زاکانی: خدمتگزار باید روی صندلی داغ بنشیند/فساد نه اصلاح‌طلب می‌شناسد نه اصولگرا

تهران- ایرنا- "علیرضا زاکانی" نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه خدمتگزاری بدون پاکی نمی‌شود و شعار من "پاک باش و خدمتگزار" است، گفت: هرکس می‌خواهد خدمتگزار باشد باید روی صندلی داغ بنشیند.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب ایرنا، برنامه انتخاباتی صف اول از ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه امروز - چهارشنبه - با حضور علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد. این برنامه به صورت زنده به مدت یک ساعت از شبکه خبر پخش شد.

علیرضا زاکانی در این برنامه که اولین برنامه تلویزیونی وی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری است، ضمن پاسخگویی به برخی سوالات، برنامه ها و محورهای خود را تشریح می‌کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این برنامه ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت شهدای خدمت به ویژه شهید رئیسی در پاسخ به درخواست مجری برای بازخوانی سوابقش گفت: من متولد ۱۲ اسفند ۱۳۴۴ تهران هستم و در محله اتابک لرزاده بین میدان شوش و خراسان به دنیا آمدم. قبل از انقلاب حدود ۱۱ سال داشتم. انقلاب که به پیروزی رسید حیات سیاسی من به عنوان یک نوجوان بر بستر تظاهرات شکل گرفت.

وی با یادآوری این‌ نکته که در ۱۵ سالگی در ماه های ابتدایی جنگ به منطقه رفته است، اظهار کرد: آن موقع جنگ های نامنظم اتفاق می‌افتاد و شهید چمران برای من یک اسطوره بود. بیش از ۶۲ ماه در منطقه در واحد تخریب و همچنین واحد اطلاعات و عملیات حضور داشتم. زمانی که دستم آسیب دید و جانباز شدم به واحد اطلاعات و عملیات رفتم. مسئول اطلاعات و عملیات محور نجف ۳ و مسئول گردان و قائم مقام اطلاعات و عملیات لشکر ۲۷ بودم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: خدا توفیق داد در بهترین دوره زندگی در بهترین نقطه در خدمت دین و میهن بودم. بعد از آن رو به تحصیل آوردم و ۶ ماه بعد از جنگ درس خواندم. با وجود این که هفت هشت سال ترک تحصیل داشتم، در دانشگاه علوم پزشکی تهران قبول شدم. به مدت یک ماه توجه دیگران را جلب نکردم. ولی بعد از یک ماه دوستان همکلاسی من از دوره دفاع مقدس من را شناختند.

زاکانی در ادامه تشریح سوابق خود بیان داشت: در دانشگاه واحدهای انجمن اسلامی دانشکده و بسیج دانشگاه را راه اندازی و ۱۴ سال در جریان جنبش دانشجویی نوکری کردم. از زیر یک پله شروع کردم و تشکل کشوری بسیج دانشجویی با بیش از ۲ هزار دفتر در سراسر کشور دنبال کردم. در این مدت تجارب گران بهایی به دست آوردم و نسبت به نسل متخصص امروز شناخت پیدا کردم.

وی با اشاره به فعالیت‌هایش به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: از سال ۱۳۸۲ در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کردم. در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم نماینده مجلس بودم و در آنجا مسئولیت های مختلفی مثل عضویت در هیات رئیسه و ریاست کمیسیون برجام را داشتم. یک دوره چهارساله نماینده نبودم و مجدد در مجلس یازدهم به عنوان نماینده قم شرکت کردم و متولی مرکز پژوهش‌های مجلس شدم.

این نامزد انتخابات با یادآوری این‌که در دهه هشتاد عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران شده است، گفت: در بیمارستان در بخش پزشکی هسته ای نوکری مردم را کردم. در انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری نیز وارد رقابت شدم و پس از آن به عنوان شهردار تهران ۳۳ ماه نوکر مردم بودم.

زاکانی در پاسخ به این سوال که پایین ترین مسئولیت شما چه بوده است، توضیح داد: در دوره دفاع مقدس این اتفاق افتاده است. بعد از آن از بسیج یک دانشگاه شروع کردم و به سرعت به بسیج دانشجویی کل کشور کشیده شد.

وی یادآورشد: در این ۴۵ سال بعد انقلاب برای روز به روز آن پاسخگو هستم. هر مقطعی که وظیفه ای را به عهده بنده گذاشته‌اند حاضر بودم و کار را دنبال کردم.

برای برخورد با فساد باید از قوی ترین افراد شروع کنیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه مبارزه با فساد در ابعاد اقتصادی با قوی ترین‌ شاخه ها و تنه‌های فساد در کشور را یکی از سخت‌ترین شرایط و کاری کارستان توصیف کرد و گفت: از دهه هشتاد این کار را شروع کردم و معتقد بودم مواجهه با فساد اقتصادی باید از قوی‌ترین بخش شروع بشود تا آثار خودش را در جامعه بگذارد. من با بخش امنیتی که به خدمات حوزه امنیت کشور آسیب می زند شروع کردم. در ادامه به سایر مجموعه‌ها در دستگاه اجرایی و قضایی و از جمله خود مجلس پرداختم.

زاکانی افزود: برای برخورد با فساد باید از قوی ترین آدم ها شروع کنیم که برای خودشان حریمی تعریف کرده‌اند. من با بیش از ده پانزده نفر که کسی باورش نمی شد مواجه شدم. ده ها بار دادسرا و هفت هشت بار دادگاه رفتم و از همه آنها با افتخار بیرون آمدم. طرف های مقابل از مسئولان کشوری بودند که چندین وکیل داشتند. اما من وکیل نداشتم و با یک منطق درست ۱۵ رای از ۱۵ نفر عضو هیات منصفه گرفتم. در چند مورد بالاتفاق گفتند حق با زاکانی است و دارد از حقوق مردم دفاع می‌کند.

زاکانی: خدمتگزار باید روی صندلی داغ بنشیند/فساد نه اصلاح‌طلب می‌شناسد نه اصولگرا

فساد نه جریان اصلاح‌طلب می‌شناسد نه اصولگرا

وی در پاسخ به این سوال که علت اصلی فسادهایی که با آن مبارزه کردید چه بود، گفت: ترک فعل، تعرض منافع و اعمال نفود همه از دلایل من برای مبارزه با فساد بود کسی که در یک مختصات می نشیند باید از جان و مال مردم دفاع و از حیثیت کشور صیانت کند که متاسفانه این نبود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بعضا دیده می شد که برخی افراد ارتباطات نامناسب ایجاد کرده اند و فساد جریان اصلاح طلب و اصولگرا نمی شناسد و یکجا بیشتر و یکجا کمتر است.

زاکانی ادامه داد: یک روزی وزیر اطلاعات آقای خاتمی به من گفت کسی که علیه فساد او پرونده تشکیل داده‌ای و پیگیری می‌کنی، هم‌جناح شماست، گفتم فساد جناحی نیست و در مبارزه با فساد با کسی تعارف نداریم.
به گفته وی، برخی مسئولان در برخورد با فساد تعارف می کنند و در مقابل هم خجالت می‌کشند در حالی که از مردم باید خجالت بکشند و باید پایبند به انقلاب باشیم و باشم. من نیز سعی کردم در مسیری باشم که نسبت به تعهدی که به امامین انقلاب دارم، پایبند باشم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد شعار انتخاباتی خود هم گفت: شعار انتخاباتی من "پاک باش و خدمتگزار" است. این شعار مرحوم آقای ابوترابی بود و خدمتگزاری بدون پاکی نمی شود و هر کسی می خواهد در موضع خدمتگزاری قرار بگیرد باید اول روی صندلی داغ بنشیند و به او بگویند کجا بودی، چه کردی و حاصل کار شما چه بود و امروز چه شعاری می دهید که با گذشته تو منطبق هست یا نیست و بنده سعی کرده ام همین مسیر را ادامه دهم و اسم دولت من هم "دولت خدمت" است.

زاکانی در مورد آسیب شناسی از روابط قوه هم گفت: قوا سرجای خود نیستند و قانون اساسی این را مشخص کرده اما به درستی اجرا نشده است؛ قانون اساسی یک دولت محلی و ملی را تعریف می کند که حوزه های مختلفی در دولت محلی داریم؛ در نهایت دولت ملی حامی و مکمل و حمایتگر و گاهی در حوزه امنیت کار را خود انجام می دهد.

زاکانی ادامه داد: یک روزی وزیر اطلاعات آقای خاتمی به من گفت کسی که علیه فساد او پرونده تشکیل داده‌ای و پیگیری می‌کنی، هم‌جناح شماست، گفتم فساد جناحی نیست و در مبارزه با فساد با کسی تعارف نداریم.
وی افزود: دولت محلی شکل نگرفته و دولت ملی فربه شده است و مجلس هم یک تقدم شکل گیری نسبت به شوراها دارد و می خواهد اصل ۱۰۰ قانون اساسی را بدست بگیرد که این سم مهلک است و بازبینی ارتباط قوا باید در دستور کار قرار بگیرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در ۳۳ ماه گذشته و در شاگردی شهید جمهور، حرکت کردیم و در حوزه های تامین مسکن تا حمل و نقل عمومی و معیشت کارهای دولت را به عهده گرفتیم.

زاکانی گفت: در مقابل دولت، حامی بود که یک الگوی جدیدی از خدمتگزاری داشته باشیم؛ قرارداد ۶۹۰ واگنی که از دوره آقای روحانی مانده بود را پیگیری کردیم و هزار و ۱۸۴ واگن را قرارداد بستیم که سه واگن بیشتر از کل واگن هایی است که تهران دارد.

وی اضافه کرد: پیش از حضور ما در شهرداری تهران ۸۵۰۰ نفر از معتادین متجاهر در کمپ ها بودند، بیش از ۱۰ هزار نفر آنها کف خیابان‌ها بودند و کلونی‌های یک هزار تایی در خیابان‌ها داشتند، الان در کلان‌شهر تهران بیش از ۱۹ هزار نفر از آنها داخل کمپ هستند و امروز نوکری آنها را می کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد ورود شهرداری به موضوع مسکن گفت: ۲۰۳ هزار واحد مسکونی در تهران با حضور آقای مخبر کلنگ زنی شد و برخی می پرسند که چه ربطی به شهرداری دارد اما ما می گوییم هر چیزی در تهران اتفاق بیفتد به ما ربط دارد؛ ما به همه کمک می‌کنیم؛ درست است که متولی مسکن، وزارت مسکن است اما ما به آنها کمک می‌کنیم تا کمر مردم در این مورد خم نشود.

به زودی کام مردم تهران شیرین می‌شود

زاکانی ادامه داد: در موضوع معیشت مردم در کلانشهر تهران به زودی کام آنها شیرین می شود و هر کیلو گوشت گوسفندی به قیمت ۳۱۹ هزار تومان به میزان ۱۲۰ تُن در میادین میوه و تره بار توزیع می کنیم که با استفاده از امکاناتی که وجود دارد قدرالسهم مردم را از طریق نرم افزارهای موبایلی در دسترس آنها قرار خواهیم داد.

وی با تاکید بر این نکته که با دولت از قبل در این رابطه توافق کرده ایم و ۷ نفر از هیات دولت در این مجموعه هستند و تفاهم نامه با وزارت جهاد بسته شده است، اضافه کرد: قرار بود شهید جمهور این طرح را افتتاح کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به موضوع بروکراسی و دیوان سالاری هم گفت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب شهر تهران یک کشور است که ۱۰ میلیون نفر ساکن دارد و تا ۴ میلیون نفر هم هر روز وارد شهر می شوند.

به گفته زاکانی، مدیریت شهری، نوکری مردم را می کند و توجه ما به کارکرد خودمان توجه به مدیریتی است که با مشارکت مردم و سایر نهادها بروکراسی را بشکند و بهترین خدمات را ارائه کند که ابتدا باید تمرکز زدایی برای شکستن بروکراسی را در دستور قرار دهیم و نصاب را شکسته ایم و آمارها را اعلام می کنیم.

وی اضافه کرد: با توزیع اختیارات و اگر دولت حامی و حمایتگر باشد می توان کارهای بزرگی انجام داد و یک جهشی داشتیم؛ از فناوری می توان برای خدمات رسانی استفاده کرد و این تجربه در تهران را به کشور تسری داد.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: پیش از این در جلسه شهیدجمهور با شهرداران ۳۱ کلانشهر کشور این موضوع مطرح و یک سلسله مراتب به بهترین نحو تعریف و انجام شد.

ده‌ها هزار میلیارد تومان امکانات به یغما رفته را به شهرداری برگرداندیم

زاکانی گفت: ما در موضوع فساد گام‌های موثری برداشتیم و توانستیم ده‌ها هزار میلیارد تومان امکانات شهرداری که به یغما رفته بود را بدون هیاهو برگردانیم. به عنوان مثال در پروژه‌های مشارکتی که در سال‌های گذشته انجام شده بود اختلالاتی وجود داشت و امکانات شهرداری به یغما رفته بود که موضوع را دنبال کردیم و یکی یکی آنها را به امکانات شهرداری برگردانیم.

وی افزود: به عنوان مثال سال گذشته دو پروژه ای که برگردانده شد، ارزش آن حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان بود و در سال ۱۴۰۱ نیز ۴۰ هزار میلیارد تومان امکانات شهرداری را بدون هرگونه هیاهو برگرداندیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ و آغاز فعالیت در شهرداری، الگویی از شهر را به قیمت بیش از ۶۰۰ میلیارد که با بخش خصوصی به اشتراک گذاشته شده بود که ارزش واقعی آن سه میلیارد بود، برگردانده شد، این قرارداد به گونه ای تنظیم شده بود که معاون مالی اداری دوره قبل از ما اعلام کرد که امکان ندارد این مبلغ برگردانده شود که به لطف الهی این امر محقق شد.

زاکانی با اشاره به اینکه اگر مسئولان جدی باشند و در این مسیر حرکت کنند باید از نظارت مردم بر کارهایشان اقبال کنند، اظهار داشت: یکی از کارهای خوبی که ما انجام دادیم این بود که در سال ۱۴۰۱ از مردم درخواست شد از بین پروژه هایی که کارشناسی شده انتخاب کنند که ۳۴۲ هزار نفر شرکت کردند و از بین دو هزار و ۸۰ پروژه ، هزار و ۴۶۲ پروژه را انتخاب کردند و بالای ۹۵ پروژه‌ زیر نظر مردم اجرا شد.

وی عنوان کرد: سال ۱۴۰۲ از مردم درخواست شد که بیش از ۶۰۰ پروژه را پیشنهاد دهند که بعد از انجام کار کارشناسی، یک میلیون و ۳۵۲ هزار نفر از مردم مشارکت کردند هم به ما ایده دادند و هم ایده‌های ما را پسندیدند و مشارکت کردند.

زاکانی: خدمتگزار باید روی صندلی داغ بنشیند/فساد نه اصلاح‌طلب می‌شناسد نه اصولگرا

در مبارزه با فساد باید به مردم رجوع کنیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در خصوص مبارزه با فساد هیچ راهی نیست به جز اینکه به مردم رجوع کنیم و با شفافیت و دقت با مردم صحبت کنیم و نظارت مردم را با خودمان بپذیریم. اصحاب رسانه نماینده‌های مردم هستند و می‌توانند به بهترین وجه این واسطه‌گری را انجام دهند.

زاکانی در پاسخ به این سوال که اگر رئیس جمهور شوید نقش اعضای ستاد انتخاباتی‌شان را در به عهده گرفتن مسئولیت‌های کلیدی چگونه تعریف می‌کنید؟ اظهار کرد: تا زمان انتخابات این‌ها یک وظیفه‌ای دارند و بعد از انتخابات وظیفه دیگری بر عهده ما است و آن اینکه مختصاتی که اکنون به عنوان یک مسئولیت بزرگ به لطف الهی و حمایت مردم رقم می‌خورد را دنبال می‌کنیم و وظیفه ما شایسته سالاری است، اگر کسی از آنها شایسته باشد در نقاط مختصاتی خودش کار خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که تعریف شما از شایسته‌سالاری چیست، عنوان کرد: شایسته‌سالاری سه ویژگی دارد نخست اینکه علم، دانش و تجربه در جایی که مسئولیت می پذیرد داشته باشد، ثانیاً سلامت، پاکدستی و طهارت داشته باشد و انسان پاکی باشد و آن جایگاه را طعمه نبیند بلکه محل خدمت ببیند. برخی وقتی به یک مسئولیتی می‌رسند تصور می‌کنند به یک طعمه رسیده‌اند که باید آن را بِدَرَند در صورتی که این مسئولیت است و باید درخصوص ملت نوکری کرد و آن مسئولیت را به نحو احسن انجام داد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ویژگی سوم هم عُرضِه است ممکن است کسی دانش کاری را داشته باشد و آدم بسیار خوب و پاکی هم باشد اما نتواند یک کلاس درس را اداره کند لذا باید این سه ویژگی را با هم داشته باشد که بتواند کار را انجام دهد.

زاکانی خاطرنشان کرد: من خیلی عناصر را طی ۱۳ سالی که در مجلس بودم که در دوره چهارم نتوانستم نوکری مردم را قم را ادامه دهم و در هماهنگی که بین دو رئیس قوه انجام شده بود وظیفه‌ام این شد که بیایم و در سطح ملی فعالیت کنم و مجددا با تایید رئیس جمهور شهید توفیق خدمتگزاری در شهرداری را با پیشنهاد شورای شهر پیدا کردم.

وی ادامه داد: من در همین جا باید نوکری خودم را به مردم قم اثبات کنم و بگویم که دائما دلم آنجا است و براساس مسئولیت و وظیفه‌ای به شهرداری تهران آمدم و از اینکه نتوانستم ادامه نوکری‌ام را داشته باشم پوزش بطلبم اما در این مسیر با اقتضای شرایطی که بود همیشه توجهم به این بود که کاری که انجام می‌دهیم بهترین‌ها را انتخاب کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ما ادبیات دینی داریم اما متاسفانه از ادبیات دینی و اعتقادی خودمان فاصله گرفته‌ایم. پیامبر(ص) فرمودند اگر کسی خود را در معرض قرار بدهد و از او بهتر باشد به خدا و پیغمبر و مردم خیانت کرده است. امروز که ما خودمان را در معرض انتخاب قرار داده‌ایم باید خودمان را برای نوکری به مردم بهتر بدانیم.

زاکانی گفت: پیامبر همچنین فرمودند اگر کسی را به مسئولیتی بگمارد که از او بهتر باشد به خدا و پیغمبر و مردم خیانت کرده است. من سعی کردم در دوره مسئولیتم دائماً خودمم را با این موضوع تنظیم کنم. لذا افراد ستاد زحماتشان را تا زمان انتخاب می‌کشند و اگر مردم بنده را برای نوکری خودشان لایق دیدند و انتخاب کردند ما از بین نخبگان و کسانی که سه ویژگی‌ها را داشته باشند، بهترین‌ها را برای مسئولیت انتخاب می‌کنیم.

اگر افرادی توانمند باشند اما همفکر و هم‌جناح با من نباشند را هم به کار می‌گیرم

وی در پاسخ به این سوال که اگر افرادی بودند که این سه ویژگی را داشتند اما هم‌جناح، هم جریان و همفکر شما نبودند آیا انتخاب می‌شوند، گفت: رئیس جمهور، رئیس جمهور همه مردم است و حتی کسانی که خارج از کشور هم هستند جزو این ملت سرافراز هستند پیوستگی و ارتباط و تعلقشان به کشور معلوم است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: دوره کسی که بگوید «فقط من می‌توانم» گذشته است، هر رئیس جمهوری که می‌آید باید نسبت درستی با ظرفیت‌ها و داشته‌ها و فرصت‌های کشور ببندد. بزرگترین سرمایه ما سرمایه انسانی است این ظرفیت انسانی را به بهترین نحوی در جهت مصالح انقلاب و منافع ملی باید به‌کار گرفت.

زاکانی عنوان کرد: لذا باید به افراد نقش داد و افراد در نقش خود فعال شوند ممکن است از جناح ما نباشد اشکالی ندارد اما اگر بتواند کار را به بهترین نحو از آب و گل درآورد می‌تواند همکار ما باشد حتی اگر مرا قبول نداشته باشد اما در جایی بتواند نقشی ایفا کند که در این نقش‌ نمای کلی خدمت به مردم خدمت برجسته‌ای شود حتماً باید دست او را بوسید و او در آن مکان به‌کار گرفت.

وی اظهار کرد: افرادی که دور میز می‌نشینند باید با هم به جهت‌گیری که آیت‌الله رئیسی شهید برای ما به یادگار گذاشت و امکانات و اقتضائاتی را فراهم کرد هم‌داستان و متعهد باشند و آن را مصون بدارند بعد از آن ما نیازمند جهش هستیم لذا افرادی که دور میز می‌نشینند باید در مسیر رشد و اعتلای کشور و گره‌گشایی از معیشت مردم متعهد باشند زیرا معیشت مردم و زندگی مردم و سفره مردم برای ما بسیار مهم است این سفره تنگ و کوچک شده و باید آن را فراخ کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ثانیا اینکه پیشرفت و آبادانی کشور در برخی از فرصت‌ها در حوزه‌های مختلف معطل مانده است از جمله در حوزه دریا، معدن، زیرساخت‌های کشور، حوزه‌های اقتصادی و فرهنگ‌ که باید با یک نگاه فراخ، این هم‌داستانی به برنامه‌های مشترک، توان مشترک منجر شود و بعد همه آن کسانی که می‌توانند در این مسیر حرکت کنند بیایند و نقش بپذیرند حتی کسانی که بنده را قبول ندارند.

به گفته زاکانی، مدیریت شهری، نوکری مردم را می کند و توجه ما به کارکرد خودمان توجه به مدیریتی است که با مشارکت مردم و سایر نهادها بروکراسی را بشکند و بهترین خدمات را ارائه کند که ابتدا باید تمرکز زدایی برای شکستن بروکراسی را در دستور قرار دهیم و نصاب را شکسته ایم و آمارها را اعلام می کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که شما از چه اشخاصی در مناصب کلیدی دولت آینده استفاده می‌کنید، گفت: برخی از همین افرادی که در دولت هستند آدم‌های شایسته‌ای هستند. از خود این افراد می توانید به بهترین نحو استفاده کنید. آقای دکتر علی آبادی آدم با ارزشی است و خیلی ویژه است. هم اهل دانش و هم اهل علم و عمل است. جناب آقایان صحرایی، محرابیان و اسماعیلی ویژگی های ممتازی دارند. البته حتما نیاز به تغییر و پوست اندازی داریم تا ظرفیت های عظیم دانشی و منابعی و انسانی را به سمت رشد و تعالی کشور بسیج و از زندگی مردم گره گشایی کنیم.

زاکانی با تاکید بر این که با تکیه بر ظرفیت داخلی و استفاده از فرصت های منطقه ای و فرامنطقه ای می توانیم این اقدامات را انجام دهیم، افزود: ما در سفر چین توانستیم ظرفیت هایی خلق کنیم که به قول آقای فرزین در نوع خود بی نظیر بود. دولت در حوزه نیروی انسانی اقتضائات خوبی مثل آقایان منصوری، مرتضوی، لطیفی و خاندوزی دارد. با آنها می‌شود کار جدی کرد. اما بیرون از دولت هم ظرفیت عظیمی وجود دارد که باید اضافه شود.

وی ادامه داد: ما باید بار ملت را بر عهده بگیریم و بار مردم را به مردم منتقل کنیم که این معنای مردمسالاری دینی است. در سیاست، اجتماع، فرهنگ و اقتصاد مردم باید محور شوند تا مردمسالاری دینی اتفاق بیفتد. پای صندوق های رای جلوه حداقلی از مردمسالاری دینی است و آن اتفاق بزرگ در جاهای دیگر باید بیفتد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش مجری که آیا به رسانه ملی اجازه می دهید وعده های انتخاباتی شما را پایش کند، گفت: هر وقت خواستید بیایید با آغوش باز در خدمت شما هستیم.


در ادامه این برنامه از زاکانی درخواست شد که نظرش را درباره شخصیت شهید رئیسی بیان کند که وی توضیح داد: آقای رئیسی یک شخصیت ممتازی بودند. در طول ۴۵ سال بعد از انقلاب در هر منصبی که بودند به اخلاص، فداکاری، پرکاری، متانت، محبت، مردمی بودن، دست پاکی و کارایی شناخته شدند. او یک نفر از مردم بود. از بالا به مردم نگاه نمی کرد. در متن جامعه بود. نسبتی که با رهبری برقرار کرده بود، خودش را در طول ولی فقیه و نه در عرض ایشان می‌دید. واقعا نصابی را به جا گذاشت که دوستان انقلاب امیدوار و دشمنان انقلاب ناامید شدند.

وی افزود: آیت الله رئیسی با هنر و زیبایی نصاب ایران را در سطح جهان بالا کشید و در داخل ایران انسجام ملی را آن گونه رقم زد که یک حرکت میلیونی در تشییع وی شکل گرفت. در خارج از کشور نیز ۹۵ گروه اظهار همدردی کردند که در نوع خود بی نظیر بود.

به گزارش ایرنا، «سعید جلیلی»، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، «محمد باقر قالیباف»، «علیرضا زاکانی»، «مصطفی پورمحمدی» و «مسعود پزشکیان» داوطلبان تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند.

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha