فاز اول مجتمع ماهیان خاویاری شرق کشور در سبزوار به بهره‌برداری رسید

سبزوار- ایرنا - مرحله نخست مجتمع تولید ماهیان خاویاری سبزوار، به عنوان بزرگترین مجتمع شرق کشور، عصر پنجشنبه، همزمان با هفته جهاد کشاورزی، با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا، معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار در آیین افتتاح این طرح گفت: تولید ماهیان خاویار در اقلیم کویری سبزوار مصداق شعار "ما می‌توانیم" است که به اهتمام دولت سیزدهم و تلاش فعالان بخش خصوصی در این شهرستان رونق گرفته است.    

حسین ابراهیمی کُردیانی افزود: تولید ماهیان خاویاری یک ویژند و ظرفیتی ممتاز برای این شهرستان محسوب می شود که با پشتکار کشاورزان و فعالان بخش خصوصی عملی شده و صید خاویار در دل کویر سبزوار و صادرات این محصول به کشورهای منطقه نمونه روشنی از روحیه خودباوری و توان مردم این منطقه است.

وی گفت:‌ یکی از رویکردهای ویژه دولت سیزدهم احیای صنایع راکد و بازگرداندن آنها به چرخه تولید بوده است، چنانکه در شهرستان سبزوار بیش از ۳۰ واحد تولیدی در بخش های مختلف کشاورزی، صنعت و معدن توسعه یافته و یا فعال شده است.

ابراهیمی افزود: دستاوردهای دولت سیزدهم یک سال قبل از پایان دولت مشهود و محسوس است، به طوری که مردم این خدمات را لمس می کنند در همین راستا در شهرستان سبزوار با وجود محدودیت های فراوان و برخی گرفتاری های اقتصادی، با حمایت دولت کارها متوقف نشد و عمده واحدهای تولیدی به دست با کفایت فعالان بخش خصوصی و با تلاش شبانه روزی کارآفرینان و تولید کنندگان رونق گرفت.

وی اظهار کرد: البته در برخی موارد همچنان مشکلات و بروکراسی اداری وجود دارد که سبب گلایه تولیدکنندگان شده و تلاش داریم تا این چالش را نیز به عنوان یکی از موانع جدی از سر راه تولید برداریم. 

معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار گفت: در قالب طرح "یادگار ابراهیم" ۱۶ طرح عمرانی و صنعتی در شهرستان سبزوار آماده بهره برداری شده و یا عملیات اجرایی آن آغاز شده که این طرح ها در هفته های آتی و در طول هفته دولت به ثمر می نشیند.

ایجاد ظرفیت تولید ۶۰ تن گوشت ماهی خاویاری  

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار نیز در این آیین گفت: مجتمع بزرگ ماهیان خاویاری در سه سایت با استفاده از آب رودخانه "کال‌شور" به ظرفیت نهایی تولید سالانه ۶۰ تن گوشت و ۱.۵ تن تخم خاویار در حال اجرا است.

علی اصغر امانیان افزود: محل ساخت این مجتمع، در ۳۰ کیلومتری شرق سبزوار در روستای "علی‌آباد کال‌خونی" در قالب سه مرکز و در زمینی با مساحت ۶ هکتار است که ورودی آب مورد نیاز آن، از رودخانه ۶۰ لیتر در ثانیه تعیین شده و با ساخت ابنیه، سازه ها و تاسیسات وارد مدار تولید شده است.

وی اظهار کرد: امور زیربنایی مجتمع ماهیان خاویاری در ۲ قسمت شبکه برق رسانی و انتقال آب رودخانه، با اعتبار دولتی ۴۰ میلیارد ریالی انجام گرفته و برای ساخت ابنیه و سازه ها نیز ۳۶۰ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، در آینده و با تولید مولدهای کافی، این مجتمع به عنوان مرکز تکثیر و تولید بچه ماهیان خاویاری مورد نیاز شرق کشور، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، سبزوار در حوزه تولید ماهیان خاویاری در خراسان رضوی پیشگام است و هم اینک علاوه بر مجتمع بزرگ ماهیان خاویاری، چهار واحد پرورش خاویار نیز در این شهرستان فعالیت دارند.

شهرستان سبزوار با تولید سالانه سه هزار و ۳۰۰ تن ماهی سردابی و گرمابی، حدود ۳۰ درصد ماهی خراسان رضوی را تولید می کند و در سالیان اخیر همواره رتبه نخست این استان در تولید شیلات را داشته است.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha