امام جمعه موقت مراغه: پیشرفت کشور در گرو انتخاب نامزد اصلح است

مراغه- ایرنا- امام جمعه موقت مراغه گفت: پیشرفت کشور در گرو انتخاب نامزد اصلح در چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری است و از این فرصت باید به بهترین شکل ممکن استفاده شود. 

به گزارش ایرنا «حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی‌راد» در خطبه دوم نماز جمعه این شهرستان افزود: انتخابات ریاست جمهوری در حقیقت اعمال یک تغییر اساسی در سطح کشور است و انتخاب ما باید بر اساس بررسی و شاخص‌های انتخاب اصلح باشد.

وی با تاکید بر اینکه از هر طیفی در میان ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری حضور دارند، افزود: حضور حداکثری و انتخاب اصلح می‌تواند بار دیگر افق روشنی پیش‌روی کشور قرار دهد.

تاکید بر تلاش مضاعف برای رفع مشکلات کشاورزان

امام جمعه موقت مراغه به در پیش بودن روز جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: جهاد کشاورزی برای رفع مشکلات کشاورزان بیش از پیش تلاش کرده و برخی از مشکلات جزئی کشاورزان از جمله محدودیت در دسترسی به کود را در اولویت رفع کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌راد از کشاورزان هم خواست تا کود و سم را با نظر کارشناسی مصرف کنند زیرا مصرف بی‌رویه به امنیت غذایی و سلامت جامعه آسیب می‌زند.

وی به افتتاح چندین طرح کشاورزی مراغه طی روز گذشته هم اشاره کرد و افزود: حال که با تیزبینی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، در حوزه‌های شیلات و کشت دیم مراغه غفلت شده، باید برای جبران گذشته تلاش شود.

وی این را هم بیان کرد که جهاد سازندگی با دستور امام راحل در سال ۱۳۵۸ راه‌اندازی شد تا روستاییان و کشاورزان حمایت شوند و این نهاد در برهه‌های مختلف آثار ارزشمندی داشته است.

امام جمعه موقت مراغه اضافه کرد: کارکنان جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس به عنوان سنگرسازان بی‌سنگر شبانه‌روز خدمت کردند و بعدها وزارت کشاورزی و جهاد سازندگی ادغام شد و اکنون جهاد کشاورزی از کشاورزان و روستاییان حمایت می‌کند.

وی افزود: جهاد کشاورزی با رونق دادن به روستاها و کشاورزی می‌تواند مهاجرت معکوس روستایی را به ارمغان بیاورد و اقتصاد روستا را متحول کند.

توصیه به خواندن دعای عرفه امام حسین(ع) در روز عرفه

امام جمعه موقت مراغه با بیان اینکه یکشنبه پیش‌رو روز عرفه است، بیان کرد: مومنان از دور، دعای عرفه امام حسین (ع) را قرائت کرده و حج‌گزاران هم باید از ظهر تا غروب شرعی این روز را در عرفات وقوف کنند وگرنه سال بعد باید قضای حج را به جا بیاورند.

امام جمعه موقت مراغه: پیشرفت کشور در گرو انتخاب نامزد اصلح است
مومنان از دور دعای عرفه امام حسین (ع) را قرائت کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌راد افزود: امام حسین (ع) دعای عرفه را طی آخرین سالی که به مکه مشرف شده بودند، در صحرای عرفه خواندند نه در آخرین سالی که حج را ناقص گذاشتند و حادثه کربلا به وقوع پیوست.

وی فرازی از دعای امام حسین(ع) در عرفات با مضمون «اللّٰهُمَّ اجْعَلْ غِنایَ فِی نَفْسِی، وَالْیَقِینَ فِی قَلْبِی، وَالْإِخْلاصَ فِی عَمَلِی، وَالنُّوْرَ فِی بَصَرِی، وَالْبَصِیرَةَ فِی دِینِی، وَمَتِّعْنِی بِجَوارِحِی، وَاجْعَلْ سَمْعِی وَبَصَرِی الْوارِثَیْنِ مِنِّی، وَانْصُرْنِی عَلَیٰ مَنْ ظَلَمَنِی، وَأَرِنِی فِیهِ ثارِی وَمَآرِبِی، وَأَقِرَّ بِذٰلِکَ عَیْنِی» را قرائت کرد و ادامه داد: امام حسین (ع) از پرودگار می‌خواهد تا روح و روانش را بی‌نیاز کند و او را به یقین برساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌راد اضافه کرد: امام حسین (ع) در ادامه این فراز از دعای عرفه، فرمودند: بصیرت را در دینم و مرا به اعضایم بهره‌مند کن و گوش و چشمم را ۲ وارث من گردان و مرا بر آنکه به من ستم روا داشته، پیروز کن و در رابطه با او انتقام و هدفم را نشانم بده و چشمم را بدین سبب روشن گردان.

وی همچنین به شهادت «مسلم ابن عقیل» و «هانی ابن عروه» در روز عرفه اشاره کرد و افزود: مسلم ابن عقیل اولین سفیر امام حسین (ع) است و وقتی اهل کوفه امام حسین(ع) را به کوفه دعوت کردند، ایشان مسلم را به عنوان سفیر به کوفه فرستاد.

امام جمعه موقت مراغه ادامه داد: ۱۸ هزار نفر از اهالی کوفه در حضور مسلم بیعت کردند و پیام بیعت آنان به امام حسین (ع) رسید اما متاسفانه بر سر عهد خود نایستادند و پس از آمدن ابن زیاد به کوفه، اطراف مسلم خالی شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌راد تصریح کرد: ابن زیاد، مسلم را از پشت‌بام به زمین انداخت و «هانی ابن عروه» نیز به دلیل میزبانی از مسلم به شهادت رسید.

سلام و صلوات به روح شهید چمران و دکتر شریعتی

امام جمعه موقت مراغه به در پیش بودن سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران و درگذشت دکتر علی شریعتی هم اشاره کرد و گفت: دکتر شریعتی اسلام‌شناس، اهل قلم و متفکر و دکتر چمران نیز دلاور، زاهد و عارف بود؛ بر همین اساس مطالعه فضایل آنان به مومنان توصیه می‌شود.

امام باقر (ع ) علوی خالص یا ذوالنّور بود

امام جمعه موقت مراغه در خطبه اول نماز جمعه این شهرستان نیز با بیان اینکه روز جاری با سالروز شهادت امام باقر (ع) مصادف است، بیان کرد: امام باقر(ع) ۵۷ سال عمر کرد و در میان امامان به دلیل اینکه علوی خالص بود، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است زیرا هم نوه امام حسین(ع) و هم نوه امام حسن(ع) بود و ریشه‌اش از طرف مادر و پدر به امیرالمومنین (ع) می‌رسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌راد اضافه کرد: امام باقر (ع) در حادثه کربلا چهار سال داشت و این حادثه را از نزدیک شاهد بود؛ ایشان با پنج نفر از امرای بنی‌امیه هم‌عصر بود و به احیای سنت پیامبر (ص) متمرکز شد تا جایی که نزدیک به ۷۰ هزار حدیث از سوی ایشان نقل شد.

وی به یکی از احادیث امام باقر(ع) با مضمون «ثلاثُ خِصالٍ لا یَموتُ صاحِبُهُنّ حتّی یَری وَبالَهُنَّ: البَغیُ، و قَطیعَةُ الرَّحِمِ، والیَمینُ الکاذِبةُ» اشاره، و بیان کرد: امام باقر (ع) فرمودند «سه گناه است که صاحب آنها در همین دنیا کیفرش را ببیند: ستم، بریدن پیوند خویشاوندی، و سوگند دروغ».

وی با تاکید بر اینکه «ناله مظلوم به سوهان می‌ماند؛ اگر نَبُرد برنده را تیز نماید»، اظهار کرد: انسان نباید ظلم کند زیرا مجازات آن را در همین دنیا می‌بیند؛ بر همین اساس رفتارهای نادرست ما گاهی گرهی در کارهایمان ایجاد می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha