تشکیل گروه‌ مطالعاتی مرجعیت علمی در فرهنگستان علوم

تهران- ایرنا- رئیس فرهنگستان علوم گفت: گروه مطالعاتی مرجعیت علمی شکل گرفته که از همه گروه‌های فرهنگستان در نشست‌های این گروه شرکت می‌کنند و سایر صاحبنظران نخبه نیز در این جلسات حضور دارند تا موضوعات مرتبط با مرجعیت علمی تبیین شود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از فرهنگستان علوم، دهمین دوره مراسم گرامیداشت ابوریحان بیرونی و تجلیل از پژوهشگران جوان برجسته رشته‌های علوم پایه منتخب فرهنگستان علوم امروز (پنجشنبه) در محل فرهنگستان برگزار شد.

محمدرضا مخبردزفولی با تأکید بر اینکه باید ادراک درست از علوم پایه منتقل شود، گفت: این ادراک درست باید به دیگرانی که ممکن است اشراف درست نداشته باشند، منتقل شود. چرا ریاضی، فیزیک، زیست شناسی، شیمی برای کشور مهم است؟ برای یافتن به پاسخ این پرسش باید شاخه‌ها و گروه‌های علمی در فرهنگستان علوم برنامه‌ریزی کنیم اگر این کار را انجام دهیم خیلی اتفاقات خوبی می‌افتد.

وی ادامه داد: هنوز ممکن است برخی فکر کنند خرج کردن برای علوم پایه هزینه است در حالی که بودجه برای علوم پایه هزینه نیست، علوم پایه اثر زیادی در ساخت بنیادهای کشور و فناوری‌های آینده دارد. یکی از کارکردهای شاخه‌ها و گروه‌های فرهنگستان علوم این است که درباره این موضوع تمرکز داشته باشند زیرا به مواجهه اقناعی نیاز داریم. بنابراین باید کار تبیینی عالمانه نسبت به جایگاه هر یک از علوم پایه صورت گیرد. گاهی در دفاع از جریان علمی، با گره‌هایی مواجه می‌شویم که نشان می‌دهد این تبیین به اندازه کافی اتفاق نیفتاده است.

وی بیان کرد: امروز اگر فناوری در مهندسی و رفاه اجتماعی شکل می‌گیرد، یک بخش آن به خاطر تلاش‌ها دهه‌های قبل در علوم پایه است، برخی از کشورها سرمایه گذاری در علوم پایه را در مقایسه با علوم کاربردی به صورت جهشی افزایش داده‌اند. چون می‌دانند پایه آینده مبتنی بر آن دانش‌هاست. چه کسی باید این تبیین و قانع‌سازی را انجام دهد؟ باورپذیری در مخاطبان را باید ایجاد کنیم، متاسفانه در این زمینه به میزان کافی وقت نگذاشتیم، در صورتی که نیاز به روشنگری و کار عالمانه است.

مخبرذزفولی با طرح این سوال که چرا در مدرسه علاقه به کار فنی و کاربردی بیشتر است؟ افزود: باید تلاش مضاعفی کنیم تا دانش آموزان به علوم پایه علاقه‌مند شوند. حتی در ارزیابی معمولی ترجیح می‌دهند رشته‌های کاربردی را انتخاب کنند. گروه‌های علمی باید در این زمینه کار کنند. کتابچه‌ها تبیینی در جریان دانش آموزی و دانشجویی و مخاطبان عام در کشور منتشر و گسترده شود.

رئیس فرهنگستان علوم با اشاره به تلاش‌های فرهنگستان در زمینه مرجعیت علمی بیان کرد: گروه مطالعاتی مرجعیت علمی شکل گرفته از همه گروه‌های فرهنگستان در نشست‌های این گروه شرکت می‌کنند. سایر صاحبنظران نخبه نیز در این جلسات حضور دارند. در مرجعیت سه نوع مواجهه را مدنظر داریم، مواجهه اول این است که مرجعیت علمی چیست؟ ممکن است که تعریف‌ها مختلف باشد اما باید به تعریف مشترک برسیم.

چرایی مرجعیت موضوع دوم است، چرا باید به مرجعیت فکر کنیم، هر کشور نقشه راه خود را در این زمینه دارد. اهمیت مرجعیت به تغییر تفکر و نگاه به علم در قرن بیستم برمی‌گردد. علم قدرت است، اگر کشوری این قابلیت را پیدا نکند در مواجهه‌ها، آسیب می‌بیند، بنابراین باید مشخص کنیم در چه زمینه‌های می‌توانیم مرجع باشیم. باید مزیت‌های نسبی کشور، جغرافیای سیاسی، اقتصادی، علمی و جغرافیایی را در نظر بگیریم.

وی گفت: سومین مواجهه، چگونگی تحقق مرجعیت است، باید مشخص کنیم چه فناوری نرم ما را به مرجعیت می‌رساند، حتما باید شیوه رسیدن به هدف و زمانبدی را در نظر بگیریم. در ذیل این رویکرد باید مشخص کنیم آیا مرجعیت با مقاله محقق می‌شود؟ همه می‌دانیم مقاله یکی از اجزای مرجعیت است. دانشمندان با مقاله می‌توانند یافته‌های علمی خود را منتشر کنند، یکی از راه‌های ما در علم جدید انتشار یافته‌های علمی است اما باید مقاله هدفمند باشد. نوشتن مقاله هدفمند در علوم پایه زمانبر است، ممکن است پاسخ یک تحقیق دانشمند علوم پایه چند دهه بعد، خودش را نشان دهد.

رئیس فرهنگستان علوم عنوان کرد یکی از راه‌های مرجعیت نوشتن کتاب است. وقتی کتاب‌های مرجع منتشر شوند دیگر این کتاب‌ها فارسی نمی‌مانند، اولا اگر دیگران می‌خواهند کتاب مرجع شما را بفهمند باید فارسی یاد بگیرند. البته باید کتاب‌های مرجع به زبان‌های دیگر نیز منتشر شود در این زمینه یک روزنه در پزشکی شروع شده است در برخی رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی در خلق کتب مرجع شکل گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha