۲۴ خرداد ۱۴۰۳، ۲۳:۲۴
کد خبر: 85508541
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیین ویژه عزاداری شهادت امام محمدباقر(ع) در قشم برگزار شد

قشم - ایرنا - آیین ویژه عزاداری سالگرد شهادت پنجمین اختر تابناک آسمان هدایت و ولایت امام محمدباقر(ع) پنجشنبه شب با حضور ساحل نشینان بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس و هیات‌های مذهبی به صورت منسجم و یکپارچه در آستان امامزاده سید مظفر(ع) و شهرک مسکن مهر شهر قشم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این آیین ها که پس از نماز مغرب و عشاء در فضایی معنوی با حضور جمعی از مردم و مسوولان محلی برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا حاجبی امام جمعه قشم و حجت الاسلام و المسلمین روح الله معصومی در خصوص فضایل و مناقب و خدمات امام محمد باقر(ع) مطالبی ایراد کردند.

همچنین مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در رثای شهادت آن بزرگوار و مصایبی که بر آن حضرت رفت به مرثیه خوانی و مداحی پرداختند.

از عصر امروز نیز سر در مساجد، تکایا، اماکن و مغازه‌های قشم به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام محمد باقر(ع) پنجمین پیشوای شیعیان جهان سیاه‌ پوش شده است و ارادتمندان اهل‌ بیت عصمت و طهارت در این جزیره با نصب پارچه نوشته‌هایی در خیابان‌ها و معابر سالروز شهادت این امام همام را تسلیت گفته‌اند.

امام محمد باقر(ع) پنجمین امام شیعیان، در سوم صفر سال ۵۷ هجری قمری و بنابر روایتی در اول رجب در مدینه دیده به جهان گشود. پدربزرگوار ایشان امام سجاد(ع)، فرزند امام حسین(ع) و مادر ارجمندشان، فاطمه(س) فرزند امام حسن مجتبی(ع) بود.

کنیه آن امام همام ابوجعفر و دارای القابی چون شاکر، هادی و از همه مهمتر باقر به معنای شکافنده علوم است.

دوران کودکی امام باقر(ع) با حکومت یزیدبن معاویه و حادثه خونین کربلا همراه شد، دوران سخت و طاقت فرسایی که با صبر و تحمل آن امام بزرگوار سپری شد.

دوره امامت امام محمد باقر(ع) از سال ۹۵هجری قمری با شهادت پدر ارجمندشان، امام زین العابدین(ع) آغاز شد و بیش از ۱۹سال ادامه داشت.

در دوران پربار امامت، ایشان وقایع مهمی را چون انقراض حکومت امویان، برروی کار آمدن عباسیان و شروع مشاجره های سیاسی، شاهد بودند.

امام محمدباقر(ع) در سراسر عمر پربارش در راه نشر علم، معارف دینی، تعلیم حقایق قرآنی و احادیث نبوی گام بر می داشت، ایشان گنجینه با ارزش انوار حکمت و احکام الهی بود، صدها حدیث، روایت و کلمات قصار از امام باقر(ع) به یادگار مانده است.

آن امام همام با افکار و عقاید انحرافی و احادیث جعلی آن دوره به مبارزه علمی پرداخت و مردم را با فرهنگ اصیل و غنی اسلامی آشنا کرد، به گونه ای که می توان گفت در مکتب تربیتی امام باقر(ع) علم و فضیلت به شیوه ای مطلوب به مردم آموخته شد.

امام باقر(ع) علاوه بر علم و دانش، اخلاق و سیره بی نظیری داشت، بسیار مهربان، بردبار و بخشنده بود و هماره به یاری نیازمندان و مستمندان می شتافت، در کنار امامت؛ در فعالیت های اقتصادی و امور کشاورزی حضور گسترده ای داشت و همیشه اطرافیان را به کار و کوشش پند می داد.

امام محمدباقر(ع) که با علم و دانش فراوان خود به مبارزه با کفر و ظلم زمانه پرداخته بود، در هفتم ذی الحجه سال ۱۱۴هجری قمری در۵۷ سالگی در مدینه توسط هشام بن عبدالملک مسموم شد و به شهادت رسید و پیکر مطهر ایشان در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha