خانه‌دار کردن روستاییان فارس؛ از رهاورد سفر شهید جمهور تا آخرین دستاوردها

شیراز-ایرنا- پیشبرد اقدامات در حوزه مسکن و محرومیت‌زدایی در مناطق روستایی فارس یکی از رویکردهای مهم دولت است؛ رویکردی که با الگوگیری از اقدامات شهید آیت‌الله ابراهیم رییسی رییس دولت سیزدهم و حضور مسوولان این استان در مناطق روستایی تبدیل به گفتمانی ماندگار شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ساخت مسکن روستایی یکی از مهمترین و اصلی‌ترین اقدامات دولت سیزدهم در امر عمران و آبادی روستاهای کشور بشمار می‌رود و طرح احداث سالیانه یک میلیون خانه از جمله شعارهای اصلی شهید آیت‌الله ابراهیم رییسی رییس دولت مردمی بود.

اقدامات دولت سیزدهم برای خانه‌دار کردن روستاییان فارس

این اقدامات در طول ۲سال گذشته با هدف ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها و تأمین عادلانه امکانات و هدایت فیزیکی جهت ارتقای شرایط زیست محیطی و بهبود چشم انداز آتی نقاط روستایی به صورت مستمر در سراسر کشور دنبال می‌شد.

۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ بود که معاون امور مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از اقدامات قابل توجه دولت سیزدهم در حوزه مسکن روستایی خبر داد و اعلام کرد: افزایش مبلغ تسهیلات مسکن روستایی از ۱۰۰ به ۳۵۰ میلیون تومان در مدت ۲ سال، گام بزرگی بود که از سوی دولت سیزدهم برای خانه‌دار کردن مردم در مناطق روستایی و مراجعه معکوس به روستاها برداشته شد.

از زمان شروع به‌ کار دولت سیزدهم تا اردیبهشت ماه سال جاری ساخت ۴۹۵ هزار واحد مسکونی از سوی بنیاد مسکن و با مشارکت مردم آغاز شده که ۲۵۰ هزار واحد آنها به اتمام رسیده و در حال استفاده است

در جلسه شورای مسکن وزارت راه و شهرسازی هم که روز شنبه ۲۶ خرداد به ریاست مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و با حضور معاونان این وزارتخانه در بخش‌های معماری و شهرسازی، مسکن و ساختمان برگزار شد جزئیات طرح نهضت ملی مسکن مورد بررسی قرار گرفت و اعلام شد که اجرای این طرح از ساخت ۲ میلیون و ۶۵۲ هزار واحد عبور کرده و ۵۵۱ هزار واحد مسکن روستایی نیز نوسازی و بهسازی شده است.

بر اساس این گزارش تاکنون اجرای طرح نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۶۵۲ هزار و ۳۱۱ واحد عبور کرده و بخشی از این واحدها نیز تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.

ساخت مسکن روستایی از دیگر محورهای این جلسه بود که بر اساس آخرین آمار اعلام شده، تعداد واحدهای روستایی تاکنون به ۵۵۱ هزار و ۷۹۸ هزار واحد رسیده است.

وضعیت مسکن روستایی در فارس؛ رهاوردهای سفر دولت سیزدهم

شتاب‌بخشی به طرح نهضت مسکن و توسعه مناطق محروم فارس هم در دستورکار متولیان امر قرار دارد و به گفته مدیرکل بنیاد مسکن بهره‌گیری از ابزارهای قانونی یکی از مهمترین چشم‌اندازها و سیاست‌های مسئولان استان برای تحقق این هدف مهم است.

اهمیت پیشبرد اهداف طرح نهضت ملی مسکن در استان فارس تا بدان جاست که در دومین سفر شهید آیت‌الله ابراهیم رییسی رییس دولت سیزدهم و هیأت دولت به استان فارس که در مهرماه سال ۱۴۰۲ انجام شد نیز ۱۰ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در استان فارس مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این تعداد واحد مسکونی شامل ۴۶۴ واحد نهضت ملی مسکن شهر، یک هزار و ۸۵۴ واحد خود مالکی، ۶۶۵ واحد بافت فرسوده بازآفرینی شهری و هفت هزار و ۲۱۷ واحد خانه های روستایی است.

همچنین همزمان عملیات اجرایی ۵۵ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن فارس و عملیات آماده‌سازی ۲۸ سایت نهضت ملی مسکن در سطح یک هزار و ۲۷۸ هکتار آغاز شد و ۳۰ هزار قطعه زمین نیز به متقاضیان مسکن در استان واگذار شد.

این اقدامات محدود به سفر هیأت دولت به فارس نشد بلکه‌ طرح‌های عمرانی و پروژه‌های بهسازی روستاها هر هفته به صورت مستمر مورد بازدید مسئولان مربوطه در این نهاد قرار گرفت و وضعیت پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها بررسی و آخرین تصمیمات و سیاست‌ها در این حوزه اتخاذ شد.

چه تسهیلاتی به بهسازی مسکن روستایی اعطا شد؟

مدیر کل بنیاد مسکن فارس اخیراً گزارشی از روند توسعه مسکن روستایی در این استان ارائه داد و گفت: با تسهیل‌گری بنیاد مسکن طی حدود سه سال عملکرد دولت سیزدهم بیش از هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی با مشارکت همه بانک‌ها به مسکن روستایی در این استان اختصاص یافت.

سید علیرضا حمیدی اضافه کرد: در این مدت عملکرد بانک‌ها از محل اعتبار تخصیصی متمم تسهیلات طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی با پرداخت وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی مورد رصد و پایش قرار گرفته و عملکرد بانکها به تفکیک مورد ارزیابی قرار گرفت.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس ادامه داد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده عملکرد دولت سیزدهم در حوزه مسکن روستایی سه سال گذشته بسیار درخشان بوده و در این مدت ۳۳ هزار و ۲۶۳ متقاضی تسهیلات روستایی به بانک معرفی شده‌اند.

به گفته او در طول این مدت ۲۲ هزار ۵۵۴ متقاضی عقد قرارداد کرده‌اند، اعطای تسهیلات به ۲۰ هزار و ۲۶۲ متقاضی آغاز شده و ۱۸ هزار و ۱۶۸ متقاضی با بهره‌گیری از این تسهیلات کار دیوار چینی را شروع کرده‌اند.

آن طور که حمیدی می‌گوید ۱۶ هزار و ۴۷ طرح نیز در مرحله سقف و اتمام زیر ساخت است و بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی روستایی هم با استفاده از تسهیلات دریافتی پایان کار را اعلام کرد و کار تقسیط آنان آغاز شده است.

مدیر کل بنیاد مسکن فارس با نام بردن از بانک های ملی، سپه، مسکن، تجارت، صادرات، کشاورزی، رفاه، ملت و پست بانک گفت: با تسهیل‌گری بنیاد مسکن در سه سال گذشته این بانک‌ها ۲۵ هزار و ۸۸۳ سهیمه ابلاغی داشتند، ۲۴ هزار و ۵۹۷ متقاضی به بانک معرفی شدند و ۱۲ هزار و ۲۸۱ متقاضی عقد قرار داد کردند.

او افزود: رقم تسهیلات منعقد شده در این حوزه هفت هزار و ۵۰۳ میلیارد ریال بوده که در بین شاخص‌های استانی رقمی چشمگیر است.

ممکن است این پرسش مطرح شود که در طول سه سال گذشته کدام بانک‌ها بیشترین مشارکت را در اعطای تسهیلات مسکن روستایی داشته‌اند؟

گزارشی از مشارکت بانک‌های استان در اعطای تسهیلات

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن فارس گزارشی تفکیکی از مشارکت بانک‌های استان در اعطای تسهیلات مسکن روستایی در سه سال گذشته ارائه داد و گفت: در این مدت بانک‌های صادرات, تجارت و ملت بیشترین مشارکت در اعطای تسهیلات بانکی مسکن روستایی داشتند و رقم اعطایی این بانک‌ها هر کدام به تفکیک بیش از یک هزار میلیارد ریال بوده است.

فرج الله نصیری ادامه داد: بانک‌های ملی، سپه، مسکن و رفاه در رتبه‌های بعدی اعطای تسهیلات قرار دارند و ارقام اعطای تسهیلات مسکن روستایی این بانک‌ها به تفکیک بین ۸۰۰ میلیارد ریال تا بیش از ۹۹۰ میلیارد ریال بوده است.

اعطای تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی در مناطق روستایی گره گشای بسیاری از مشکلات روستاییان است، گفت: بسیاری از روستاییان با استفاده از این تسهیلات توانستند سرپناهی مناسب برای خود بسازند

وی که معتقد است اعطای تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی در مناطق روستایی گره گشای بسیاری از مشکلات روستاییان است، گفت: بسیاری از روستاییان با استفاده از این تسهیلات توانستند سرپناهی مناسب برای خود بسازند، مسکن روستایی در استان فارس با استفاده از همین تسهیلات روندی رو به رشد دارد و افق روشنی فراروی تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران این عرصه گشوده است.

بدون شک نگاه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس به روستاها بر اساس رویکرد توسعه و محرومیت‌زدایی تعریف شده است.

با این حال هنوز هم روستاها و مناطق بسیاری در جای جای استان هستند که نیاز مبرمی به پیشرفت در حوزه مسکن و فعال‌سازی امکانات بیشتر دارند، لذا نیاز است اقدامات در این زمینه تداوم و استمرار داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha