ضرورت رسیدن به جمع‌بندی در مورد مولفه‌های مرجعیت علمی

تهران - ایرنا - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اختلاف‌ نظرهایی در زمینه (مولفه‌های) مرجعیت علمی وجود دارد که باید به جمع‌بندی برسیم.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از فرهنگستان علوم، محمدعلی زلفی‌گل، امروز (پنجشنبه) در دهمین دوره مراسم گرامیداشت ابوریحان بیرونی و تجلیل از پژوهشگران جوان برجسته رشته‌های علوم پایه اظهار کرد: در وزارت علوم جایزه فرهنگستان جزء جوایز معتبری است که اساتید بر اساس آن پایه تشویقی دریافت می‌کنند، همچنین برای ۵ سال به سقف پژوهانه اساتید اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری برای دانشگاه‌ها سه وظیفه تولید علم، تربیت عالم و جهت‌دهی به علم و عالم را در نظر گرفته‌اند، این اقدام فرهنگستان در راستای این سه وظیفه است و به نوعی ارزش قائل شدن برای مرجعیت علمی است.

فرهنگستان علوم شاخه‌های مختلفی دارد و می‌تواند تعریف کاملی از مرجعیت علمی ارائه دهد. برای دستیابی به مرجعیت علمی شاخص‌های مختلفی نظیر نظریه پردازی، تأمین تجهیزات و سایر امکانات باید مدنظر باشد.

زلفی گل ادامه داد: البته در مرجعیت علمی اختلاف‌نظرهایی وجود دارد که لازم است به جمع‌بندی دست یابیم. دیدگاه‌هایی در زمینه مقاله محوری وجود دارد که باید در آن مورد هم به جمع‌بندی برسیم. زیرا مقاله نتیجه تحقیق و پژوهش است، بنابراین فرهنگستان علوم می‌تواند برای تعیین شاخص‌های مرجعیت علمی به وزارت علوم کمک کند و آن را به اطلاع شورای عالی انقلاب فرهنگی برساند.

وی با اشاره به کاهش یک پله‌ای رتبه علمی کشور در جهان بیان کرد: رتبه علمی کشور به رغم همه تلاش‌ها یک رتبه کاهش داشت، در حالی که باید مواریث علمی را حفظ و را تقویت کنیم. در رشد علمی نتوانستیم آنچه به ما به ارث رسیده را حفظ کنیم.

وزیر علوم با بیان اینکه ۷۵ اقدام جدید در وزارت علوم در حال انجام است، گفت: برای بازسازی تجهیزات آزمایشگاهی، توانستیم با موافقت مقام معظم رهبری به ازای هر عضو هیئت علمی ۶۰ میلیون اعتبار تجهیزات از صندوق توسعه ملی دریافت کنیم. در این سال‌ها بودجه دانشگاه‌ها را به میزان ۱۱۰ درصد در نظر گرفتیم اینگونه هر ساله میزان قابل توجهی از بدهی دانشگاه‌ها پرداخت شد.

دکتر زلفی گل ادامه داد: راه‌اندازی صندوق شورای عالی عتف یکی از اقدامات بود و با پیگیری رئیس جمهور شهید ۳۰۰ میلیارد اعتبار دریافت کرد. همچنین معاونت فناوری ایجاد کردیم، ردیف بودجه خاص برای فناوری قرار دادیم. پذیرش استاد محور را مدنظر قرار دادیم، اگر استادان دانشگاه پیشنهاده تعریف کنند می‌توانند دانشجویان استعدادهای درخشان را جذب کنند، همچنین دانشجویانی که از طرف بنیاد ملی نخبگان جذب شود می‌توانند به شیوه استاد محور تحصیل کنند. پذیرش استاد محور در دفترچه کنکور هم گنجانده شده است،

وی اضافه کرد: راه‌اندازی سامانه جان یکی دیگر از برنامه‌های وزارت علوم است، محصولات شرکت‌های دانش بنیان در این سامانه ثبت می‌شود، امکان فروش محصولات در این سامانه وجود دارد، وزارت صنعت می‌تواند با آنها قرارداد منعقد کند و از طرفی اجازه وادرات محصولات مشابه داده نمی‌شود.

وزیر علوم بیان کرد: پایه‌های تشویقی استادان افزایش داده شده است به جای اختصاص سالانه یک پایه تشویقی، اساتید می‌توانند سه پایه دریافت کنند، بنابراین آنهایی که بیشتر زحمت می‌کشند بیشتر دیده می‌شوند. همچنین در برنامه توسعه هفتم توانستیم به کمک نمایندگان مجلس ۱۵ درصد کل اعتبار دانشگاه‌ها را به امور پژوهشی اعتبار اختصاص دهیم، نسبت به گذشته افزایش قابل توجه داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha