معاون وزیر جهادکشاورزی: مشکلی در تامین گوشت قرمز وجود ندارد

شهرکرد – ایرنا – معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به وضعیت مناسب گوشت قرمز در سال‌جاری گفت: وضعیت مناسب مراتع و حمایت‌ از دامداران در خصوص تامین نهاده مدت‌دار موجب شده امروز نگرانی در خصوص تامین گوشت قرمز در کشور وجود نداشته باشد.

محمد ابراهیم حسن‌نژاد روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: زمستان سال گذشته با تامین نهاده مدت‌دار در اختیار دامداران، موجب شد دام‌های مولد بمانند و از کشتار آن‌ها جلوگیری شود.

وی اظهار داشت: به طور قطع جمعیت بالای مولد تاثیر خود را در نتاج (نسل، نژاد) می‌گذارد و همین امر موجب افزایش تولید می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: بخشی از گوشت قرمز به خصوص در بخش دام سنگین و مورد نیاز صنایع غذایی از طریق واردات تامین و ۹۰۰ هزار تن نیز که بیشتر دام سبک و مورد مصرف خانوار است در داخل تولید می‌شود.

اصلاح نژاد مرغ آرین، اولویت وزارت جهاد کشاورزی

وی در خصوص طرح به‌نژادی تولید مرغ به خصوص نژاد آرین گفت: براساس قانون برنامه تکالیفی برای وزارت جهاد کشاورزی در خصوص نژاد آرین مرغ پیش‌بینی شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی افزود: براساس تکالیف تعریف شده کارهایی در بحث اصلاح نژاد و افزایش ظرفیت‌های ژنتیکی باید انجام شود که این نژاد قابلیت رقابت با سویه خارجی داشته باشد.

وی یادآور شد: در این ارتباط با همکاری سازمان اتکا و موسسه تحقیقات علوم دامی کشور برنامه‌هایی در دست انجام است و امید می‌رود با به اتمام رسیدن این برنامه‌ها نتایج مثبتی در ارتباط با ارتقای تولید این سویه حاصل شود.

پیگیری برنامه‌های اصلاح نژاد دام به عنوان یک اولویت

حسن‌نژاد با اشاره به اجرای برنامه‌های مفصل در بخش اصلاح نژاد دام در کشور افزود: برنامه 2 رگ‌گیری و انتقال جنین در بخش‌های مختلف از جمله واحدهای گاوداری به عنوان ژنتیک برتر و هم در رابطه با گوسفند کار اصلاح نژاد در حال انجام است.

وی در خصوص صادرات محصولات و فرآورده‌های دام و طیور گفت: رسیدن به بیشترین تولید متناسب با ظرفیت موجود در کشور در بخش‌های مختلف از برنامه‌های جهاد کشاورزی است و در هر بخشی که مازاد تولید وجود داشته باشد تجار می‌توانند اقدام به صادرات داشته باشند و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون اجرای طرح ترکیب نژاد گوسفند پربازده در استان چهارمحال و بختیاری در دست اجراست که در این طرح گوسفند لری- بختیاری با قوچ رومانف در گله‌های مردمی برای افزایش بازدهی و تولیدات ترکیب نژادی می‌شود.

افزایش تولید گوشت قرمز، شیر، افزایش بره‌زایی و کم بودن چربی در لاشه گوسفندی که از این ترکیب متولد می‌شود از مزیت‌های این طرح است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha