رخت‌بستن محرومیت از سیمای فارس، تدریجی اما امیدبخش

شیراز-ایرنا- توانمندسـازی مناطق محروم و روسـتاها راه‌حـلی سودمند برای خروج از بیکاری و فقر است که این مهم با اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی در استان فارس در حال پیگیری است؛ پروژه‌هایی که هرچند برای به سرانجام رسیدن نیاز به زمان دارند اما برای اهالی این مناطق امیدبخش هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محرومیت‌زدایی،ساخت مسکن و توسعه روستایی یکی از مهمترین رویکردهای دولت سیزدهم است، رویکردی که در استان فارس هم با جدیت دنبال شد و نگاه به پروژه‌های در دست اجرای دولت در استان فارس نیز حکایت از گام‌های عملی برای تحقق این امر مهم در مناطق مختلف استان دارد.

استاندار فارس هم که محرومیت‌زدایی را از مهمترین برنامه‌های استان می‌داند با اشاره به نگاه دولت مردمی به مناطق محروم معتقد است که اگر بتوانیم به علت بپردازیم و اشتغال روستاها را حفظ کنیم، هیچ روستایی حاضر به مهاجرت و سکونت در حاشیه شهرها با این حجم از مشکلات موجود در این مناطق نخواهد شد.

دکتر محمد هادی ایمانیه تصریح کرد: سعی ما نیز بر این بوده که به روستاها توجه بیشتری شود و بخش قابل توجهی از اعتبارات را صرف کمک به روستاها کنیم.

یکی از نهادهایی که نقش موثری در پیشبرد اهداف در حوزه محرومیت‌زدایی دارد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس است که اخیراً هم برخی طرح‌های عمرانی و پروژه‌های بهسازی روستاها مورد بازدید مسئولان مربوطه در این نهاد قرار گرفته است.

در این بازدیدها وضعیت توسعه روستایی و پیشرفت فیزیکی طرح نهضت ملی مسکن در برخی شهرستان‌های فارس بررسی و آخرین تصمیمات و سیاست‌ها در این حوزه اتخاذ شده است.

داراب؛ از پرداخت ۵۳۴ فقره تسهیلات بهسازی‌ مسکن تا صدور ۶۲۴ جلد اسناد

داراب که در فاصله ۲۲۵ کیلومتری مرکز استان فارس واقع شده از جمله شهرستان‌هایی است که پروژه‌های محرومیت‌زدایی در آن با شتاب قابل‌توجهی در حال انجام است.

مدیر بنیاد مسکن داراب نیز پس از بازدید از این پروژه‌ها گزارشی از فعالیت‌های توسعه در این شهرستان ارائه داد و گفت: بنیاد مسکن همگام با مشارکت‌های مردمی در جهت توسعه روستایی و محرومیت‌زدایی می‌کوشد.

محمدرضا حسن‌زاده با اشاره به تحولات ایجاد شده ناشی از توسعه روستایی در مناطق روستایی این شهرستان افزود: هر چند در سال‌های گذشته میزان فعالیت‌های توسعه در مناطق روستایی بالا بوده اما حجم محرومیت‌ها نیز در این مناطق بالاست و می‌طلبد تا در طول سال پشتیبانی از تولید توسعه روستایی در این شهرستان شتاب بیشتری گیرد.

وی از پرداخت ۵۳۴ فقره تسهیلات طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی با همکاری بانکهای عامل با اعتباری بالغ بر ۱۰۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: بنیاد مسکن با معرفی متقاضیان به بانک زمینه پرداخت ۶۴۰ فقره تسهیلات ۳۵۰ میلیونی طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی با اعتبار ۲۲۴ میلیارد تومان را فراهم کرده، همچنین با معرفی متقاضیان به بانک برای دریافت تسهیلات متمم تسهیلات، ۳۲۷ فقره تسهیلات با اعتبار ۴۹ میلیارد تومان به این افراد پرداخت شده است.

حسن‌زاده در خصوص اجرای ۴۰۰ هزار متر مربع آسفالت معابر در ۵۳ روستای شهرستان گفت: این طرح‌ها از محل اعتبارات عمرانی و مشارکت دهیاری‌ها با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان به سرانجام رسید.

مدیر بنیاد مسکن داراب اضافه کرد: تهیه و بازنگری طرح هادی در ۴۲ روستای شهرستان با اعتباری بالغ بر هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و واگذاری ۱۲۰ قطعه زمین به جوانان فاقد مسکن و واجدین شرایط در روستاها به مساحت ۳۵ هزار متر مربع از دیگر عملکردهای بنیاد مسکن شهرستان داراب است.

حسن‌زاده تشکیل پرونده صدور رأی و صدور ۶۲۴ جلد اسناد مالکیت شهری و روستایی با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک و ارائه خدمات فنی و پاسخ استعلام به تعداد ۲۶۸ فقره پروانه ساختمانی با فعالیت ۲ دفتر فنی و نظارت ۴۰‌ناظر فعال در روستاها به مساحت ۳۳ هزار ۴۸۵ متر مربع را از دیگر کارکردهای بنیاد مسکن دانست.

وی با بیان اینکه بنیاد مسکن با صدور بیمه‌نامه جهت منازل جدید روستایی زمینه جبران خسارت‌های روستاییان در سیل و زلزله را فراهم کرد، گفت: تعداد بیمه‌نامه‌ها به تعداد ۵۵۰ فقره صادر شده، تملک اراضی ملی در روستاها با همکاری اداره منابع طبیعی به منظور توسعه مسکونی روستایی به میزان ۵۰ هکتار و صدور اسناد تملکی با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک به متراژ ۱۰۰ هکتار نیز از کارکردهای قابل‌توجه بنیاد مسکن داراب است.

مدیر بنیاد مسکن داراب از ثبت‌نام و تأیید نهایی بیش از پنج هزار نفر از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در این شهرستان خبر داد و گفت: اجرای پروژه ۶۸۲ واحدی طرح نهضت ملی مسکن با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان ۱۴ و شروع ساخت پروژه ۳۵۲ واحدی طرح نهضت ملی مسکن در زمینی به مساحت ۱۱ هکتار از جمله مواردی است که با پیگیری بنیاد دنبال شده است.

خرامه؛ رصد و پایش پروژه ۸۸۹ واحدی نهضت ملی مسکن

شهرستان خرامه نیز یکی از شهرستان‌های فارس به مرکزیت شهر خرامه است که از شمال با ارسنجان، از شرق با بختگان، از شمال غربی با مرودشت و زرقان، از غرب با شیراز، از جنوب با سروستان و از جنوب شرقی با استهبان و فسا همسایه است و در فاصله ۷۵ کیلومتری از شرق شیراز قرار دارد.

اقتصاد این شهرستان بر پایه کشاورزی خصوصاً برنج‌کاری و گندم و صیفی جات بوده که در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و ایجاد سدهای متعدد در سر چشمه‌های رودخانه کر برنج‌کاری کنار گذاشته شده و کشاورزی در منطقه بسیار محدود شده‌ ودر حال حاضر مسئولان ارشد استان در تلاش هستند تا این شهرستان را به سمت صنعتی شدن سوق دهند.

اهمیت این شهرستان در پیشبرد اهداف اقتصادی استان موجب شده که این منطقه در بحث محرومیت‌زدابی مورد توجه مسئولان فارس قرار بگیرد.

در روزهای گذشته بررسی و ارزیابی طرح‌های در حال اجرا در این شهرستان توسط متولیان امر صورت گرفته و تصمیمات لازم برای پیشبرد طرح‌ها اتخاذ شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان خرامه از رصد و پایش کارشناسان بنیاد از فاز دوم پروژه ۸۸۹ واحدی نهضت ملی مسکن این شهرستان خبر داد و گفت: همه مراحل اجرایی فاز دوم این طرح توسط کارشناسان مورد بازدید، بررسی و ارزیابی شد.

اصغر ایزدی با بیان اینکه فاز دوم پروژه ۸۸۹ واحدی نهضت ملی مسکن در این شهرستان پیشرفت مناسبی دارد، از صدور پروانه تفکیکی ۸۰ واحد از پروژه نهضت ملی مسکن این شهرستان خبر داد و گفت: این پروانه‌ها در فاز ۲ شهر خرامه توسط بنیاد مسکن شهرستان با همکاری شهرداری صادر شده است.

ایزدی با بیان اینکه طرح‌های نهضت ملی مسکن زمینه‌ای برای خانه‌دار شدن طیف‌های جمعیتی مختلف در این شهرستان فراهم کرده گفت : ۲شهر خرامه و سلطان شهر قابلیت اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن را دارند و تاکنون بیش از چهار هزار و ۹۰۰ متقاضی در طرح مسکن خرامه نام‌نویسی کرده‌اند.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان خرامه اضافه کرد: ۲ واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در این شهر به اتمام رسیده و ۱۰۲ واحد نیز در مرحله اسکلت است و عملیات اجرایی سایر واحدها با شتاب خوب ادامه دارد.

ایزدی به برخی مزایای این طرح اشاره کرد و افزود: برای ساخت ۸۵۶ واحد نهضت ملی مسکن در شهر خرامه پروانه صادر شده و بیش از یک هزار نفر از متقاضیان آورده اولیه خود را تأمین کرده‌اند.

آباده؛ از صدور ۱۳۰ سند مالکیت تا تخصیص ۱۷ میلیارد ریال به بهسازی مسکن

آباده نیز در شمال فارس و در فاصله ۲۷۵ کیلومتری شیراز قرار دارد که اخیراً اقداماتی از جمله صدور ۱۳۰ سند مالکیت، پرداخت ۲۵۰ فقره تسهیلات با انعقاد ۱۸۱ قرار داد و تخصیص ۱۷ میلیارد ریال به بهسازی مسکن با هدف محرومیت‌زدایی در این شهرستان انجام شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان آباده گزارشی از اقدامات زیر بنایی با هدف توسعه و محرومیت‌زدایی در این شهرستان ارائه داد و گفت: بهسازی معابر روستاها، اجرای طرح‌های هادی، حفظ حریم روستاها و بازنگری برخی از طرح‌ها، اعطای اسناد مالکیت و پیشبرد طرح‌های نهضت ملی مسکن بخشی از فعالیت‌های بنیاد مسکن در این شهرستان است.

حمیدرضا عابدی اجرای طرح‌های زیر بنایی در شهرستان آباده را زمینه‌ساز توسعه دوچندان این شهرستان دانست و اضافه کرد: اعطای تسهیلات قرض الحسنه و تعمیرات حوادثی روستایی از جمله عملکردهای بنیاد مسکن در این شهرستان است؛ تسهیلات قرض الحسنه روستایی کمک هزینه‌ای جهت ساخت حمام و سرویس بهداشتی برای روستائیان و همچنین برای روستاییانی که تسهیلات نوسازی استفاده کرده و نتوانسته‌اند منزل مسکونی خود را تکمیل کنند، بنیاد مسکن در این زمینه در سالی که گذشت با انعقاد ۱۸۱ قرار داد ۲۵۰ فقره تسهیلات پرداخت کرده است.

مدیر بنیاد مسکن آباده از پیگیری صدور اسناد مالکیت شهری به تعداد ۳۰ سند و پیگیری صدوراسناد مالکیت روستایی به تعداد ۱۰۰ برگ سند تک برگ خبر داد و صدور اسناد مالکیت با مشارکت ثبت اسناد و املاک را یکی از کارکردهای اصلی بنیاد مسکن در این شهرستان دانست که در این زمینه ۲۷۰ پرونده به اداره ثبت اسناد و املاک ارسال شده و ۷۰ قطعه از اراضی نیز تعیین تکلیف شده است.

عابدی گزارشی از بهسازی مسکن روستایی در این شهرستان ارائه داد و یادآور شد: بنیاد مسکن برای بازنگری طرح هادی روستاهای یعقوب آباد، دهدق، بیدک اقدام کرده و اجرای عملیات آسفالت در روستاهای حشمتیه ،خسروشیرین ،محمد آباد، علی آباد، امیرآباد، ده بالا و دهدق از محل قیر رایگان با مشارکت دهیاری‌ها به میزان ۴۵ هزار مترمربع از دیگر کارکردهای بنیاد مسکن است.

مدیر بنیاد مسکن آباده جمع اعتبارات هزینه شده در بخش بهسازی مسکن روستایی را ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: این عملیات در روستاهای علی‌آباد، خسرو شیرین ، فتح‌آباد و برخی دیگر از روستاها با موفقیت انجام شده است.

به گفته او، اجرای طرح‌های تأمین مسکن شهری و پیشبرد طرح‌های نهضت ملی مسکن نیز با اولویت در این شهرستان دنبال شده است.

عابدی اضافه کرد: در اجرای ماده ۲ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و ماده ۱و۷ آیین‌نامه اجرایی آن و قانون برنامه توسعه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، این بنیاد با پیگیری‌های انجام شده نسبت به تحویل تعداد۲۶۹قطعه زمین از اداره راه و شهرسازی شهرستان جهت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در قالب ۶۱۴واحد اقدام کرده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان آباده ادامه داد: در این مدت برای تحویل زمین به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان نیز اقدامات موثری انجام شده؛ در شهر آباده یک هزار و ۱۵۲واحد، در شهر صغاد ۳۱۹ قطعه ویلایی، در شهر بهمن ۷۸قطعه زمین و در شهر ایزدخواست نیز تعداد ۸۷واحد ویلایی به متقاضیان واگذار شد.

وی گزارشی از اعطای پروانه‌های ساخت در این شهرستان ارائه داد و گفت: به تعداد۱۳۰ استعلام پروانه ساخت درسال۱۴۰۲ که ازطریق دهیاری روستاهای تابعه شهرستان از بنیادمسکن صورت گرفته پاسخ داده شده و پروانه ساخت توسط دهیاری‌ها و بخشداری‌های تابعه صادر شده است.

به گفته مدیر بنیاد مسکن آباده، از ابتدای سال۸۴ تاکنون جمعا برای ساخت پنج هزار و ۲۰۵واحد مسکونی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در شهرستان با همکاری بانک‌های عامل تسهیلات پرداخت شده و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای نوسازی وبهسازی مسکن روستایی در شهرستان آباده با اولویت دنیال شده و تعداد۲۷۰واحد مسکونی با اعتبار ۴۰۰میلیارد ریال با بهره گیری از این تسهیلات در حال احداث هستند.

فسا؛ اجرای ۹۲ هزار مترمربع پروژه‌های آسفالت مشارکتی و مقاوم‌سازی ۲۹۸ واحد مسکونی

پیشبرد طرح‌های توسعه روستایی در شهرستان فسا نیز که در فاصله ۱۳۰کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده در اولویت متولیان امر در این شهرستان قرار گرفته است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان فسا اخیراً از اجرای ۹۲ هزار مترمربع پروژه‌های آسفالت مشارکتی در این شهرستان خبر داده و با ارائه گزارشی از روند اجرای طرح‌های توسعه در این شهرستان اعلام کرده که در سالی که گذشت بنیاد مسکن در شهرستان فسا مقاوم‌سازی ۲۹۸ واحد مسکونی را انجام داد برای واحدهای بهسازی و مقاوم سازی شده و مسکن محرومین به ازاء هر نفر ۲میلیارد ریال پرداخت شده است.

محمد انصاری جابری همچنین از اجرای ۳۰ طرح عمرانی در این شهرستان در سالی که گذشت خبر داد و گفت: تعداد طرح‌های هادی اجرا شده به متراژ۱۱۶ هزار و ۴۵۳ متر مربع به مبلغ ۵۸۰میلیاردریال در ۳۰ روستا بوده است.

به گفته او طرح‌های هادی روستایی در هفت روستای قاسم آبادسفلی ، کنکان، کچوئیه، صحرارود، دولت‌آباد ششده ، داراکوی و گهراب نیز بازنگری شده است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فسا در خصوص تملک ۲۹ هکتار زمین و واگذاری ۷۴ قطعه زمین در این شهرستان به متقاضیان گفت : واگذاری زمین به زوج‌های جوان و متقاضیان در مناطق روستایی گامی برای ایجاد انگیزه ماندگاری در این مناطق است.

اگرچه نگاه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس به روستاها در دولت سیزدهم بر اساس رویکرد محرومیت‌زدایی تعریف شده اما هنوز هم روستاها و مناطق بسیاری در جای جای استان هستند که نیاز مبرمی به پیشرفت در عرصه‌های مختلف و فعال‌سازی امکانات بیشتر دارند و تحقق این مهم، تداوم و استمرار اقداماتی جهادگونه در حوزه محرومیت‌زدایی و توسعه روستایی را می‌طلبد.

طبق آخرین سرشماری جمعیت روستایی فارس، حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر یعنی معادل ۳۰ درصد جمعیت استان و تعداد روستاهای دارای سکنه این استان نیز افزون بر چهار هزار روستا است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha