دولت خانواده تعهد می‌دهد نرخ تورم را تک رقمی کند

تهران- ایرنا- «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت خانواده تعهد می‌دهد نرخ تورم را تک رقمی کند و لازمه آن انضباط بخشی عملیات‌های مالی دولت است که باید بتواند مسائل مالی را متناسب با درآمد سامان بخشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه پنجشنبه -۲۴ خرداد- به مدت ۴۵ دقیقه مهمان برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» شبکه خبر بود و در این برنامه ضمن پاسخگویی به برخی سوالات، محورها و برنامه های خود را تشریح کرد.

برنامه دولت خانواده پیوستی به برنامه هفتم توسعه است

قاضی زاده هاشمی درباره برنامه هفتم توسعه اظهار داشت: به دلیل حضور در مجلس و همکاری با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سازمان برنامه و بودجه و شورای عالی انقلاب فرهنگی در جریان تصویب برنامه پنجم، ششم وهفتم توسعه بودم.  

وی ادامه داد: تقریبا تمامی برنامه های توسعه با توقف روبه رو بوده است و میزان عملکرد و اجرایی شدن آنها به زیر ۵۰ درصد می رسد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با توجه به اینکه آغاز دولت چهاردهم با قانون برنامه هفتم همزمان است شاید یکسال باعث جلو افتادن عملکرد دولت می‌شود. برنامه دولت خانواده پیوستی به برنامه هفتم توسعه است و هر دولتی روی کار آید موظف است این برنامه را در دستور کار خود قرار دهد.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه با توجه به تغییراتی که در برنامه هفتم ایجاد شده، نیاز به اصلاح احساس می‌شود، افزود: بسیاری از اصلاحات از جمله ناترازی بانک‌ها، اصلاح نظام بازنشستگی، امنیت غذایی و آب، کریدورها و توسعه ترانزیت و ... مدنظر در قانون برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده است و با توجه به تغییراتی که در برنامه هفتم توسعه ایجاد شده، نیاز به اصلاحاتی وجود دارد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برنامه هفتم نیاز به پیوست عملیاتی روشن دارد، مثلا در بحث کیفیت اینترنت و اصلاحات در صندوق‌های بازنشستگی، نیاز به پیوست اجرایی دقیق است که با یک لایحه دوفوریتی که دولت به مجلس ارائه خواهد کرد، اصلاحات انجام خواهد شد.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: دولت با برخی از بندها و تغییرات در برنامه هفتم توسعه مخالفت کرد زیرا اجرایی شدن آن را با مشکلاتی مواجه می‌کرد. اکنون هم ۷۰ حکم اضافی در قانون برنامه نسبت به لایحه دولت اضافه شده که دولت معتقد بود با بار مالی ایجاد شده تحقق این برنامه را با اشکال روبه رو می‌کند.  

وی تصریح کرد: برخی اهداف در قانون برنامه غیرواقعی است و برنامه جای قانونگذاری جدید و دست اندازی به قوانین دائمی نیست.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: تجهیز سرمایه در سه سال دولت شهید رئیسی رشد بسیار خوبی را نشان می‌دهد. سرمایه‌گذاری از سه محل است؛ سرمایه‌گذاری دولت که با کاهش ورود منابع دولت به دلیل موانع خارجی و افزایش ناترازی‌ها، کاهش یافته است. دومین عامل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است که به دلایلی امکان استفاده از آن در بخش‌های زیرساختی با ریسک بالایی مواجه شده است و سومین عامل سرمایه‌گذار خارجی است که به دلیل تهدید و تحریم بازارهای بین‌المللی و چند گانه بودن نرخ ارز و اصرار به ارائه ارز در بازار مبادله، علی رغم تلاش دولت‌ها در جذب سرمایه‌گذاری خارجی کمتر محقق شده است.

لازم‌ نیست حتما خودمان خودرو تولید کنیم بلکه می‌توان مشارکتی با کشورهای دیگر این موضوع را انجام داد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: سرمایه‌گذاری خارجی نیز در کشور با مشکلات زیادی همراه بوده است و دولت‌ها در کسب سرمایه‌گذاری خارجی موفق نبوده‌اند.

وی ادامه داد: منابع دولت باید برای سرمایه‌گذاری خارجی و خصوصی جذابیت داشته باشد و محیط فعالیت کسب وکار برای بخش خصوصی و بخش مردمی باید جذاب شود و لازم‌ نیست حتما خودمان خودرو تولید کنیم بلکه می‌توان مشارکتی با کشورهای دیگر این موضوع را انجام داد. در این صورت رشد اقتصادی منطقه نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

مردم باید لذت رشد اقتصادی را بچشند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر زنجیره های گسترده صنعتی تجاری در منطقه ایجاد شود هم توسعه بازار و رقابت ایجاد خواهد کرد و هم نرخ سرمایه گذاری منطقه‌ای را افزایش می‌دهد و باید کاری کنیم مردم لذت رشد اقتصادی را بچشند و نحوه توزیع ثروت باید به گونه ای باشد که مجموعه رفاه عمومی افزایش یابد.

با انضباط بخشی نرخ تورم تک رقمی عملی است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه انضباط بخشی مالی در دولت باید محقق شود، افزود: دولت باید اول از خودش شروع کند و انضباط بخشی مالی را به سرانجام برساند یعنی دولت باید مسایل مالی را متناسب با درآمدها مالی انجام بدهد. تسهیلات منابع بانکی را متناسب با درآمدها کند؛ این متناسب سازی با منابع نباید دستوری باشد.

وی با بیان اینکه کنترل تورم انجام شدنی و قطعی است، افزود: باور نرخ تورم تک رقمی در شرایط که برای هفت سال پیاپی تورم بالای ۳۰ درصد داشته‌ایم، سخت به نظر می‌رسد. جمع کارشناسان اقتصادی داخل و خارج کشور بر این باورند که با یک سلسله اقدامات انضباط بخشی نرخ تورم تک رقمی عملی است.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: دولت خانواده تعهد می‌کند که نرخ تورم را تک رقمی کند. دولت باید بتواند مسائل مالی خود را متناسب با درآمدها انجام دهد و جلوی تسهیلات دهی بانک‌ها به اشخاص خاص و شرکت‌های زیرمجموعه خودش باید گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه باید لنگر اسمی انتظار تورمی در کشور درست کنیم، گفت:  یک بحث جدی داریم سر پیوند ذهنی مردم به نرخ ارز، دلار که بالا می رود خود به خود قیمت افزایش پیدا می کند، این لنگر اسمی را از ارز باید روی ریال بیاوریم و با ایجاد ثبات در بازار و ایجاد رقابت که در اقلامی مواد غذایی قبلا انجام دادیم؛ پیشنهاد ما در حوزه خودرو است. با این اقدام می توانیم انتظار داشته باشیم اثر تورمی کاهش پیدا کند.

قاضی زاده هاشمی افزود: اگر اصلاحات انتظار تورمی را اصلاح کنیم، نظام بانکی را منضبط کنیم، افزایش ریسک را به سرمایه گذاران محول کنیم انضباط بخشی هزینه و عملکرد دولت مجموعه این چهار برنامه اصلی اگر محقق شود در یک برنامه ۴ ساله به یک نرخ تک رقمی خواهیم رسید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: مردم‌آزاری و مالیات‌های بی ارزش را کنار بگذاریم. لازم است تا رژیمی یک پارچه بر پایه مالیات و یارانه برای خانواده‌های ایرانی شکل گیرد.

به گفته قاضی زاده هاشمی، نباید تولید کننده را با مالیات‌های ممیز محور آزار داد و باید نظام کاملا هوشمند جایگزین مدل کنونی شود.

باید هزینه تولید مسکن را کاهش داد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره حوزه مسکن نیز گفت: دولت شهید رئیسی عزیز کار بسیار خوبی در بخش مسکن آغاز کرد و مسیری که برادر عزیزمان رستم قاسمی آغاز کرد، آقای بذرپاش ادامه دهنده آن هستند. همان مسیری که طی شده را با هماهنگی همه دستگاه‌ها و بسیج امکانات ادامه خواهیم داد.

وی اظهار داشت: باید اثر قیمت زمین در نرخ مسکن را کاهش دهیم. میزان زمین توزیع شده در دولت سیزدهم در تاریخ پس از انقلاب بی نظیر بوده است.  فقط در حوزه ایثارگران ۲۰ هزار قطعه زمین توزیع کردیم که با ۱۰ سال قبل قابل مقایسه نیست.

اکنون هزینه زیادی در تولید مسکن، خرج مجوزها و کارهای اداری می‌شود. با انبوه‌سازی مسکن و صنعتی‌سازی می‌توان قیمت مسکن را کاهش داد.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: باید زمین رایگان به افراد فاقد مسکن اختصاص یابد یا با قیمتی نازل در حد آماده‌سازی زمین در اختیار متقاضیان قرار داده شود همچنین با درنظر گرفتن تسهیلات برای شهرداری‌ها باید هزینه تولید مسکن را کاهش داد؛ با ارزان کردن زنجیره تولید مسکن، می‌توان تا ۴۰ درصد هزینه ساخت را کاهش داد. اکنون هزینه زیادی در تولید مسکن، خرج مجوزها و کارهای اداری می‌شود. با انبوه‌سازی مسکن و صنعتی‌سازی می‌توان قیمت مسکن را کاهش داد.

قاضی زاده هاشمی افزود: مدل حکمرانی کشور باید هوشمند شود و شکل هرمی به خود بگیرد. یعنی تمام اختیارات راس هرم به کف هرم در بستری هوشمند منتقل شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید در زمینه احتکار زمین مقتدرانه وارد شود و برای آن کاربری ایجاد کند و  این زمین‌ها باید با  تشکیلات توسعه گر وارد فرایند تولید شوند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ‌دولت ما تعهد می‌دهدکه شاخص تورم را تک رقمی کند، برای رشد تولید باید مالیات بر اشتغال را کاهش دهیم همچنین مسیری که درباره مسکن وجود دارد باید ادامه یابد.

وی ادامه داد: برای اهداف بلند مدتی که داریم باید در برنامه پنج ساله اولویت ها را مشخص کنیم چرا که مسائل در کشور زیاد است اما پرداختن به اولویت ها حائز اهمیت است همچنین این برنامه نیاز به پیوست اجرایی دارد تا بر اساس اهداف مشخص حرکت کنیم.

قاضی زاده هاشمی درباره اصلاح ساختار اداری و هوشمند سازی و تحقق دولت الکترونیک گفت: الکترونیکی سازی به تنهایی کفایت نمی کند، چه بسا مشکلات مردم را افزایش می دهد. در مراجعه حضوری کسی باید پاسخگو باشد اما در نظام الکترونیکی این طور نیست همچنین در نظام حکمرانی، نظام اداری باید تغییر یابد و هوشمند شود.

وی ادامه داد: قائده حکمرانی ما هرمی است از کف به رأس؛ کف نظام اداری ما هیچ کاره است. همه امور در راس متمرکز شده است و در نظام حکمرانی که ما طراحی کردیم این موضوع و روند باید بالعکس شود. یعنی همه اختیاراتی که در رأس است به کف متمرکز شود. اولین نفری که با مردم مواجه است باید بیشترین اختیارات را داشته باشد و در بستری کاملا هوشمند تا رضایت مردم قابل سنجش باشد.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: از طرفی هم دولت باید بتواند با هوشمند سازی نظاره گر باشد مدیرش در روستا و شهر چه می کند و مردمش راضی هستند یا خیر؟ این هر دو با هم باید انجام شود

قاضی زاده هاشمی درباره دیوانسالاری تاکید کرد: این موضوع موجب فساد بی‌نهایت می‌شود.  هر چه تعداد امضاها و این چرخه طولانی تر شود ممکن است این امر موجب فساد اقتصادی شود.  هوشمند سازی و اصلاح نظام اداری با شکلی که الان هست فقط باعث افزایش زنجیره های فساد می شود.

برای نرخ ارز باید بازار رسمی ایجاد کنیم

ورود شرکت های دولتی به بازار باعث افزایش سرمایه ملی می‌شود و کسانی که درآمد بالاتری دارند باید مالیات بیشتری پرداخت کنند

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: برای نرخ ارز باید بازار رسمی ایجاد کنیم تا قیمت ها کشف شوند؛ دولت ما تضمین می کند که شاخص تورم تک رقمی باشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ورود شرکت های دولتی به بازار باعث افزایش سرمایه ملی می شود و کسانی که درآمدشان بیشتر است باید مالیات بیشتری پرداخت کنند.

شرکت‌های دولتی باید وارد بورس شوند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در دولت خانواده معتقدیم که علاوه بر یارانه باید به مردم ثروت نیز بدهیم؛ باید دارایی‌های مردم را افزایش دهیم و آنچه در قانون آمده، هدیه دولت به مردم نیست بلکه بازگرداندن دارایی‌های مردم به خودشان است.  شرکت‌های بزرگی مثل شرکت ملی گاز و شرکت‌های پالایشگاهی باید حق مردم را به آنان بدهند.

وی یادآور شد: قرار بود با سازوکار سهام عدالت، شرکت‌های دولتی به مردم بازگردانده شوند اما ایراد در این بود که مدیریت به مردم منتقل نشد.

قاضی زاده هاشمی اضافه کرد: دارایی که در اختیار بنیاد شهید بود پس از ۴۰ سال به ۲۰۷ هزار خانواده شهید در صندوق اندوخته شاهد واگذار شد همچنین سازمان اقتصادی کوثر را از بنگاهداری خارج و تبدیل به سهامداری کردیم، برنامه داشتیم که در گام بعدی سهام را در اختیار خانواده ایثارگران قرار دهیم و رضایت شهید رئیسی عزیز را هم گرفته بودیم که متاسفانه با شهادت ایشان به نتیجه نهایی نرسید.

وی افزود: شرکت‌های دولتی باید رسما به بازار بورس بازگردند که علاوه بر شفافیت در این صورت هم به بورس کمک می‌شود و هم سهام به مردم منتقل خواهد شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بورس ما جز معدود بورس های جهان است که شرکت های دولتی در آن حاضر نیستند یا شرکت های خصولتی یا بخش حقوقی هستند، گفت: باید شرکت های دولتی وارد بازار بورس شوند و به رونق بورس کمک کنند و کم کم  سهام به مردم به عنوان سرمایه اصلی باز گردد چرا که بخش عمومی اقتصاد است که مجمع سهامداران آن را اداره می کنند.

جمعیت ساحلی کشور باید سه برابر شود

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره اقتصاد دریا که در برنامه هفتم توسعه به آن اشاره شده است، افزود: جمعیت ساحلی کشور باید سه برابر شود؛ الان دو نیم میلیون نفر است که باید به ۷ میلیون برسد. در دولت شهید رئیسی ۲۷ شهر ساحلی تصویب شد. مردم بلوچستان بزرگترین سرمایه شهرهای ساحلی جنوب شرقی کشور هستند. باید یک تشکیلات توسعه‌گر داشته باشیم و اراضی کشور در ساحل‌ها آزادسازی شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره افزایش کمی و کیفی تولید در انواع حامل‌های انرژی و اجرای طرح های بهینه سازی، ادامه داد: وقتی از ناترازی انرژی صحبت می کنیم باید درباره دو موضوع بحث کنیم؛ یکی میزان تولید و مصرف و موضوع دیگر این است که انرژی را در چه مسیری مصرف کنیم. صحیح نیست کالای با ارزشی مثل گاز را که می توانیم برای هزاران محصول تولید کنیم، برای سوخت و تولید حرارت استفاده کنیم باید از این کالا بهینه استفاده شود.

قاضی زاده هاشمی افزود: منابع گسترده نفت و گاز باید برای تولید ثروت، ارزش افزوده و افزایش اشتغال مصرف شود همچنین برای هر خانواده بسته انرژی در نظر گرفته شود و علاوه بر رایانه این موضوع نیز به خانواده‌ها اختصاص داده می‌شود.

صرفه جویی سه و نیم میلیارد دلاری در حوزه واردات بنزین

قاضی زاده هاشمی افزود: باید حجم سرمایه گذاری در تولید مثل میادین مشترک و تولید گاز را بیشتر کنیم و با ایجاد شهرک های شیمیایی در مناطق مختلف کشور که جزء سیاست های کلی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب است، زنجیره فراوانی از پتروشیمی خرد ایجاد کنیم که هر میلیون تن آن هزاران شغل ایجاد می کند.

وی یادآور شد: امتیاز ویژه ما منابع گسترده نفت و گاز است که باید برای تولید ثروت، افزایش افزوده، سرمایه گذاری و اشتغال از آن بهره ببریم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: وقتی می خواهیم برای هر نفر در هر خانواده شغل ایجاد کنیم، بهترین بستر آن در حوزه صنایع پایین دست پتروشیمی است که ارزش افزوده ما محسوب می‌شود که وقتی با کشاورزی در حوزه فناوری و سایر صنایع پیوند بخورد این صنایع را گسترده تر می کند.

وی خاطرنشان کرد: قانون هدفمندی یارانه ها تاکنون به درستی اجرا نشده است؛ باید برق، گاز و بنزین در بسته اعتبار قرار گیرد و هر خانواده از محل یارانه ها می تواند قبوض و سایر خدمات را از این محل دریافت کند و این اقدام باعث صرفه جویی حداقل در سه و نیم میلیارد دلار در حوزه واردات بنزین می شود.

لزوم سرمایه گذاری در حوزه انرژی تجدیدپذیر  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در حوزه انرژی تجدید پذیر باید توسعه پیدا کنیم زیرا کشوری هستیم که برق از خورشید قابل تولید است؛ تعداد زیادی سرمایه گذاری بین المللی در این حوزه داریم و برقی که از طریق خورشید تولید می شود امکان صادرات دارد.

قاضی زاده هاشمی افزود: برق در منطقه بسیار گران است و کشورهای همسایه حتی ترکیه به دنبال خرید برق هستند. اگر ما از این ظرفیت بزرگی که در اختیار داریم، بهره ببریم در این صورت براساس قانون هدفمندی یارانه ها سرمایه‌گذاران را ترغیب به سرمایه گذاری می‌کنیم.

کارویژه خاص برای سهمیه بنزین تاکسی های اینترنتی

قاضی زاده هاشمی در پایان گفت وگوی ویژه خبری تاکید کرد: در دولت مردم و خانواده به‌ دو اصل قائلیم و امر اقتصاد را به مردم واگذار می‌کنیم‌ و جایی هستیم که مردم نیازمند خدمت ما هستند.

وی با تاکید بر اینکه باید سیاست گذاری های دولت شهید رئیسی را به نتیجه برسانیم، ادامه داد:  در مسیر شکوفایی بودیم که شهید رئیسی از میان‌مان رفت.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: بر خانواده و اقتصاد خانواده متمرکز می شویم‌ و کاری می‌کنیم مردم با کرامت و عزت زندگی کنند.

قاضی زاده هاشمی درباره تاکسی‌های اینترنتی گفت: حتما به فکر سهمیه بنزین این تاکسی‌ها هستیم.

به گزارش ایرنا، چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها برگزار می‌شود.

«سعید جلیلی»، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، «محمد باقر قالیباف»، «علیرضا زاکانی»، «مصطفی پورمحمدی» و «مسعود پزشکیان» داوطلبان تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند.

قاضی‌زاده هاشمی روز دوشنبه ۲۱ خرداد در برنامه «با مردم» و روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد نیز در شبکه یک در برنامه تلویزیونی «صف اول» حضور داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha