بازنگری در طرح هادی روستایی ،کارگشای کمبود زمین در حوزه مسکن است

رشت- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کمبود زمین برای احداث مسکن بویژه در استان های شمالی بیان کرد: کمبود زمین در حوزه مسکن با بازنگری در کاهش مدت زمان طرح هادی روستایی از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می‌تواند در این زمینه کارگشا باشد.

ه گزارش ایرنا، علی نبیان روز یکشنبه در جلسه شورای مسکن استان که در استانداری گیلان برگزار شد گفت: در استانهای شمالی کشور به علت کمبود زمین، اراضی با کاربری مسکونی کم است؛ لذا باید برنامه ریزی لازم برای تولید مسکن انجام شود ؛مقوله‌ای که مورد تاکید و دغدغه رهبری و شهید جمهور بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصدی پروژه مسکن ملی در گیلان طی مدت زمان هفت ماه مطلوب ارزیابی کرد و گفت: دربازدیدی که از این پروژه ها داشتیم میزان پیشرفت آنها رضایتمند بود.

نبیان با بیان اینکه احداث مسکن محدود به دستگاه خاصی نیست بلکه همه باید دست در دست هم اتفاقی شایسته را در این خصوص برای مردم رقم بزنند،بر ایجاد شهرک و شهر جدید تاکید کرد و گفت: استان گیلان با محدودیت‌های تامین اراضی برای ساخت مسکن مواجه است و این شرایط در استانهای همجوار نیز وجود دارد؛ اما در اجرا مدیران کل حوزه‌های مرتبط باید با تغییر نگاه خود این مسیر پر فراز و نشیب را تسهیل و هموار کنند.

وی با اشاره به وجود عقب ماندگی در حوزه ساخت مسکن، اظهار کرد: پراکندگی جغرافیایی روستاهای استان گیلان و فاصله کوتاه شهر و روستا می تواند بخشی از کسری زمین در این استان را جبران کند؛ در این استان حدود ۱۲۰ هکتار کسری وجود دارد و در این راستا تفاهم نامه‌ای نیز با وزارت جهاد کشاورزی منعقد شده است و از شهرداری‌ها، بانکها و فرمانداریها تقاضا داریم با برگزاری جلسات شورای مسکن در شهرستانها بخشی از دغدغه های راه و شهرسازی و بنیاد مسکن را در این حوزه کاهش دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد کرد تور بازدید از پروژه های مسکن برای مدیران، متقاضیان مسکن و رسانه‌ها برگزار شود و افزود: اصحاب رسانه در این بازدید امید بخشی و امید افزایی را برای متقاضیان مسکن ایجاد کنند؛ بازدید از پیشرفت پروژه متقاضیان را برای پرداخت وجه ترغیب خواهد کرد و بانکها نیز می توانند با انرژی مضاعف، پرداخت بهنگام تسهیلات را در دستور کار داشته باشند.

آماده سازی زمین برای ساخت مسکن در گیلان به اعتبار بیشتری نیاز دارد

استاندار گیلان نیز در این جلسه گفت: به رغم محدودیت‌های زمین در استان، آماده سازی زمین برای ساخت مسکن در گیلان نسبت به سایر استانهای همجوار به اعتبار بیشتری نیاز دارد؛ لذا وزارت راه و شهرسازی باید عنایت ویژه به این بخش داشته باشد.

اسدالله عباسی ادامه داد: در سرزمینی که اقتصاد مردم آن برپایه کشاورزی و دامداری است با محدودیت و کمبود زمین مواجه هستیم ؛ معاونت عمرانی استانداری گیلان باید کارگروهی برای شناسایی زمین تشکیل دهد چون تامین مسکن جوانان مهم تر از واگذاری اراضی برای سایر عرصه ها نظیر گردشگری است.

وی تاکید کرد: این کارگروه باید برای ساخت مسکن در ارتفاع هم برنامه ریزی داشته باشد و مجوز ساخت در ارتفاع به پروژه های مسکن داده شود .

وی گفت: برخی از دستگاهها مانند ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بنیاد شهید و بنیاد مستضعفان اراضی مازادی دارند که می توانند در قالب مولد سازی برای احداث مسکن در اختیار این کارگروه قرار دهند؛ اکثر متقاضیان مسکن تمایل به احداث در شهرهای رشت، انزلی ، لاهیجان دارند؛ لذا، متولیان امر باید در این زمینه بومیان منطقه را در اولویت قرار دهند .

استاندار گیلان تصریح کرد: در شهرستانهای رودسر، ماسال، فومن، سیاهکل ،املش، رضوانشهر، انزلی و لاهیجان با کمبود زمین مواجه هستیم و فرمانداران این شهرستانها باید در اسرع وقت جلسه‌ای با معاون عمرانی و نماینده راه و شهرسازی برگزار کرده و برای تامین زمین مورد نیاز راهی بیابند؛ در صورت لزوم از اعتبارات ملی برای ساخت مسکن استفاده خواهیم کرد .

وی با تاکید بر تامین مسکن برای همه اقشار جامعه اظهار کرد: مساله مسکن طی هشت سال گذشته معطل مانده بود و عملکرد نامناسب در این حوزه طی ۱۰ سال بر شانه های دولت سیزدهم سنگینی می کرد ؛اما با توجه و عنایت ویژه مقام معظم رهبری و رئیس جمهور شهید،درنیمه دوم سال ۱۴۰۱ طرح تامین مسکن شتاب گرفت.

گیلان نیازمند توجه ویژه در حوزه ساخت مسکن است

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: کلنگ احداث مسکن ملی زده شد اما نهادهای حمایتی برای تکمیل این پروژه همراهی لازم را نداشتند؛ مددجویان این نهادهای حمایتی برای تامین مالی زندگی خود دچار مشکل هستند و نمی توانند آورده ای برای ساخت مسکن داشته باشند لذا نظام جمهوری اسلامی تشویقاتی برای این افراد درنظر گرفته است که باید به این تعهدات عمل شود.

جبار کوچکی نژاد ادامه داد: در بخش جوانی جمعیت اعتبارات متمرکزی وجود دارد و با توجه به رشد منفی جمعیت در گیلان باید این استانها مورد توجه ویژه قرار گیرند و از مسئولان کشوری انتظار داریم گیلان برجسته تر دیده شود.

محمدرضا فلاحتگر مدیر کل راه و شهرسازی استان گیلان نیز گفت: در ۹ شهرستان گیلان ۱۲۰ هکتار کمبود زمین داریم که این مقدار در شهرستان رشت ۳۷ ، لاهیجان ۱۸ ، رودسر ۱۸ ، انزلی ۹.۵ ، ماسال پنج ، فومن ۱۰ ، سیاهکل هشت، املش ۹ و رضوانشهر پنج هکتار است .

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha