سفر رئیس کره‌جنوبی به قزاقستان؛ توافق بر سر زنجیره تامین مواد معدنی مهم

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری کره‌جنوبی درحالیکه توجه کشورها از جمله چین به طور فزاینده به منابع معدنی غنی قزاقستان از جمله لیتیوم معطوف شده، به این کشور آسیای میانه سفر کرده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ، یون سوک یول در جریان سفر به آستانه با قاسم ژومارت توکایف همتای قزاقستانی خود دیدار کرد و بر سر همکاری در زمینه زنجیره تامین برای مواد معدنی مهم به توافق رسید.

این توافق در جریان مذاکرات دو طرف در آستانه درباره راه‌های تقویت شراکت راهبردی در حوزه‌های مختلف به دست آمد.

قزاقستان به عنوان یک تولید کننده نفت و گاز طبیعی، ذخایر عظیمی از اورانیوم، تیتانیوم، کروم و فلزهای کمیاب دارد که این کشور را مورد توجه دولت های مختلف از جمله آنهایی که در حوزه تولید باطری و تراشه فعال هستند، قرار داده است.

کره جنوبی ماه گذشته اعلام کرد که شروع به ایجاد ذخایر لیتیوم برای تضمین این مواد معدنی حیاتی کرده که برای صنایع باتری و خودروسازی آن حیاتی است.

یک منبع آگاه اواخر اردیبهشت ماه به بلومبرگ گفت که دولت سئول اکنون ۲۳۳.۱ میلیارد وون (معادل ۱۷۱ میلیون دلار) را برای تامین مواد معدنی حیاتی در جهت توسعه فناوری‌های پیشرفته این کشور اختصاص داده است.

سفر رئیس کره‌شمالی به قزاقستان؛ توافق بر سر زنجیره تامین موادی معدنی مهم

پس از مذاکرات کره جنوبی با مغولستان در جهت تامین مواد معدنی از جمله لیتیوم که منجر به یک تفاهم نامه برای همکاری در زمینه مواد معدنی کمیاب شد، حال سئول در آسیای میانه به دنبال نیازهای خود است.

سال ۲۰۲۲ سازمان زمین شناسی ایالات متحده گزارش داد که قزاقستان ۵۰ هزار تن ذخایر لیتیوم شناسایی شده دارد، اگرچه توکایف ارقامی را ذکر کرده که نشان می دهد ذخایر واقعی لیتیوم این کشور احتمالاً 2 برابر این مقدار است.

سران قزاقستان از غنای لیتیوم به عنوان یک فرصت اقتصادی یاد می‌کنند؛ منطقه ای که به ویژه به دلیل نزدیکی به کشورهای بزرگ تولیدکننده باتری و فناوری مانند کره جنوبی، دارای اهمیت است.

اقتصاد جهان در حال ورود به دنیای جدید است و همین امر باعث مطرح شدن نام منابع انرژی جدیدی از جمله لیتیوم شده است. این فلز به علت کاربردش در انواع باطری‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. احتیاج مبرم وسایل جدید به باطری های کوچک، کم وزن اما پربازده و پرانرژی باعث شده دانشمندان به سمت باطری های لیتیومی روی آورند.

در حال حاضر چین به عنوان دومین اقتصاد جهان بیش از هر کشور دیگری در جهت استفاده از منابع لیتیوم برآمده است و این مساله می تواند اقتصاد آمریکا را به عنوان اولین قدرت اقتصادی دنیا به چالش بکشاند.

چین اگرچه خود دارای معادن لیتیوم فراوانی است اما پکن همکاری با دولت‌های مختلف از جمله قزاقستان را جهت بهره برداری از معادن لیتیوم دنبال می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha