۲۳ خرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۰۱
کد خبر: 85507276
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توضیحات منابع طبیعی فارس درباره آتش‌سوزی مزارع ممسنی

شیراز-ایرنا- در پی انتشار اخباری در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر آتش‌سوزی در مزارع یکی از مناطق ممسنی فارس و مصدوم شدن یکی از اهالی منطقه مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در این ارتباط توضیحاتی داد.

شهرام یغمایی چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: روز گذشته درپی گزارشات مردمی مبنی بر آتش‌سوزی در حومه شهرک هراریز( خومه زار) مأموران منابع طبیعی و ابخیزداری شهرستان ممسنی به محل اعزام شدند.

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس ادامه داد: طبق مشاهدات و گزارشات شاهدین، ۲نفر از کشاورزان این شهرک اقدام به آتش زدن کاه وکلش مزارع خود کرده که به دلیل وزش باد و رعایت نکردن نکات ایمنی،آتش سوزی به مزارع همجوار وهمچنین اراضی ملی سرایت کرده بود.

وی اضافه کرد: یکی از افراد محلی با تراکتور شخصی در حال اطفای آتش برای جلوگیری سرایت آن به سایر مزارع بود که به علت حجم وسیع در حلقه آتش گرفتار و تراکتور طعمه حریق شد.

یغمایی گفت: در این حادثه میزان وسیعی از مزارع گندم، کومه دامداران و وسعت کمی اراضی ملی با پوشش بالای جنگلی دچار حریق شد که با حضور به موقع یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ممسنی از خسارت بیشتر جلوگیری شد.

این اتفاق در حالی افتاد که چندی پیش رئیس جهاد کشاورزی فارس از کشاورزان درخواست کرده بود که از آتش زدن بقایای گیاهی مزارع خودداری کنند.

مجتبی دهقان پور در این باره گفته بود که طبق ماده ۲۰ قانون هوای پاک، سوزاندن بقایای گیاهان زراعی پس از برداشت محصول ممنوع است و متخلف به پرداخت جزای نقدی و حبس محکوم می‌شود.

وی از کشاورزان خواست تا ادوات مکانیزه خود از قبیل تراکتور، گاوآهن و سمپاش ها را برای کنترل حریق احتمالی به صورت آماده باش در دسترس داشته باشند.

به گفته این مقام مسئول؛ آتش‌زدن بقایای گیاهی پس از برداشت محصول، آسان‌ترین ولی بدترین و پرخطرترین شیوه ای است که برای تسریع در آماده سازی مزرعه برای کشت بعدی رایج شده است.

وی، برگزاری کلاس های آموزشی، اطلاع‌رسانی در فضای مجازی، تهیه بنر، اطلاعیه و آموزش چهره به چهره در مناطق مختلف استان فارس را از اقدامات موثر در آگاه سازی جامعه نسبت به مضرات آتش زدن بقایای گیاهی برشمرد.
دهقان پور اعلام کرد: اکیپ‌های گشت مشترک با اداره محیط زیست، مرکز بهداشت و نیروی انتظامی تشکیل شده است که به منظور پیشگیری از آتش زدن بقایای گیاهی مزارع را پایش می‌کنند.

منطقه خومه‌زار در تاریخ یکم آبان ۱۳۸۹ از توابع بخش مرکزی شهرستان ممسنی در استان فارس از روستا به شهر ارتقا یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha