نشست گروه ۷؛ جایگاه متزلزل سران و پیش‌بینی اجلاسی بدون دستاوردی مهم

تهران – ایرنا - روزنامه نیویورک تایمز امروز در گزارشی به بهانه آغاز اجلاس سه روزه سران کشورهای عضو گروه ۷ نوشت، حیات سیاسی تک‌تک رهبران حاضر در خطر بوده و به نظر نمی‌رسد که اجلاس این گروه که با چالش هایی از جنگ روسیه علیه اوکراین تا رقابت اقتصادی با چین روبروست، با دستاوردهای مهمی همراه باشد.

به گزارش ایرنا، در این گزارش آمده است: ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس، سه هفته دیگر با انتخاباتی روبرو خواهد شد که پیش بینی می شود حزب محافظه کار او از قدرت کنار گذاشته شود. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، پس از آنکه حزبش در انتخابات پارلمان اروپا متحمل شکست‌ سنگینی از راست افراطی شد، انتخابات زودهنگام پارلمانی را اعلام کرد.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و حزب سوسیال دموکرات او نیز در انتخابات مذکور شکست سختی خوردند و در همین حال جو بایدن با سلف خود، دونالد ترامپ، درگیر است. حتی فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، نیز با ناآرامی های فزاینده در حزب لیبرال دموکرات خود مواجه است و ممکن است پاییز امسال از کار برکنار شود.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، هم پس از بیش از هشت سال زمامت، با افکار عمومی ناراضی روبروست.

نگرانی در مورد نقش گروه ۷ چیز جدیدی نیست: این هفت کشور سهم رو به کاهشی از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص داده و غیبت رهبران چین و روسیه به شدت احساس می شود.

جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا، با درک تغییر و تحولات جهان، تعدادی از سران کشورهای غیرغربی را نیز به ایتالیا دعوت کرده است: نارندرا مودی، نخست وزیر هند، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و محمد بن زاید، رئیس امارات متحده عربی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین و پاپ فرانسیس.

برخی از این چهره ها نیز دغدغه های خاص خود را دارند. مودی گرچه به تازگی برای سومین دوره انتخاب شد، اما اکثریت پارلمانی حزبش از دست رفته و اردوغان هم در انتخابات محلی شکست خورده است.

چهره پیروز این جمع شاید ملونی باشد. اگرچه او نیز در راس یک حزب راست افراطی به قدرت رسیده اما فردی است که رهبران میانه رو اروپا می توانند با او کار کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha