۲۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۱۹
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85509635
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فشار اروپا بر بایدن برای تغییر سیاست در قبال تسلیحات ارسالی به اوکراین

تهران- ایرنا- پس از ارائه مجوز از سوی متحدان اروپایی اوکراین برای استفاده از تسلیحات ارسالی به منظور حمله به خاک روسیه، فشار این کشورها بر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای تغییر در سیاست‌ها در قبال کی‌یف در همین زمینه افزایش یافته است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از نشریه پولیتیکو، بایدن اگرچه به اوکراین اجازه حمله به روسیه با استفاده از تسلیحات آمریکایی را داده، اما کی‌یف و متحدان اروپایی به دنبال اختیارات بیشتری هستند.

به نوشته این نشریه آمریکایی، متحدان اروپایی در حال افزایش فشار بر دولت بایدن برای کاهش بیشتر محدودیت‌ها در استفاده اوکراین از تسلیحات آمریکایی برای حمله به داخل روسیه هستند و استدلال می‌کنند که این محدودیت‌ها به توان کی‌یف در دفاع از خود آسیب می زند.

اما واشنگتن به صورت علنی اعلام کرده که تغییری در سیاست خود نخواهد داد و تسلیحات ارائه شده آمریکایی به اوکراین تنها در داخل خاک اوکراین و منطقه محاصره شده خارکف امکان پذیر است.

پولیتیکو خاطرنشان می‌کند: این فشار تنها از سوی وزرای دفاع اروپایی نبوده و برخی مقامات ارشد دموکرات نیز از بایدن خواسته‌اند تا مجوز لازم را به اوکراین برای استفاده از تسلیحات آمریکایی به داخل خاک روسیه بدهد.

این نشریه سپس یادآور می شود که چنانچه بایدن در برابر فشار اخیر تسلیم شود، این تازه ترین نمونه از تغییر خطوط قرمز کاخ سفید در در جنگ اوکراین خواهد بود؛ چراکه آمریکا پیش از این هم از ارائه موشک‎های هیمارس پیشرفته و سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت و جنگنده‌های اف-۱۶ خودداری می‌کرد، اما در نهایت با ارسال آنها موافقت نمود.

رئیس‌جمهوری آمریکا در حاشیه نشست گروه هفت در ایتالیا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص احتمال تغییر سیاست، چنین چیزی را رد کرد.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ائتلاف نظامی ناتو نیز در اظهارات اخیرش به موضوع محدودیت‌های مربوط به تسلیحات ارسالی اشاره کرد و گفت که حق دفاع اوکراین از خود شامل حق حمله به اهداف نظامی قانونی در قلمرو متجاوز، روسیه است.

وی سپس افزود: «این محدودیت ها واقعا توان اوکراین برای دفاع از خود را تضعیف می‌کند. در واقع ما باید از آنها می‌خواهیم با یک دست بسته به پشت از خود دفاع کنند. به همین دلیل من هم از کاهش محدودیت‌ها توسط برخی متحدان استقبال می‌کنم».

کایسا اولونگرن وزیر دفاع هلند، در حاشیه این نشست گفت: اوکراین باید «باید بتواند از سلاح استفاده کند، با هر دو دست، نه با یک دستی که از پشت بسته شده است. وی سپس بدون اظهارنظر درباره سیاست کشورهای دیگر، گفت: «احساس می‌کنم ما نباید اوکراین را محدود کنیم».

هانو پوکور وزیر دفاع استونی نیز در گفت‌وگو با پولیتیکو گفت: «نظر من ساده است، هر آنچه که ما به اوکراینی ها می دهیم باید اجازه داده شود با توجه به برنامه‌ریزی تاکتیکی از آنها استفاده کنند.»

براساس گزارش‌ها، اوکراین تاکنون توانسته با استفاده از موشک‌های هیمارس آمریکایی، موشک‌های زمین به هوای روسیه را در منطقه بلگورود هدف قرار دهد و بدین ترتیب پیشروی قابل توجه نیروهای روسیه را در منطقه خارکف کاهش دهد.

در همین حال لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در یک نشست مطبوعاتی ادعا کرد: آنچه من می‌بینم کُند شدن پیشروی روس ها و تثبیت آن بخش خاص از جبهه است.

آستین در این نشست اضافه کرد: «سیاست ما در استفاده از قابلیت‌های حمله دوربرد برای انجام حملات در عمق خاک روسیه، تغییری نکرده است.»

وی خاطرنشان کرد که تغییر سیاست آمریکا برای ارائه مجوز به اوکراین به منظور استفاده از تسلیحات امریکایی در منطقه خارکف، در واکنش مستقیم به حملات روسیه به این منطقه بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha