درآمدی بر فضای انتخابات در استان بوشهر

۲۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۳۴
کد خبر: 85509407
مهرداد جشنی پور
درآمدی بر فضای انتخابات در استان بوشهر

بوشهر- ایرنا - رونمایی از بازی «همستر کمبت» و سرگرم کردن مردم در پیش از ورود به عرصه انتخابات حریف ذهنی آنها نشد تا در طول ۷۲ ساعت از تبلیغات رسمی انتخابات ریاست جمهوری، استان بوشهر با یک شور و حال ویژه مواجه شود.

به گزارش ایرنا، با وجود شهادت مظلومانه سید شهیدان خدمت «آیت الله ابراهیم رئیسی»، جریان خدمات این دولت به مردم نه تنها در استان بوشهر قطع نشد بلکه با شدت بیشتری نیز ادامه پیدا کرد.

در این شرایط و به حکم قانون اساسی، کشور وارد شرایط انتخابات زودهنگام قرار گرفت تا بدون اخلال رئیس جمهور آینده ایران مشخص و فضای خدمت از دریچه دیگری بر روی مردم لبخند بزند.

با نام نویسی از داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری، چهره ماتم گرفته استان بوشهر از هجران رئیس جمهور شهید و یاران رنگ انتخاباتی گرفت و فضای شبکه های اجتماعی و گفت و گوهای محاوره‌ای مردم به این سو کشیده شد.

این شرایط با اعلام رسمی اسامی داوطلبان توسط وزارت کشور و آغاز فعالیت انتخاباتی شدت گرفت و بستر این گفت‌وگو ها نه تنها فضای شبکه های مجازی بلکه به فضاهای عمومی نیز کشیده شد.

این در حالی است که با رونمایی از بازی همستر و ایجاد یک تفکر هیجانی خیلی ها تصور می کردند که می تواند بر فضای انتخابات نیز سایه بگستراند در حالی که شعله های این بازی خیلی زود با اعلام رسمی داوطلبان ریاست جمهوری فروکش کرد و انتخابات به عنوان کلید واژه اصلی در ذهن و دیدگاه های مردم جای گرفت.

جوانی که خود را «عباس . ر» و شاغل در یک کارگاه تولیدی معرفی می کند می گوید: پیش بینی می کنم که انتخابات امسال با حضور گسترده مردم مواجه شود.

وی در پاسخ به چرایی این اتفاق به ایرنا می گوید: این میزان که از این انتخابات در محل کار، زندگی و حتی شبکه های اجتماعی صحبت می شود در انتخابات های پیش از آن نشنیدم.

عباس ادامه می دهد: در این دوره مردم فقط به دنبال انتخاب یک رئیس جمهور هستند که بتواند مشکلات آنها به خصوص در حوزه معیشت را رفع کند.

وی در خصوص انتخاب یک داوطلب اصلح گفت: از طریق تلویزیون، رسانه های خبری رسمی و شبکه های اجتماعی مطالب، دیدگاه ها و برنامه های داوطلبان را پیگیری و با توجه به سابقه ذهنی که از برخی داوطلبان دارم گزینه نهایی خود را مشخص می کنم.

درآمدی بر فضای انتخابات در استان بوشهر

خانمی که خود را کارمند یکی از ادارات بوشهر به ایرنا معرفی کرد، می گوید: در سازمانی که مشغول هستم موضوع انتخابات پیشگفتار همکاران است و هر کدام متناسب با سلیقه خود از داوطلب مورد علاقه، سخن می گویند.

«زهرا محمدی» ادامه می دهد: برخی از دوستان و همکاران متعصبانه بر گزینه های خود اصرار و برخی نیز با دلیل و برهان سعی می کنند از قابلیت ها و برنامه های داوطلب مورد نظر خود حمایت و جانبداری کنند.

وی عنوان می کند: همین که چنین فضاهایی در لابه لای کار ایجاد می شود نشان می دهد که جامعه در مقیاس کوچک خود در سطح یک اداره دولتی نسبت به انتخابات و مشارکت بی تفاوت نیست.

به بازار می روم و از صنف ماهی فروشان فضای انتخاباتی را دنبال می کنم.

مردی حدود ۵۰ ساله در حالی که چشمی به ماهی ها و چشمی به مشتریان دارد وقتی از لوگوی سازمانی می داند خبرنگارم داوطلب گپ و گفت می شود.

می گوید علاقمند هستم که اسمم در خبر نیاید اما حرف هایم شنیده شود: همه انتخابات از بعد انقلاب تاکنون شرکت کرده ام چون آن را وظیفه خود می دانستم اما در صنف خودم می بینم که برخی از دولت ها و افرادی که در قالب شورای شهر و نماینده مجلس به آنها رای دادم نسبت به وظایف خود متناسب با شعارهای تبلیغاتی شان عمل نکردند.

این فرد ادامه می دهد: تنها راه رفع مشکلات حضور در پای صندوق های رای است حتی اگر فردی که انتخاب می شود نتواند به همه شعارهایش در اجرا پایبند باشد.

وی می گوید: از انتخاب آیت الله رئیسی نه تنها پشیمان که نیستم بلکه افتخار می کنم چون حداقل دیدم که چقدر ساده و صمیمی برای رفع مشکلات مردم تلاش کرد و حتی نامه ای هم که ۲ سال پیش در جریان سفر ایشان به بوشهر نوشتم بعد از مدتی جواب گرفتم و گرفتاریم رفع شد.

درآمدی بر فضای انتخابات در استان بوشهر

ماهی فروش بوشهری بیان می کند: بازار بخشی وسیع از مراودات اجتماعی مردم است که در دل خودش هزاران سخن دارد از روزمرگی ها تا اتفاقاتی که می افتد، انتخابات هم یکی از این موضوعات است که وقتی داغ می شود اثرات آن در گفتار بازاریان و مردم می توانم شنید، جوی که می بینم نشان دهنده این است که مردم بیشتر از گذشته علاقمند به شرکت در انتخابات هستند.

گشت و گذار در فضای شبکه های اجتماعی نیز شور و حال خاص خودش را دارد از احکامی که ستادهای استانی برای کمیته های زیرمجموعه خود در مرکز و شهرستان های استان می زنند تا گروه ها و کانال‌هایی که با موضوع انتخابات پرچم های داوطلبان انتخابات را بالا برده و با استفاده از آخرین تکنیک های رسانه ای سعی می کنند نظر مردم را به کاندیدای خود نزدیک کنند.

با مدیر یکی از این گروه های خبری در یک شبکه اجتماعی تماس می گیرم. از مصاحبه با ایرنا استقبال می کند و می گوید: روزانه دیدگاه های مختلفی در این گروه خبری با حدود ۲ هزار و ۳۵۴ عضو رد و بدل می شود. طبیعی است که عده ای به دنبال اثبات و حقانیت داوطلب انتخابات مورد علاقه شان هستند و گاهی نیز از کوره در می روند و مشاجراتی هم اتفاق می افتد اما در مجموع گفتمانی شکل گرفته که خروجی آن می تواند به افزایش مشارکت انتخاباتی ختم شود.

«محمد حیدری» می گوید: به عنوان مدیر این گروه خبری، در طول روز سه موضوع در ساعات مختلف در حول انتخابات و کاندیدای برتر به اشتراک گذاشته و در این خصوص اعضا بحث می کنند و از آنجا که تفکرهای متفاوتی حضور دارند نوع شکل گیری گفتمان آنها جذاب و سبب مشارکت افراد بیشتری برای ارائه نظر می شود.

وی ادامه می دهد: بینش سیاسی مردم رشد مناسبی دارد و از طریق استدلال و تحلیل موضوع انتخابات و انتخاب فرد اصلح را در این گروه اجتماعی به بحث و نظر می گذارند و تصورم بر این است که با وجود احراز صلاحیت همه سلیقه های سیاسی توسط شورای نگهبان، شاهد انتخاباتی با حضور اقشار مختلف جامعه باشیم.

بیشتر بخوانید

امام جمعه موقت بوشهر: انتخابات زمینه ساز اقتدار کشور در عرصه منطقه‌ای و جهانی است

معاون استاندار بوشهر: جامعه صنعتی بوشهر در عرصه های انتخابات پیشرو است

فیلم | استان بوشهر آماده برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

بررسی های  ایرنا در استان بوشهر نشان می دهد به ترتیب حروف الفبا «مسعود پزشکیان»،« سعید جلیلی» و «محمدباقر قالیباف» با دادن احکامی به افراد از طریق ستادهای مرکزی و مردمی بیش از سایر داوطلبین در استان بوشهر فعال هستند.

اعضای هیات نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در استان بوشهر تعیین شدند

رییس هیات نظارت بر انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در استان بوشهر در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: در اجرای بخشی از قانون انتخابات ریاست جمهوری ، هیات نظارت چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری استان پس از طی فرآیند قانونی ، اعضای هیئت نظارت در شهرستان‌های تابعه و بخش‌های مستقل را تعیین و احکام آنان صادر کرد.

درآمدی بر فضای انتخابات در استان بوشهر

«خلیل رضایی» افزود: با حکم آیت الله مدرسی رییس هیات مرکزی نظارت بر چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حجت‌الاسلام عبدالکریم بحرینی، مهدی مهرانگیز ، حسین حیدری ، پرویز میرکی و خلیل رضایی به عنوان اعضای این هیات در استان بوشهر تعیین شدند.

وی یادآور شد: رعایت دقیق قانون، بی‌طرفی و عدم جهت‌گیری مسئولان به‌ویژه ناظرین و مجریان انتخابات موجب اطمینان بخشی و افزایش اعتماد مردم به دست‌اندرکاران امر انتخابات و در نهایت مشارکت حداکثری خواهد شد.

رسانه‌های استان بوشهر به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات کمک کنند

رئیس کل دادگستری استان بوشهر در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: رسانه‌های استان در راستای تشویق مشارکت حداکثری و امیدآفرینی مردم در انتخابات گام برداشته و به امر برگزاری انتخابات سالم کمک کنند

«مهدی مهرانگیز» افزود: رسانه های استان بوشهر تابع قانون هستند و در انتخابات گذشته نیز برای مشارکت گسترده مردم از همه ظرفیت ها استفاده کردند.

وی ادامه داد: در صورتی که رسانه ای هم نوا با دشمنان نظام در خارج کشور، بخواهد زمینه دلسرد کردن مردم برای شرکت در انتخابات را فراهم کند بر اساس قانون برخورد می شود.

رعایت اخلاق و تقوا سبب انتخاباتی سالم می شود

رئیس کل دادگستری استان بوشهر عنوان کرد: رعایت اخلاق و تقوا به دور از توهین و افترا و تشویش اذهان عمومی موجب برگزاری انتخابات سالم‌تر می‌شود تا مردم بر اساس توانایی و برنامه‌های نامزدها یک انتخاب اصلح را انجام دهند.

وی عنوان کرد: ۲ تا ۶ ماه انفصال از خدمت برای متخلفین استفاده از امکانات دولتی و نهادها برای تبلیغات داوطلبان ریاست جمهوری در نظر گرفته شده که نهادهای اطلاعاتی و امنیتی اهتمام ویژه بر این موضوع دارند و در صورت اتفاق برخورد قانونی می شود.

درآمدی بر فضای انتخابات در استان بوشهر

مهرانگیز بیان کرد: فضای رسانه‌ای و مجازی به شکل مستمر پایش و رصد می شود و با متخلفینی که بخواهند امنیت روانی مردم استان را برهم زند در چارچوب قانون و به شدت برخورد می شود.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر تاکید کرد: سایت یا رسانه متخلف در کنار یک سری برخوردهای قانونی از یک تا سه ماه نیز بسته خواهد شد.

۷۹۰ شعبه اخذ رای در استان پیش بینی شد

رئیس ستاد انتخابات استان بوشهر در گفت‌وگو با ایرنا گفت: ۷۹۰ شعبه اخذ رای شامل ۵۶۵ شعبه ثابت و ۲۲۵ شعبه سیار برای اخذ آرا مردم در نظر گرفته شده که از این تعداد ۴۷۱ شعبه شهری و ۳۱۹ شعبه روستایی هستند.

«اکبر پورات» افزود: با تشکیل ۲۷ هیات اجرایی و آماده سازی تمامی زیرساخت های مورد نیاز، استان بوشهر به پیشواز انتخاباتی پرشکوه و با حضور حداکثری مردم می رود.

رئیس ستاد انتخابات استان بوشهر تصریح کرد: ۲۷ هیات اجرایی در سطح استان بوشهر تشکیل شده است.

برگزاری همایش های انتخاباتی برای افزایش مشارکت

وی بیان کرد: نشست های تبیینی در سطح استان در حال انجام است و تمامی دستگاه های اجرایی در مدت زمان باقیمانده به برگزاری همایش انتخاباتی جهت افزایش مشارکت شده اند.

رئیس ستاد انتخابات استان بوشهر عنوان کرد: با توجه به شروع تبلیغات داوطلبان و راه اندازی ستادهای آنان در سطح شهرستان ها ملاحظات و مصادیق مجاز و غیرمجاز تبلیغات انتخاباتی به نمایندگان نامزدها اعلام شده است.

بیشتر بخوانید

آغاز بکار کمیته‌های ستاد انتخابات در استان بوشهر

معاون استاندار بوشهر: پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی شعب اخذ رای استان به وزارت کشور اعلام شد

معاون استاندار بوشهر: مردمی‌سازی راهبرد اصلی دولت سیزدهم است

پورات بیان کرد: طبق ماده ۲۱ قانون انتخابات مبنی بر ضرورت همکاری و در اختیار گذاشتن امکانات و تجهیزات، موضوع به همه دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است.

مشارکت ۵۵ درصدی مردم استان در نظرسنجی ها

پورات گفت: در حال حاضر مشارکت ۵۵ درصدی در نظرسنجی ها مطرح شده و ما در استان پیش بینی مشارکت گسترده داریم که می بایست در این فرصت اندک تمامی ظرفیت ها به کار گرفته شود.

درآمدی بر فضای انتخابات در استان بوشهر

وی با بیان اینکه باید از تمام ظرفیت های شهری و روستایی برای دعوت مردم به مشارکت گسترده در انتخابات پیش رو استفاده کرد، افزود: همچنین تا مستقر شدن دولت جدید هیچ تغییراتی در عرصه مدیریتی در استان اتفاق نمی افتد.

زیرساخت‌های برگزاری انتخابات در بوشهر مهیا شد

استاندار بوشهر در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: زیرساخت های برگزاری انتخابات در ۱۰ شهرستان استان مهیا و دستگاه‌های سنجش احراز هویت وارد شده است.

«احمد محمدی‌زاده» افزود: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات در دستور کار ستاد انتخابات استان قرار گرفته و سعی می شود از تمامی ظرفیت ها به خصوص رسانه ها برای یک حضوری حماسی استفاده شود.

وی افزود: برای برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در هشتم تیرماه، محل استقرار شعب و صندوق‌های اخذ رأی در استان تعیین شده است.

استاندار بوشهر تصریح کرد: امروز دومین جلسه ستاد انتخابات استان با حضور اعضای شورای انتخابات، فرمانداران، بخشداران، اعضا هیات نظارت شورای نگهبان استان و فرماندهان بخش‌های نظامی و انتظامی به منظور بررسی شرایط برگزاری انتخابات برگزار شد.

محمدی‌زاده ادامه داد: تمامی زیرساخت های اجرایی در استان و شهرستان ها ایجاد، صندوق ها و محل اخذ رای مشخص و ارتباطات اینترنتی بررسی شده است.

وی افزود: همچنین احکام مسئولان کمیته‌های سیاسی، امنیتی، مالی و پشتیبانی، حقوقی، حراست و استعلامات، فناوری اطلاعات، اطلاع‌رسانی، تبلیغات، آموزش و پژوهش صادر شده است.

درآمدی بر فضای انتخابات در استان بوشهر

استاندار بوشهر یادآور شد: این استان دارای مردمی معتقد، ولایتمدار و پشتیبان نظام و انقلاب است که همیشه با حضور پای صندوق‌های أخذ رأی حماسه های ماندگاری خلق کرده اند.

شورای نگهبان، اسامی ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد که براساس حروف الفبا «مسعود پزشکیان»، «مصطفی پورمحمدی»، « سعید جلیلی»، «علیرضا زاکانی»، « سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی» و «محمدباقر قالیباف» با یکدیگر رقابت می‌کنند.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیر ماه سال جاری همزمان با سراسر کشور در استان بوشهر نیز برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha