زاکانی: حکمت و خردگرایی از شاخص‌های دولت خدمت است

تهران- ایرنا- نامزد انتخابات ریاست جمهوری، به تشریح ۸ ویژگی و شاخص ضروری در دولت چهاردهم پرداخت و نوشت: حکمت و خردگرایی شاخص دیگر دولت خدمت است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در شبکه اجتماعی ایکس در صفحه شخصی خود، در ششمین پست از مطالب هشت‌گانه ویژگی و شاخص ضروری در دولت چهاردهم، نوشت: حکمت و خردگرایی شاخص دیگر دولت خدمت است. کار کارشناسی، مطالعه‌ درست، ملاحظه‌ تبعات یک اقدام و حتّی گاهی ملاحظه‌ی تبعات یک اظهارنظر مهم است.

وی در ادامه این مطلب با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای هیأت دولت به تاریخ ۶ شهریور ۹۲، مبنی بر "بایستی سنجیده اظهارنظر کرد؛ این‌جور نباشد که ما حالا یک مسئولی هستیم، درباره‌ی یک مسئله‌ای، یک مطلبی به ذهنمان می‌رسد، کارشناسی نشده، بررسی نشده، جوانبْ دیده نشده، این را نباید پرتاب کرد در فضای افکار عمومی؛ گاهی اوقات جمع کردنش کار سخت و مشکلی است، اضافه کرد: از جمله‌ی شقوق همین حکمت، استفاده از ظرفیّت بالای کارشناسی موجود در مسائل کشور است. با شناخت جامع از نظام مسائل کشور، اولویت بندی آنها، از مهمترین اقدامات نخست دولت خدمت خواهد بود.

به گزارش ایرنا، زاکانی همچنین پیش از این درباره شاخصه پنجم نوشته بود: «شاخص پنجم دولت خدمت، اهتمام به قانون‌گرایی است. قانون، جاده و مسیر حرکت است؛ اگر دولت از این مسیر خارج شود، حتماً آسیب است. گاهی قانون ناقص یا معیوب است؛ امّا اگر به همان قانون معیوب عمل نشود - که منتهی به بلبشو شود - ضرر آن عمل نشدن، بیشتر از ضرر عمل کردن به آن قانون ناقص است... اگر نیاز به اصلاح قانون باشد، دولت باید به مجلس، لایحه دهد. رعایت قانون، رعایت اسناد بالادستی مثل سیاست‌های کلّی، سند چشم‌انداز و مصوّبات شوراهای عالی برای دولت یک ضرورت است.»

وی در تببین چهارمین شاخصه نوشت: شاخص دیگر در دولت خدمت، برخورداری مدیران از سلامت اقتصادی و اهتمام دولت به مبارزه با فساد است. مناصب حکومتی و دولتی، جایگاه قدرت و منابع مالی است؛ وسوسه‌ها در اینجا انسان را راحت نمی‌گذارد. رئیس جمهور باید چشم بصیرِ بینای خودش را بر سرتاسر دولتی که زیر اشراف و تحت مدیریّت اوست، آنچنان بگستراند که نگذارد در یک گوشه‌ای ناسلامتیِ اقتصادی به‌وجود بیاید و این وسوسه‌ها کارگر بشود. حتّی قبل از آنکه دستگاه‌های نظارتی وارد بشوند، خود مدیر دستگاه مراقب باشد؛ این احتیاج دارد به نگاه دائم؛ غفلت نباید کرد. فساد مثل موریانه است؛ ان شاءالله در دولت خدمت نخواهیم گذاشت که فساد و رشوه و پارتی بازی و اسراف و تجمّل و خرجهای زیادی در دولت نفوذ بکند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در تشریح شاخصه سوم، آوده بود: شاخص مهم دیگر در دولت خدمت، اهتمام به عدالت است. ما به پیشرفت بدون عدالت معتقد نیستیم. پیشرفت بدون عدالت، می‌شود وضعیت امروز کشورهای غربی؛ کسانی هستند که از گرسنگی می‌میرند و افرادی هم ثروتهای انبوه افسانه‌ای دارند. این بی‌عدالتی است، اسلام این را از ما نخواسته است؛ پیشرفت، قطعاً بایستی همراه با عدالت باشد. متاسفانه طبق بیانیه گام دوم، ما در شاخص عدالت عقب ماندگی داریم و دولت خدمت می‌خواهد با توزیع عادلانه فرصت‌ها و امکانات آن را جبران کند.

زاکانی در دومین شاخصه نوشت: شاخص بعدی در دولت خدمت، برخورداری مدیران ارشد دولت از سلامت اعتقادی، اخلاقی و عملکردی است؛ این ویژگی، از نگاه درست انسان به حقایق جامعه ناشی می‌شود؛ در این زمینه مسئله‌ی اصلی اعتماد به خداوند است، اعتماد به وعده‌های الهی خیلی مهم است... خدای متعال صریحاً به ما وعده می‌دهد که "اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم" "وَ لَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه".

وی در تشریح هشت ویژگی و شاخص ضروری در دولت چهاردهم، نوشته بود: گفتمان اصلی دولت چهاردهم خدمت است. دولت خدمت فلسفه‌ی وجود ما جز این نیست؛ ما آمده‌ایم به مردم خدمت کنیم و هیچ چیز نمی‌تواند ما را از این وظیفه غافل کند... در زمینه‌ی خدمت، کار باید جهادی باشد؛ البته کار جهادی به معنای بی‌قانونی نیست... اما در چهارچوب قانون، دو جور می‌شود کار کرد: یکی کار مرسوم اداری است، دیگری کارجهادی؛ کار جهادی یعنی از موانع عبور کردن، موانع کوچک را بزرگ ندیدن، آرمانها و جهت را فراموش نکردن و شوق به کار داشتن و شب و روز نشناختن.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha