۰ هزارتنی بندر شهید بهشتی چابهار به ارزش هشت هزار میلیارد ریال، احداث فاز نخست خطوط نفتی بندر شهید بهشتی چابهار به ارزش هشتهزار میلیارد ریال، احداث ۲ باب انبار فله در بندر شهید بهشتی چابهار به ارزش هفتهزار میلیارد ریال، احداث رمپ شناورهای حامل فله معدنی بندر لنگه به ارزش ۲ هزار میلیارد ریال، سیلو ۱۰۰ هزار تنی بندر شهید بهشتی چابهار به ارزش ۲۰ هزار میلیارد ریال، سه پست اسکله نفتی بندر شهید رجایی به ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال، کریدور دسترسی به بندر چابهار به طول ۱.۸ کیلومتر به ارزش ۹ هزار میلیارد ریال، کمربند اختصاصی بندر نوشهر به ارزش هشتهزار میلیارد ریال، بهره برداری از ۳۷ فروند شناور دریایی خدماتی و تعدادی تجهیز بندری به ارزش۱۴۰ میلیون یورو، احداث پست برق ۶۳/۲۰ کیلوولت بندر شهید رجائی به ارزش یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و دایک حفاظت ساحلی بندر شهید بهشتی چابهار به ارزش ۲ هزار و ۴۵۱ میلیارد ریال.
پروژههای مرتبط با توسعه دریامحور
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل یکصد و دهم قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاستهای کلی توسعه دریا محور را برای اقدام به رؤسای قوای سهگانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند و دولت موظف شده است تا در اجراییسازی سیاستهای کلی توسعه دریا محور، هماهنگ با قوای دیگر عمل کند.
در این راستا دولت سیزدهم در بحث توسعه دریا محور پروژههایی را تعریف و اجرا کرده است که از جمله آنها میتوان به اولویتبندی اجرای پروژههای همسو با سیاستهای کلی توسعه دریا محور به ارزش ۱۰۳ همت، فاز سوم پایانه کانتینری مجتمع بندری شهید رجایی به ارزش ۳.۲ همت، بهره برداری از پروژه طرح توسعه اسکلههای نفتی بندر شهید رجایی، بهرهبرداری از ساختمان مرجع دریایی و ترمینال مسافری جزیره بوموسی، برنامه ریزی تأمین تجهیزات بندری و دریایی به ارزش ۴۰ همت با میانگین پیشرفت ۵۴ درصد، طرح توسعه بندر مسافری چمخاله، علاج بخشی و لایروبی کانال میانکاله و خلیج گرگان، تکمیل بندر چندمنظوره خمیر، اجرای بخشی از کریدور لجستیکی منتهی به بندر چابهار و توسعه سواحل مکران اشاره کرد که هر از این پروژهها نشان از همت و تلاش وزارت راه و شهرسازی و دولت سیزدهم و اهتمام به منویات رهبر معظم انقلاب است.
در این بین طرحهای بندری و دریایی از محل وجوه اداره شده نیز به بهرهبرداری رسیده است. این طرحها شامل ساخت یک فروند لندینگ کرافت، ساخت سههزار و ۵۰۰ دستگاه کانتینر، احداث پایانه کامیونی در بندر شهید رجایی، احداث نیروگاه گازی در بندر بوشهر، ساخت یک فروند یدک کش، احداث سیلوی غلات در بندر امیرآباد، ساخت ۱۸۰ دستگاه واگن باری، ساخت ۸۰ دستگاه واگن باری، خرید دو فروند شبیه ساز، ساخت یک فروند شناور تفریحی، احداث سیلوی غلات بندر انزلی، خرید یکهزار دستگاه کانتینر و ساخت یک فروند یدککش است.
سامانه جامع مالی صورت حساب یکپارچه درآمد
اجرای طرح مطالعاتی اصلاح ساختار تعرفه تأثیر بسیار زیادی در راستای اجرای سیاستهای دولت الکترونیک، شفافسازی و رضایتمندی مشتریان و ذینفعان خواهد داشت. افزایش بهرهوری و اثربخشی از تجهیزات و تأسیسات بندری و دریایی و جذب بیشتر کشتی، کالا و کانتینر و کمک به بهبودی شرایط اقتصادی فعالیتهای دریایی و بندری برای جذب سرمایهگذاری و بهبود کیفیت خدمات با ابزار نظام تعرفهای، از مهمترین موارد است. از این رو سامانه جامع مالی صورت حساب یکپارچه درآمد اقدام مهمی بود که در دولت سیزدهم به ثمر نشست. در این سامانه صورتحساب شناور و کالا (در فاز نخست صورتحساب شناور و کالا به مرحله اجرایی و صدور صورتحساب در بندر شهید رجایی به عنوان نمونه انجام شده است.) صورتحساب کانتینری (صورتحساب کانتینری در مرکز اجرا و صورتحساب صادر و مقرر شد پس از فاز تکمیل شناور و کالا در بندر اجرایی شود)، خدمات اموالی (در خصوص سیستم صورتحساب خدمات اموالی مقرر شد شرکت در دوره تضمین در بنادر جهت اجرایی کردن خدمات اموالی اقدام کند.) و کتابچه تعرفه (در خصوص کتابچه تعرفه و نرخ ارز که در داخل سیستم بارگذاری و به صورت اتوماتیک در صورتحساب درج میشود.) به کاربران ارائه میشود.
نظر شما