زنگ خطر موسیقی سنتی به صدا درآمده است/ درخواست حمایت از موسیقی جدی

تهران- ایرنا- مدیرعامل خانه موسیقی ایران با اشاره به اینکه موضوع حمایت در سالیان طولانی مورد غفلت قرار گرفته است، گفت: موسیقی سنتی در خطر است و زنگ خطر این گونه موسیقی مدت‌ها پیش به صدا درآمده است و دولت باید از موسیقی جدی حمایت کند.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، خانه موسیقی ایران سال ۱۳۷۹ به عنوان تشکیلات صنفی، غیردولتی و غیرسیاسی تمامی هنرمندان موسیقی در رشته‌های مختلف با انگیزه حفظ، گسترش، اعتلا، اشاعه و معرفی موسیقی و موسیقیدانان ایرانی بر مبنای اصول فرهنگی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده است.

حفظ میراث هنری ایران در بخش موسیقی، ارتقای کیفی و رشد ارزش‌های معنوی موسیقی ایرانی مبتنی بر فرهنگ ملی، حمایت از حقوق قانونی و معنوی موسیقیدانان در نقاط مختلف ایران در زمینه‌های مختلف موسیقی، هدفمند کردن فعالیت‌های موسیقیدانان و هنر جویان ایرانی به منظور تداوم حضور سنن ملی موسیقی در جامعه، شناسایی و باروری استعدادهای هنری به منظور رشد کیفی موسیقی ایرانی، معرفی و عرضه موسیقی ایران به ملت‌های دیگر، از اهداف تاسیس خانه موسیقی ایران است.

همچنین تلاش جدی در امر پژوهش موسیقی قدیم و نوین ایران جهت شناخت ظرفیت‌های موسیقی ملی، حضور فعال در جشنواره‌های مختلف موسیقی در خارج از کشور به منظور معرفی و شناساندن موسیقی و موسیقیدانان ایرانی و آشنایی با تحولات موسیقی در جهان، تلاش جهت اجرا و نشر آثار موسیقیدانان ایرانی در خارج از کشور و تلاش برای انتشار نشریه موسیقی در چارچوب توسعه فرهنگ ملی، تلاش به منظور تأمین امور رفاهی اعضا با حمایت مسئولان دولتی و بخش خصوصی از دیگر اهداف تشکیل این نهاد است.

حمیدرضا نوربخش خواننده موسیقی ایرانی، بنیانگذار و مدرس برجسته صداسازی در آواز ایرانی و از شاگردان زنده‌یاد محمدرضا شجریان، اکنون مدیرعامل خانه موسیقی ایران است. نوربخش دارای نشان درجه یک هنری (معادل دکترا) است. او همچنین عضو هیات مدیره خانه موسیقی ایران، نایب رئیس هیات رییسه شورای عالی خانه هنرمندان ایران، عضو شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیات مدیره صندوق اعتباری هنر است که مدیریت جشنواره موسیقی فجر در سال‌های گذشته را نیز برعهده داشته است.

خانه موسیقی ایران به عنوان مهمترین نهاد صنفی در حوزه موسیقی کشور در ۲۴ سال اخیر به خصوص در دوران شیوع کرونا و اتفاقات سیاسی و اجتماعی سه سال اخیر با فراز و نشیب‌هایی مواجه بوده است که فعالیت‌ها، برنامه‌ها و پیگیری اهداف این نهاد به گونه‌ای دیگر ادامه پیدا کرده است.

براین اساس با حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران درباره مسایل مختلفی همچون فعالیت‌های این نهاد در دوران شیوع کرونا، عملکرد خانه موسیقی در اتفاقات و رویدادهای سیاسی و اجتماعی سه سال اخیر، تعامل این نهاد با دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تدوین و تصویب سند ملی موسیقی، حمایت از حقوق مادی و معنوی انتشار آثار موسیقایی، قیمت بلیت کنسرت‌های موسیقی، تشکیل کانون موسیقی نواحی، جشنواره موسیقی «امیر جاهد»، آموزش موسیقی و نظارت بر آن و برنامه‌های خانه موسیقی در سال جاری گفت و گو کرده‌ایم که در ادامه می‌آید.

پرداخت حق بیمه هنرمندان موسیقی در کرونا

مدیرعامل خانه موسیقی ایران درباره فعالیت‌های این نهاد در دوران شیوع کرونا اظهارداشت: این نهاد با توجه به تعطیلی مراکز فرهنگی هنری و به تبع تعطیلی برنامه‌ها، فعالیت‌ها و مشکلات معیشتی که برای همه اقشار از جمله هنرمندان پیش آمده بود، با پیگیری‌هایی از مجموعه دولت، در نخستین قدم برای کمک به هنرمندان موسیقی، حق بیمه سه ماهه بهار آنان را پرداخت کرد.

نوربخش گفت: روند پرداخت بیمه هنرمندان موسیقی ادامه پیدا کرد و خانه موسیقی، حق بیمه نیمی از سال این هنرمندان را پرداخت کرد؛ مبلغ مورد نیاز برای پرداخت بیمه از دولت دریافت شد و به جای هنرمندان به تامین اجتماعی پرداخت کردیم.

زنگ خطر موسیقی سنتی به صدا درآمده است/ درخواست حمایت از موسیقی جدی

وی افزود: همچنین به جهت عضویت در هیات مدیره صندوق اعتباری هنر و همکاری با سایر اصناف و خانه‌های سینما و تئاتر، سازمان برنامه و بودجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی و سایر مجموعه‌های دولت، اقدامات و تسهیلاتی برای حمایت از هنرمندان در دوران شیوع کرونا انجام شد که این اقدامات منجر به صدور «هنر کارت» شد و کمک‌های مالی به حساب هنرمندان واریز شد، این اقدامات بخش کوچکی بود که توانستیم با همکاری صنوف در دوران کرونا انجام دهیم.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران بیان کرد: صنوف از جمله خانه موسیقی بودجه‌ای ندارند که بتوانند کمک مهم مالی بکنند و با حق عضویت اعضایشان به فعالیت ادامه می‌دهند، با این وجود، خانه موسیقی در دوران شیوع کرونا بیشتر از همیشه پیگیر امور هنرمندان بود. علاوه بر این، هنرمندان بسیاری به خصوص هنرمندان موسیقی نواحی به دلایل مختلف به تهران و خانه موسیقی مراجعه می‌کردند که شخصا توانستم منابعی را از نهادهای مختلف جذب کرده و کمک‌هایی را به این هنرمندان بکنم.

نوربخش اظهارداشت: همچنین برای دریافت و تزریق واکسن کرونا به هنرمندان موسیقی، تسهیلاتی در نظر گرفته شد و مراکزی را برای آنان اختصاص دادیم که دسترسی راحت‌تری داشته باشند.

وی گفت: با توجه به تعطیلی برنامه‌های موسیقایی، کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی موسیقی، بعضی از این برنامه همچون آزمون‌ها، عضویت و نظارت بر کارت صلاحیت تدریس به صورت آنلاین انجام شد تا هنرمندان در شرایط شیوع کرونا در تهران و سایر شهرهای کشور مجبور به مراجعه حضوری نباشند که این روند تاکنون هم ادامه دارد؛ هر چند آن زمان بسترهای آنلاین مانند زمان فعلی نبود و خیلی محدود بود، با نهادهایی که بسترهایی را برای فعالیت‌های آنلاین فراهم می‌کردند، مذاکره کرده و دسترسی به امکانات آنلاین را فراهم کردیم.

عملکرد خانه موسیقی در اتفاقات ۳ سال اخیر

مدیرعامل خانه موسیقی ایران درباره عملکرد این نهاد در اتفاقات سیاسی و اجتماعی سه سال اخیر بیان کرد: ما فارغ از اینکه اتفاقات و دلایل آن چه بوده است، به عنوان صنف وقتی عضومان به هر دلیلی گرفتار شده است، موضوع را پیگیری می‌کنیم، در آن زمان هم به دلیل مشکلات حقوقی و قضایی که برای هنرمندان پیش آمده بود، کارگروهی با همکاری خانه‌های موسیقی، تئاتر و سینما، وکلا و حقوقدانان تشکیل شد.

نوربخش افزود: اعضای این کارگروه، شبانه‌روزی شرایط را رصد می‌کردند و هنرمندانی که به هر دلیلی در مراجع قضایی مشکلی برای آنان پیش آمده بود یا در بازداشت بودند، شناسایی می‌کردند، با خانواده‌های این هنرمندان در تماس بودند تا آنان مطلع شوند نهادی مشکلاتشان را پیگیری می‌کند، همچنین ضمن ارتباط با مراجع قضایی، دیدارهای بسیاری با مسئولان قضایی کشور، معاونان قوه قضاییه، دادستان کل کشور، دادستان تهران و قضات داشتیم، در دادگاه‌ها حضور پیدا کردیم و سعی کردیم مشکلات هنرمندان را حل کنیم و عمده مشکلات هم حل شد.

وی اظهارداشت: با توجه به اتفاقات سیاسی و اجتماعی که در کشور رخ داد، تلاش کردیم فضای جامعه آرام و به دور از تشنج باشد، سلسله نشست‌های «بازیابی» را با همکاری صنوف و حضور هنرمندان در حوزه‌های سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی در خانه هنرمندان برای گفت و گو برگزار کردیم که اگر افراد علاقه‌مند هستند در نشست حضور پیدا کنند، گفت و گو کنند، نظرات، نقدها و اعتراض‌های خود را به جای اینکه در سطح شهر بیان کنند، در یک مکان با هم صنفی‌های خود مطرح کنند که این سلسله نشست‌ها نیز برای بهبود شرایط کمک کننده بود.

تمایل نداشتن هنرمندان به وجود ناهنجاری در جامعه

مدیرعامل خانه موسیقی ایران درباره تعامل و ارتباط با دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سال‌های گذشته روابط خوبی با دفتر موسیقی داشته‌ایم، البته، گاهی اوقات، مشکلاتی بوده است اما در دوره آقای محمد اله‌یاری مدیرکل سابق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ، ارتباط خانه موسیقی با این نهاد، خیلی خوب، عمیق و سازنده بود.

نوربخش افزود: مسائل خانه موسیقی، شخصی نیست، مسائل صنفی و اعضای این نهاد در ابعاد مختلف همچون مشکلاتی در بحث صدور مجوزها، تسهیل و بهبود روند امور و در نهایت رضایت اهالی موسیقی است. اگر مدیری این موضوع‌ها را درک کند و سعی کند تعامل داشته باشد، به نفع جامعه موسیقی و فضای فرهنگی کشور است.

زنگ خطر موسیقی سنتی به صدا درآمده است/ درخواست حمایت از موسیقی جدی

وی بیان کرد: ضمن اینکه خط قرمزها و هنجارها مشخص است و همه از آنها مطلع هستند و کسی نمی‌خواهند به سمت ناهنجاری فرهنگی پیش بروند، مسئولان و قاطبه هنرمندان دوست ندارند ناهنجاری اخلاقی و فرهنگی در جامعه باشد، ممکن است گاهی چالش‌هایی ایجاد شود که مربوط به نوع رویکردها و نگاه‌هاست که با تعامل می‎توان موضوع را حل کرد.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران اظهارداشت: در ادامه تعامل با دفتر موسیقی وزارت فرهنگ، در حال حاضر آقای امیرحسین سمیعی مسئولیت این دفتر را برعهده دارد که عضو خانواده موسیقی و خانه موسیقی ایران است، سمیعی پیش از این مدیر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بود و در آن زمان به خانه موسیقی آمد و با هم ارتباط پیدا کردیم و سپس معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شد که این ارتباط ادامه پیدا کرد و اکنون مدیریت موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد را برعهده دارد که باعث خوشحالی است و یک درک متقابل و ارتباط قبلی وجود دارد و به نظرم به بهبود روند امور کمک می‌کند و دوره مدیریت او، دوره خوبی خواهد بود.

تاکید بر حمایت از موسیقی جدی

نوربخش درباره درخواست‌های هنرمندان موسیقی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موضوع حمایت، در سند موسیقی مورد تاکید قرار گرفته و نگاه مجموعه وزارت فرهنگ هم همین است اما در سالیان طولانی در حوزه موسیقی این نهاد مورد غفلت بوده است.

وی افزود: قانون سه وظیفه؛ سیاستگذاری، نظارت و حمایت را در حوزه هنر، برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر گرفته است، عمدتا وزارت فرهنگ در حوزه موسیقی، در این سال‌ها فقط وظیفه نظارتی را انجام داده و نقشی در سیاستگذاری، تعیین سیاست و خط مشی نداشته است.

با روند افزایش قیمت بلیت کنسرت‌های موسیقی، کنسرت‌ها کالای لوکس می‌شوند. اگر به این کنسرت‌ها بروید می‌بینید که نوع مخاطبان با چه خودروهایی می‌آیند

مدیرعامل خانه موسیقی ایران بیان کرد: تاکنون وظیفه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ، برگزاری چند جشنواره در سال و صدور یا عدم صدور مجوز بوده که اینها در بُعد نظارتی مطرح است، در سال‌های اخیر بُعد حمایتی وزارت فرهنگ را بیان کردیم و موضوع جدیدی نیست، امسال به خصوص با آقای سمیعی هم صحبت کردیم که به این بُعد پرداخته شود.

نوربخش با تاکید بر حمایت وزارت فرهنگ از هنرمندان اظهارداشت: موسیقی سنتی در خطر است و زنگ خطرش مدت‌ها پیش به صدا درآمده است و باید به داد آن رسید، در این چند سال آمار بگیرید، ببینید که تعداد اجرای موسیقی سنتی به نسبت اجرای سایر گونه‌های موسیقی چقدر است؟ درباره خوب و بد و سطح یک، دو و سه آنها صحبت نمی‌کنم، آیا اساسا در سالن‌های بزرگ در این شهر اجرای موسیقی سنتی ایرانی داریم؟، به معنای اخص این واقعا خطر است.

وی گفت: در دو دهه گذشته این‌گونه نبوده است، در سالن‌های بزرگ، کنسرت‌های موسیقی سنتی برگزار می‌شد، موسیقی سنتی به معنای موسیقی ایرانی که چارچوبش مشخص باشد، منظورم موسیقی سنتی خاص نیست که فقط ساز و آواز باشد، منظورم موسیقی است که به آن موسیقی ایرانی گفته می‌شود و شاکله موسیقی ایرانی؛ تصنیف، پیش درآمد، چهارمضراب و .. دارد، اکنون چه تعداد کنسرت از این گونه موسیقی اجرا می‌شود؟

مدیرعامل خانه موسیقی ایران افزود: در صورتی که در کل سال به جز ایام وفات، شهادت و مناسبت‌های محرم و صفر، یک سالن خالی حتی برای یک شب، وجود ندارد، توسط چه موسیقی؟ ایراد نمی‌گیرم، اینگونه نباید باشد که ما یک بخشی را کلا نادیده بگیریم و به آن توجهی نکنیم.

نوربخش بیان کرد: می‌پذیرم که سلیقه شنیداری جامعه از موسیقی سنتی فاصله گرفته و ذائقه‌اش تغییر کرده است و نسل جوان ما دیگر تحمل شنیدن ساز و آواز ندارد، برای اینکه نشنیده، نمی‌شنود و ارتباط ذهنی و عادت شنیداری با آن ندارند، همه اینها هست، ما باید چه بکنیم؟، آیا باید بی‌تفاوت باشیم؟ این بخش نیاز به حمایت و توجه دارد، در تمام دنیا هم همین طور است، موسیقی جدی، حمایت می‌شود، موسیقی سرگرمی هم، یک چیز سرگرمی، تفریح و... است.

زنگ خطر موسیقی سنتی به صدا درآمده است/ درخواست حمایت از موسیقی جدی

وی اظهارداشت: با این وجود، گاهی اقداماتی انجام می‌شود که باید سخنان جدی‌تری درباره موسیقی گفت، موسیقی عمیق‌تری اجرا شود و موسیقی به روز نباشد، در غرب هم همین طور است که موسیقی کلاسیک و ارکسترهای بزرگ در غرب حمایت می‌شوند، آنها نمی‌توانند با گیشه زندگی کنند، بنابراین دولت باید از موسیقی جدی حمایت کند.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران گفت: طی مذاکراتی که با دفتر موسیقی داشته‌ایم، امیدواریم امسال بودجه حمایتی برای موسیقی سنتی اختصاص پیدا کند و ما بتوانیم حداقل سالن رایگان در اختیار گروه‌های موسیقی ایرانی و جوانان با استعداد این حوزه قرار دهیم. بالاخره یک گروه می‌تواند حدود ۳۰۰ بلیت بفروشد، در صورتی که ما هزینه‌هایش را کاهش دهیم و این گروه برای اجاره سالن هزینه نکند.

نوربخش افزود: امیدواریم که مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد رودکی در کنار ما باشند و کمک کنند تا امسال حمایت از موسیقی سنتی و جدی اجرایی شود و این حمایت‌ها را استمرار دهیم و بتوانیم تا پایان سال برای ۲۰ گروه در این حوزه اجرا اختصاص بدهیم و این اجراها تنها به جشنواره خاصی منتهی نشود.

انتقاد از افزایش قیمت بلیت کنسرت

مدیرعامل خانه موسیقی ایران درباره اقدامات صنفی این نهاد برای کاهش قیمت بلیت کنسرت‌های موسیقی و امکان بهره‌مندی اقشار مختلف از این برنامه‌ها اظهارداشت: سال‌هاست این نکته را گفتم اما گوش شنوایی نبوده است، کاری که ما می‌توانیم بکنیم این است که پیگیری کنیم و در پایان اعتراضمان را بیان کنیم که این را هم انجام دادیم.

مهم‌ترین و جدی‌ترین مخاطبان کنسرت‌های موسیقی، دانشجویان هستند، با شرایط افزایش قیمت بلیت کنسرت‌های موسیقی، دانشجویان و قشر جوان مگر می‌توانند کنسرت بروند؟

وی افزود: مدت‌های مدیدی است که درباره مساله قیمت بلیت‌های کنسرت سخن گفتیم، سالن‌های برگزاری کنسرت در کشور عمدتا دولتی هستند، خصوصی نیستند، سالن‌های بزرگ برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری و وزارت کشور است. با روند افزایش قیمت بلیت کنسرت‌های موسیقی، کنسرت‌ها کالای لوکس می‌شوند، اگر به این کنسرت‌ها بروید می‌بینید که نوع مخاطبان با چه خودروهایی می‌آیند، آیا طبقه متوسط مردم به این کنسرت می‌آیند؟ با این روند، ما بین طبقات و افراد جامعه فاصله ایجاد می‌کنیم.

نوربخش بیان کرد: مهمترین و جدی‌ترین مخاطبان کنسرت‌های موسیقی، دانشجویان هستند، با شرایط افزایش قیمت بلیت کنسرت‌های موسیقی، دانشجویان و قشر جوان مگر می‌توانند کنسرت بروند؟ اگر شاغل باشند و بخواهند یک نفری کنسرت بروند، هزینه بلیت کنسرت، رفت و آمد آنها، یک میلیون تومان خواهد شد.

وی اظهارداشت: یک شبکه‌ای از این وضعیت منتفع می‌شوند، اشکالی ندارد، ما نمی‌گوییم جریان اقتصاد هنر بد است اما در کنار آن باید حمایت‌هایی صورت بگیرد، یارانه‌ها و تسهیلاتی در این زمینه در نظر گرفته شود تا همه اقشار بتوانند از این کالای فرهنگی بهره‌مند شوند، حداقل تسهیلاتی ایجاد شود که گروه‌های گونه‌های دیگر موسیقی‌ هم بتوانند کنسرت برگزار کنند.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران با اشاره به ظرفیت بی‌نظیر موسیقی نواحی گفت: در سال‌ها اخیر در برنامه‌ها و جشن‌های سالانه خانه موسیقی، یکی از بخش‌های جذاب، اجرای موسیقی نواحی بوده است، در صورتی که سایر گونه‌های موسیقی؛ سنتی، پاپ، کلاسیک به صورت تک‌نوازی، دونوازی و گروه‌نوازی اجرا داشتند اما جذاب‌ترین بخش آن به نظر مخاطبان ما که همه هنرمندان و موسیقیدان برجسته بودند، موسیقی نواحی بود، ما نباید به آن بپردازیم؟ و تسهیلاتی برای آن در نظر بگیریم؟ هنرمند موسیقی نواحی که از شهرستان برای اجرای کنسرت به تهران می‌آید، باید هزینه رفت و آمد و اسکان و اجاره سالن پرداخت کند، در این شرایط با افزایش قیمت‌ها، ما این گونه موسیقی را کنار می‌گذاریم و یک جریان مهم فرهنگی را حذف می‌کنیم، این موضوع‌هایی است که خیلی جدی باید به آن پرداخت و امیدواریم امسال بتوانیم در بحث حمایت و اختصاص سالن به موسیقی جدی اقدامات شایسته‌ای در این حوزه انجام دهیم.

زنگ خطر موسیقی سنتی به صدا درآمده است/ درخواست حمایت از موسیقی جدی

چرایی تشکیل کانون موسیقی نواحی

نوربخش درباره تشکیل کانون موسیقی نواحی در این نهاد اظهارداشت: هنرمندان موسیقی نواحی در تمام این سال‌ها در خانه موسیقی حضور داشتند و بخش مهمی از هنرمندان این حوزه، عضو خانه موسیقی هستند و ما واسط مسائل صنفی و رفاهی آنان بودیم.

وی گفت: در این سال‌ها، هنرمندان موسیقی نواحی را برای بهره‌مندی از بیمه و تسهیلات به صندوق اعتباری هنر معرفی کردیم و به واسطه همکارانی همچون پیمان بزرگ نیا، هنرمندان موسیقی نواحی را شناسایی کردیم و هر زمان که آنان مسائل و مشکلاتی داشتند، در حد توان و بضاعتمان سعی کردیم مشکلاتشان را حل کنیم.

نوربخش افزود: در اساسنامه خانه موسیقی ایران، تقسیم بندی‌ها براساس نوع موسیقی نیست و در حال حاضر کانون‌های موسیقی سنتی، موسیقی کلاسیک و موسیقی پاپ هم نداریم، طبق مذاکراتی که با اعضای هیات مدیره خانه موسیقی و شورای عالی خانه موسیقی داشته‌ایم، سعی کردیم بخش موسیقی نواحی را در قالب یک کانون مستقل مورد توجه قرار دهیم.

طبق مذاکراتی که با اعضای هیات مدیره خانه موسیقی و شورای عالی خانه موسیقی داشته‌ایم، سعی کردیم بخش موسیقی نواحی را در قالب یک کانون مستقل مورد توجه قرار دهیم.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران بیان کرد: تقسیم‌بندی‌های این نهاد تاکنون براساس تخصص هنرمندان بوده است، به گونه‌ای که کانون‌های نوازندگان و خوانندگان سنتی، کلاسیک و کانون آهنگسازان زیرمجموعه خانه موسیقی فعالیت می‌کنند و براساس مذاکرات با اعضای هیات مدیره خانه موسیقی و شورای عالی خانه موسیقی، تصمیم گرفته شد تا یک تجمیعی در حوزه هنرمندان موسیقی نواحی اعم از نوازندگان، خوانندگان و آهنگسازان صورت بگیرد و آنان تحت پوشش یک کانون قرار بگیرند و این طور نبوده است که تاکنون هنرمندان موسیقی نواحی مورد توجه قرار نگرفتند و خانه موسیقی یک طرح جدیدی را قرار است بنیان بگذارد.

وی اظهارداشت: هنرمندان موسیقی نواحی و تعداد زیادی از عاشیق‌های آذربایجان، موسیقیدانان خراسان، لرستان، بختیاری، شمال کشور، گیلان و مازندران عضو خانه موسیقی هستند و آنان از خدمات و تسهیلاتی که برای سایر هنرمندان اختصاص داده شده، بهره‌مند شدند و در مراسم و جشن‌های خانه موسیقی، بخشی مهمی را به موسیقی نواحی اختصاص دادیم.

نوربخش گفت: همچنین ارکستر «سازینه» رنگین کمانی از هنرمندان موسیقی نواحی به همت بزرگ نیا شکل گرفت و برای نخستین بار در جشن خانه موسیقی رونمایی شد و هر زمان که امکانی برای بروز و ظهور موسیقی نواحی فراهم شد، سعی کردیم از آن فرصت بهره‌مند شویم.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران افزود: بسیاری از مسائل و مشکلات هنرمندان موسیقی نواحی مشترک است و سعی کردیم این هنرمندان در یک کانون گردهم بیایند و درگیر تقسیم بندی‌ها و مسائلی که در موسیقی‌های دیگر است، نشوند البته چالش‌هایی هم در این حوزه وجود دارد، این هنرمندان متعلق به اقوام مختلف هستند و موسیقی نواحی مختلف، مسائلشان باهم متفاوت است، در تلاش هستیم به همت بزرگ نیا، هنرمندان موسیقی نواحی شناسایی شوند، مسائل و مشکلاتشان پیگیری شود و در قالب شورا یا اتاق فکر با حضور نمایندگان موسیقی نواحی مختلف، موسیقی همه بخش‌های ایران را پوشش بدهیم و آیین‌نامه‌ای تدوین شود و عضویت، شناسایی و معرفی هنرمندان و فعالیت‌هایشان در چارچوب این آیین‌نامه انجام شود.

وی درباره ویژگی عضویت هنرمندان در خانه موسیقی بیان کرد: یک وجه صنوف از جمله خانه موسیقی، هویت بخشی است، هنرمندان با عضویت در خانه موسیقی و ارایه کارت این نهاد به رسمیت شناخته می‌شوند، یک هنرمند موسیقی صرفا یک شخص است و وقتی عضو یک جمع ۱۷ هزار نفری خانه موسیقی می‌شود، دیگر شخص نیست بلکه یک خانواده ۱۷ هزار نفری است و این مزایای زیادی دارد و می‌تواند مسائل و مشکلاتش را از طریق عضویت در خانه موسیقی حل کند.

نوربخش اظهارداشت: ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اطلاع و پیگیری مسائل و مشکلات هنرمندان در سطح استان‌ها هستند اما اولا ادارات فرهنگ و ارشاد، ذائقه‌ها و نگاه‌های مختلف دارند و دائما در حال تغییر هستند، دولت‌ها و مدیران تغییر پیدا می‌کنند و مدیران جدید با رویکردهای دیگری جایگزین مدیران گذشته می‌شوند، شناسایی هنرمندان و حل مشکلات آنان زمانبر خواهد بود اما وقتی هنرمند عضو یک صنف باشد، هویت او مشخص است و نخستین مکانی که هنرمند می‌تواند مسائل و مشکلاتش را پیگیری و حل کند، صنف است.

پایان بخش نخست 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha