تولید آرتمیا در پنج مزرعه آذربایجان‌غربی/ امسال ۲۰ تن برداشت می‌شود

ارومیه - ایرنا - مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: پنج مزرعه در مجتمع فسندوز میاندوآب در جنوب استان مشغول تولید آرتمیا هستند که بیش از ۱۰۰ نفر اشتغالزایی دارد و با راه اندازی کامل مجتمع برای بیش از ۳۰۰ نفر به طور مستقیم ایجاد اشتغال خواهد شد.

به گزارش ایرنا آذربایجان غربی با تولید سالانه بیش از ۱۹ هزار تن انواع آبزیان و بهره برداری بیش از هفت هزار انواع ماهی از منابع آبی و اشتغالزایی برای یک هزار خانوار صیاد در بین استان‌های غیر ساحلی مقام اول را به خود اختصاص داده است.

در آذربایجان‌غربی انوع آبزیان از جمله شاه‌ میگو و آرتمیا، ماهیان گرمابی (شامل انواع ماهی کپور، فیتوفاک، بیگ‌هد و آمور)، ماهیان سردآبی از جمله قزل‌آلا، ماهیان زینتی و جلبک اسپیرولینا پرورش داده می‌شود.

منصور لطفی مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی در این باره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی و گرمابی این استان یک قطب مهم شیلاتی در کشور محسوب می‌شود؛ از سال ۱۳۹۸ پرورش و تولید آرتمیا در مجتمع آبزی پروری دشت فسندوز چهاربرج آغاز شده و در حال حاضر نیز ادامه دارد.

ایرنا: برای توسعه مجتمع فسندوز چه برنامه ای دارید؟

لطفی: با توجه به وجود منابع آبی شور و آبهای غیرمتعارف فراوان در حاشیه دریاچه ارومیه به خصوص منطقه فسندوز و هماهنگی های به عمل آمده و مزارع آماده موجود در مجتمع روزبه روز شاهد توسعه این بخش تولیدی در استان خواهیم بود.

در این زمینه شیلات استان نیز در حال نوسازی و مرمت زیرساخت‌ها در این مجتمع بوده و از هرگونه سرمایه گذاری دراین زمینه استقبال می‌کند.

در سال گذشته حدود ۱۱ تن بیومس و سیست آرتمیا در مجتمع فسندوز برداشت شده و پیش بینی ما حدود ۲۰ تن برداشت برای سال جاری است که محصولات تولید شده به طور عمده به مصرف داخلی رسیده است.

البته نیاز کشور به محصولات آرتمیا بیش از ۱۰ برابر است که اغلب از خارج وارد می شود.

تولید آرتمیا در پنج مزرعه آذربایجان‌غربی/ امسال ۲۰ تن برداشت می‌شود

ایرنا: در زمینه شاه میگو و حفظ ذخایر آن چه اقداماتی انجام شده است؟

لطفی: شاه میگوی دراز آب شیرین سد ارس یکی از آبزیان با ارزش بوده و مختص آذربایجان غربی است با توجه به کاهش چشمگیر ذخایر آن در سال‌های گذشته، مدیریت شیلات و آبزیان استان تمهیدات لازم را در این زمینه انجام و با همکاری بخش تحقیقات نسبت به تدوین نقشه راه و برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت اقدام کرده است.

ایرنا: هم اکنون صید آن آزاد است؟

لطفی: صید آن از سال ۱۳۹۷ ممنوع اعلام شده است و حتی شاه میگو های صید شده ضمنی همراه با ماهیان در تور تعاونی های صید و صیادی به منبع آبی بازگردانده می شوند.

در این راستا با توجه به حساسیت و مهم بودن این موضوع و لزوم حفظ ذخایر ژنتیکی بلافاصله پروژه های متعدد در خصوص تکثیر و پرورش شاه میگو توسط مراجع دانشگاهی و تحقیقاتی آغاز شده که برخی از آنها به اتمام رسیده و برخی نیز در دست اجرا هستند.

پروژه ارزیابی ذخایر شاه میگو ی ارس با همکاری دانشگاه ارومیه اجرا و آخرین وضعیت ذخایر این آبزی ارزشمند احصا شده است تا در برنامه ریزی ها گنجانده شود.

ایرنا: در راستای افزایش تولید آبزیان به ویژه پرورش ماهی در قفس چه اقداماتی داشتید؟

لطفی: استفاده بهینه از منابع آبی در این بخش مورد توجه جدی است ولی پرورش ماهی در قفس تابع شرایط خاصی است و سرمایه گذاری در این زمینه نیازمند زیر ساخت‌های مطمئن است، در این زمینه مطالعات لازم انجام گرفته ولی به دلیل تداوم آثار خشکسالی در استان و نوسانات زیاد سطح آب دریاچه های پشت سد های استان فعلا این طرح اجرا نشده است.

ایرنا: ماهی گرمابی چیست؟ و به چه ماهیانی ماهی گرمابی می گویند؟

لطفی: این نوع ماهیان در آب های شیرین و در محدوده دمایی ۲۵ تا ۲۹ درجه بهترین میزان تغذیه و رشد خود را دارند و از دمای ۱۵ درجه کمتر و بیشتر از ۳۵ درجه سانتی گراد مناسب نگهداری این ماهی ها نیست، این ماهیان معمولا در استخرهای خاکی پرورش داده می‌شود و از نظر تغذیه بیشتر متکی به تولیدات طبیعی استخرهای پرورشی هستند.

ایرنا: آیا آذربایجان غربی مستعد پرورش این ماهی هاست و چه ظرفیتهایی برای این تحقق این امر داریم؟

لطفی: پرورش اینگونه ماهیان بیشتر در منابع آبی و مزارع منفرد و به طور عمده در شمال استان انجام می‌شود در این راستا مدیریت شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی به منظور ایجاد اشتغال پایدار و حمایت از تعاونی های صید و صیادی و نیز حفظ ذخایر ژنتیکی آبزیان ارزشمند منابع آبی استان اقدام به راه اندازی مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ژنتیکی شهید کاظمی در شهرستان پلدشت کرده است.

مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ژنتیکی شهید کاظمی پلدشت تنها مرکز تکثیر ماهیان شمال غرب کشور بوده و هرسال روند تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی در این مرکز عملیاتی شده و بچه ماهیان تولیدی بعد از رشد لازم و سیدن به اوزان بین پنج تا ۱۰ گرم در منابع آبی استان به استخرهای ذخیره کشاورزی و آب بندها منتقل می شوند.

مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ژنتیکی شهید کاظمی پلدشت تنها مرکز تکثیر ماهیان شمال غرب کشور است.

ماهیان گرمابی و بومی استان در این مرکز بعد از تکثیر رهاسازی می شوند، دریاچه های پشت سد ارس، سد حسنلو، قیقاج، شهید قنبری، شهید کاظمی و بارون از جمله سدهایی هستند که رهاسازی بچه ماهی ها بعد از چهار ماه در آنها انجام می گیرد.

تولید آرتمیا در پنج مزرعه آذربایجان‌غربی/ امسال ۲۰ تن برداشت می‌شود

ایرنا: میزان تولید بچه ماهی گرمابی در استان چقدر است؟

لطفی: سالانه ۱۰ میلیون قطعه انواع ماهیان گرم‌آبی در مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ژنتیکی شهید کاظمی پلدشت تولید و بعد از رسیدن به اوزان مطلوب، رهاسازی می‌شود.

آب پشت سدهای یا شده غیر قابل شرب است و اکنون تکثیر در این مرکز شروع شده است و بیش از یک هزار صیاد در قالب ۱۰ تعاونی صید و صیادی در حوزه ماهیگیری فعالیت دارند.

کارشناسان شیلاتی و متخصصان تکثیر در مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ژنتیکی شهید کاظمی پلدشت فعال بوده و ماهیان گرمابی از جمله کپور، آموزف فیتو فاک، بیگ هد در این مرکز تکثیر می شوند.

گفتنی است بخشی از تولیدات مرکز نیز در راستای تحقق اهداف توسعه آبزی پروری و اشتغالزایی شیلات ایران به استان‌های همجوار ارسال می شود.

به گزارش ایرنا آذربایجان غربی با تولید سالانه بیش از ۱۸ هزار تن انواع آبزی و اشتغالزایی برای یک هزار خانوار صیاد در بین استان‌های غیر ساحلی مقام اول را به خود اختصاص داده است.

در آذربایجان‌غربی انوع آبزیان از جمله شاه‌میگو و آرتمیا، ماهیان گرمابی شامل انواع ماهی کپور، فیتوفاک، بیگ‌هد و آمور و در ماهیان سردآبی شامل قزل‌آلا و نیز زینتی پرورش داده می‌شود.

در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان سردابی و گرمابی هم یک قطب مهم در کشور است و در حال حاضر ۴۲۰ مرکز و مزرعه آبزی پروری در استان فعال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha