حمایت از حقوق مادی و معنوی نسخه نجات‌بخش موسیقی است/ اصلاح اقتصاد موسیقی

تهران- ایرنا- مدیرعامل خانه موسیقی ایران گفت: حمایت از حقوق مادی و معنوی انتشار آثار موسیقایی نسخه نجات‌بخش این حوزه است که در سند ملی موسیقی هم مورد تاکید قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، خانه موسیقی ایران سال ۱۳۷۹ به عنوان تشکیلات صنفی، غیردولتی و غیرسیاسی تمامی هنرمندان موسیقی در رشته‌های مختلف با انگیزه حفظ، گسترش، اعتلا، اشاعه و معرفی موسیقی و موسیقیدانان ایرانی بر مبنای اصول فرهنگی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده است.

حفظ میراث هنری ایران در بخش موسیقی، ارتقای کیفی و رشد ارزش‌های معنوی موسیقی ایرانی مبتنی بر فرهنگ ملی، حمایت از حقوق قانونی و معنوی موسیقیدانان در نقاط مختلف ایران در زمینه‌های مختلف موسیقی، هدفمند کردن فعالیت‌های موسیقیدانان و هنرجویان ایرانی به منظور تداوم حضور سنن ملی موسیقی در جامعه، شناسایی و باروری استعدادهای هنری به منظور رشد کیفی موسیقی ایرانی، معرفی و عرضه موسیقی ایران به ملت‌های دیگر، از اهداف تاسیس خانه موسیقی ایران است.

همچنین تلاش جدی در امر پژوهش موسیقی قدیم و نوین ایران جهت شناخت ظرفیت‌های موسیقی ملی، حضور فعال در جشنواره‌های مختلف موسیقی در خارج از کشور به منظور معرفی و شناساندن موسیقی و موسیقیدانان ایرانی و آشنایی با تحولات موسیقی در جهان، تلاش جهت اجرا و نشر آثار موسیقیدانان ایرانی در خارج از کشور و تلاش برای انتشار نشریه موسیقی در چارچوب توسعه فرهنگ ملی، تلاش به منظور تأمین امور رفاهی اعضا با حمایت مسئولان دولتی و بخش خصوصی از دیگر اهداف تشکیل این نهاد است.

حمیدرضا نوربخش خواننده موسیقی ایرانی، بنیانگذار و مدرس برجسته صداسازی در آواز ایرانی و از شاگردان زنده‌یاد محمدرضا شجریان، اکنون مدیرعامل خانه موسیقی ایران است. نوربخش دارای نشان درجه یک هنری (معادل دکتری) و عضو هیات مدیره خانه موسیقی ایران، نایب رئیس هیات رییسه شورای عالی خانه هنرمندان ایران، عضو شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیات مدیره صندوق اعتباری هنر است که مدیریت جشنواره موسیقی فجر در سال‌های گذشته را نیز برعهده داشته است.

خانه موسیقی ایران به عنوان مهمترین نهاد صنفی در حوزه موسیقی کشور در ۲۴ سال اخیر به خصوص در دوران شیوع کرونا و اتفاقات سیاسی و اجتماعی سه سال اخیر با فراز و نشیب‌هایی مواجه بوده است که فعالیت‌ها، برنامه‌ها و پیگیری اهداف این نهاد به گونه‌ای دیگر ادامه پیدا کرده است.

براین اساس با حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران گفت و گو کرده‌ایم که وی در بخش نخست این گفت و گو درباره فعالیت‌های این نهاد در دوران شیوع کرونا، عملکرد خانه موسیقی در اتفاقات سیاسی و اجتماعی سه سال اخیر، تعامل این نهاد با دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درخواست‌های هنرمندان موسیقی از این نهاد، افزایش قیمت بلیت کنسرت‌های موسیقی و تشکیل کانون موسیقی نواحی سخن گفت.

نوربخش در بخش دوم و پایانی این گفت‌وگو درباره تدوین و تصویب سند ملی موسیقی، حمایت از حقوق مادی و معنوی انتشار آثار موسیقایی، جشنواره موسیقی امیرجاهد، جشنواره موسیقی پاپ به صورت مستقل، مشکلات آموزش آنلاین موسیقی، نظارت بر آموزش موسیقی، برنامه‌های خانه موسیقی در سال جاری و وضعیت ارکستر موسیقی «سازینه» سخن گفت که در ادامه می‌آید.

حمایت از حقوق مادی و معنوی نسخه نجات‌بخش موسیقی است/ اصلاح اقتصاد موسیقی
حمیدرضا نوربخش؛ مدیرعامل خانه موسیقی ایران

تصویب سند و به رسمیت شناخته شدن موسیقی

نوربخش که به عنوان نماینده این صنف، در تدوین و تصویب سند ملی موسیقی نقش داشته است، درباره تصویب این سند و نقش آن در بهبود شرایط موسیقی اظهارداشت: تاکنون هیچ سند بالادستی مبنی بر اینکه فعالیت موسیقی در کشور، باید به صورت قانونمند باشد، وجود نداشت و به همین دلیل هم طی ۴۵ سال گذشته با چالش‌های مختلفی در حوزه موسیقی مواجه بوده‌ایم. در سال‌هایی موسیقی به هیچ عنوان جز موارد اندکی، آن هم در قالب سرود در رسانه ملی وجود نداشت و همچنین موسیقی در سال‌هایی (در جامعه) حضور نداشت.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران گفت: مهمترین ره‌آورد سند موسیقی این است که موسیقی در کشور به رسمیت شناخته می‌شود، پیش از این در جای جای کشور، هر مسئولی بدون توجه به مجوزهای صادر شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، می‌توانست به خودش این اجازه را بدهد که سلیقه‌ای با یک اثر و گروه موسیقی برخورد کند؛ مثلا یک گروهی در تهران می‌توانست کنسرت برگزار کند و اجراهایش ادامه داشته باشد، اما در شهری دیگر براساس تصمیم و سلیقه مسئولی امکان اجرا نداشت.

تشکیل شورایی با عنوان شورای ملی موسیقی در سند پیش‌بینی شده که ناظر بر اجرا و مفسر آن سند است، در آن شورا، موسیقیدانان، مدیران موسیقی و برخی از مسئولان فرهنگی و هنری هم حضور دارند

نوربخش افزود: طی این سال‌ها بسیار با چنین برخوردهای سلیقه‌ای مواجه بوده‌ایم؛ مسئولی به خود اجازه می‌داد بدون توجه به مجوزهای صادر شده از سوی وزارت فرهنگ، روز یا شب اجرا، مجوز کنسرتی را که تمامی بلیت‌های آن به فروش رسیده بود، لغو کند و دستاویز چنین افرادی یک برگه به عنوان مجوز بود.

عضو شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: وقتی یک نهادی که مستقیما به راس نظام یعنی به رهبری و نهاد بالادستی مرتبط است، سندی را تصویب می‌کند، مانند سند مالکیت است که این اقدام مهمی است، با این وجود، قرار نیست همه جزییات و موضوع‌های موسیقی در این سند مطرح شوند، موارد مطرح شده در سند موسیقی، به آیین‌نامه‌هایی ارجاع و براساس آنها دستورالعمل‌هایی تدوین می‌شوند که در سند هم پیش‌بینی شده است.

وی اظهارداشت: تشکیل شورایی با عنوان شورای ملی موسیقی در سند پیش‌بینی شده که ناظر بر اجرا و مفسر آن سند است، در آن شورا، موسیقیدانان، مدیران موسیقی و برخی از مسئولان فرهنگی و هنری هم حضور دارند.

عدم تکمین به سند ملی موسیقی تخلف است

نوربخش گفت: همچنین سند موسیقی می‌تواند وحدت رویه‌ای را در این حوزه ایجاد کند، طی این سال‌ها، ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها برای خود رویه‌های مختلفی در صدور مجوزها داشتند و با تغییر دولت‌ها، فارغ از اینکه دولت، یک نگاه و رویه‌ای داشت، هر کدام از مدیران، وزرا، معاونان وزیر، مدیران کل نیز ممکن بود سلیقه‌ و نگاهی متفاوت داشته باشند.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران افزود: به عنوان مثال، سازمان صداوسیما برای خود یک نگاه داشت و حوزه هنری یک نگاه دیگری داشت، اثری در حوزه هنری منتشر می‌شد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزی برای آن صادر نکرده بود یا به اثری که اجرا شده و آلبوم آن نیز منتشر شده است، سازمان صدا و سیما مجوز پخش صادر نمی‌کند، اگر یک اثری مجاز است، در تمام این جغرافیا مجاز است، چرا صدا و سیما باید اعلام کند که مجوز پخش اثری را صادر نمی‌کند؟

وی بیان کرد: با تصویب سند موسیقی، یک وحدت رویه‌ای در این حوزه خواهیم داشت و نهادها باید تمکین کنند، اگر تمکین نکنند، تخلف محسوب می‌شود. سند موسیقی توسط نهاد فرادستی و شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است که مسئولان و نمایندگان همه نهادهای فرهنگی کشور همچون سازمان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری در این شورا حضور دارند و تصمیمی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته می‌شود و سندی که تصویب می‌شود، به عنوان وحدت رویه به همه نهادهای مرتبط ابلاغ می‌شود و لازم الاجراست.

نوربخش اظهارداشت: در سند ملی موسیقی، به تصریح قید شده است که هیچ نهاد، فرد و مسئولی حق ندارد مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در برگزاری رویدادهای هنری و انتشار آثار موسیقایی نادیده بگیرد، وقتی وزارت فرهنگ مجوزی را صادر می‌کند، هیچ مسئولی حق ندارد آن را لغو کند و تنها شورای امنیت کشور با دلایلی می‌تواند مجوز وزارت فرهنگ را لغو کند، ممکن است اجرای رویداد هنری و موسیقایی مشکلات امنیتی داشته باشد که لغو می‌شود. به جز این دلایل، اگر فردی اعلام کند که این رویداد حرام است و مجاز نیست، به هیچ عنوان پذیرفته نیست، وزارت فرهنگ مجوز داده است و همه باید آن را بپذیرید و تمکین کنند.

حمایت از حقوق مادی و معنوی نسخه نجات‌بخش موسیقی است/ اصلاح اقتصاد موسیقی

نمایش سازهای موسیقی در رسانه ملی

عضو شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نمایش سازها و ادوات موسیقی در رسانه ملی گفت: در سند موسیقی اعلام شده است که باید سازهای موسیقی در رسانه ملی نمایش داده شوند و امیدواریم که اجرایی شود و در صورت اجرایی نشدن باید این موضوع را از مسئولان مربوطه پیگیری کرد.

وی افزود: ممکن است ابهاماتی در سند ملی موسیقی وجود داشته باشد، تعبیرات و عباراتی در این سند هست که ممکن است کلی باشند، ممکن است عده‌ای به زعم عده‌ای دیگر بگویند که اینها تفسیرپذیر هستند یا اصلا قابل استناد نیستند، وقتی کلمات و عباراتی همچون موسیقی تعالی آفرین و موسیقی فرهنگساز بیان می‌شوند، این کلمات کلی هستند، چگونه موسیقی، تعالی ساز و تمدن ساز شناخته می‌شود؟ یا بر چه اساسی گفته می‌شود موسیقی تمدن‌ساز است یا نیست؟، تمدن‌سازی چگونه است؟ اینها عباراتی است که ممکن است کلی باشد. به هر صورت، عباراتی در سند موسیقی آمده که عطف به اسناد دیگری است، تصحیح شده است و می‌تواند قابل بحث باشد اما کلیت سند مفید است.

نوربخش بیان کرد: سند ملی موسیقی براساس آنچه که در آن ذکر شده است، هر پنج سال یک بار، براساس شرایط و چالش‌هایی که در حوزه موسیقی ایجاد می‌شود، به روزرسانی و اشکالات آن برطرف خواهد شد، سند پویاست و وحی منزل نیست، انعطاف لازم را خواهد داشت. همچنین در این مدت، شورای ملی موسیقی می‌تواند مواردی را که لازم است به این سند اضافه کند یا مواردی را حذف کند، اصلاحاتی انجام دهد و سند ملی موسیقی را تکمیل کند.

نقش آموزش و پرورش در سند موسیقی

مدیرعامل خانه موسیقی ایران در پاسخ به این سوال که در سال‌های اخیر شاهد مشارکت آموزش و پرورش در حوزه موسیقی تنها در بخش سرود بودیم، این نهاد چه نقشی در اجرای سند موسیقی دارد؟ گفت: خانه موسیقی در سال‌های اخیر در این حوزه پیگیری‌هایی با وزرای آموزش و پرورش در دوره‌های مختلف داشته و حتی طرح‌هایی را به صورت مشترک در قالب اوقات فراغت و برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی موسیقی تعریف کرد که متاسفانه از سوی آموزش و پرورش پذیرفته نشد.

وی گفت: درس هنر نیز در این سال‌ها، به هیچ وجه در آموزش و پرورش جدی نبود، نقش آموزش و پرورش در اجرای سند ملی موسیقی در این سند تصریح شده است که این موضوع می‌تواند راهی را (برای آموزش موسیقی و ترویج آن) بگشاید، ممکن است اجرایی شدن بسیاری از موضوع‌ها به آسانی نباشد، وقتی یک موضوعی بابش به طور کلی مسدود است، به راحتی نمی‌توان آن باب را باز کرد، به صورت طبیعی مشکلات، موانع و چالش‌هایی در حوزه‌های مختلف وجود داشته و انسان‌های جدی پای آن ایستادند تا اجرایی شده است.

نوربخش با اشاره به اهمیت تربیت شنوایی افزود: اجرای سرود هم نیازمند سازها و لوازمی است و ملزوماتی دارد، وقتی وارد مدارس شود، مبدا ورود و روزنه‌هایی را برای آموزش موسیقی و تربیت شنیداری دانش‌آموزان ایجاد خواهد کرد. تربیت شنوایی افراد جامعه بسیار نامناسب است و بحث‌های بسیاری در این حوزه صورت گرفته است، وقتی تیم‌های ورزشی ما در رویدادهای بین‌المللی سرود ملی می‌خوانند، نوع خواندن آنان فاجعه است و به این دلیل است که گوش‌های آنان تربیت نشده است، افراد جامعه ابتدا باید این سرود را در مدرسه بشنوند و خواندن آن را بیاموزند، حداقل هر چه می‌خوانند باید با یکدیگر کوک باشند، مشکلاتی هم در این حوزه وجود دارد که باید به آنها رسیدگی کنیم.

حمایت از حقوق مادی و معنوی نسخه نجات‌بخش موسیقی است/ اصلاح اقتصاد موسیقی

حمایت از حقوق مادی و معنوی نسخه نجات‌بخش موسیقی

مدیرعامل خانه موسیقی ایران با بیان اینکه موضوع حمایت از حقوق مادی و معنوی انتشار آثار موسیقایی در سند ملی موسیقی مورد تاکید قرار گرفته است، اظهارداشت: تاکنون هیچ فرد و نهادی به این موضوع توجه نمی‌کرد و یکی از بحث‌ها و پیگیری‌های جدی خانه موسیقی در این سال‌هاست، همان طور که حمایت از حقوق مادی و معنوی انتشار آثار موسیقایی، در سند تصریح شده، باید به رسمیت شناخته شود.

وی گفت: صدا و سیما از جمله نهادهایی است که به حقوق مادی و معنوی انتشار آثار موسیقایی توجهی نمی‌کند، هر چند که درصد مصرف موسیقی این رسانه توسط مخاطبان کم است. در حال حاضر بیشتر مخاطبان آثار موسیقایی را از طریق تلفن‌های همراه خود، اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌شنوند، ناقض اصلی بحث کپی رایت آنها و اُپراتورها هستند که اجحاف می‌کنند.

نوربخش افزود: اُپراتورها گمان می‌کنند سهم اندکی از انتشار آثار موسیقایی را می‌پردازند که خنده‌دار است، آهنگ‌های پیشواز که اُپراتورها از آنها استفاده می‌کنند؛ ۹۵ درصد مبلغ آن برای اُپراتور است و پنج درصد برای شرکت کذایی و شرکت واسط است، آن عدد، برای هر استفاده زیاد نیست بلکه سهم و مبلغ بیشتر برای اُپراتورهاست. در حال حاضر می‌توانیم موردی، از سایتی که به صورت غیرقانونی اثری را برای بارگذاری ارایه کرده است، شکایت کنیم اما برای این موضوع باید یک سیستم تعریف کنیم. براساس سند موسیقی باید این روند را سامانمند کنیم و همه نهادها کشور نیز ملتزم شوند.

نایب رئیس هیات رییسه شورای عالی خانه هنرمندان ایران بیان کرد: در دنیا روندی برای حمایت و احقاق حقوق مادی و معنوی انتشار آثار موسیقایی وجود دارد، آثار هنرمندان دارای کُد هستند و موسساتی با آنان قراردادهایی را منعقد می‌کنند، این موسسات به نمایندگی از هنرمندان، آثارشان را رصد می‌کنند و هر بخش و نهادی که از آثار هنرمندان استفاده کرده باشد، از حقوق مادی و معنوی انتشار آثار موسیقایی هنرمندان حمایت می‌کنند و نهادی که از آثار هنرمندان استفاده کرده است باید هزینه‌ای را پرداخت کند، آن مبلغ به حساب هنرمندان واریز می‌شود و این موسسات نیز سهم و درصدشان را برداشت می‌کنند. این روند نهادینه شده است و بسیار سامانمند، هنجارمند و قاعده‌مند انجام می‌شود حتی اگر اثر موسیقی در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، فضا و مکان‌های عمومی همچون آسانسور و رستوران‌ هم استفاده شود باید هزینه‌اش پرداخت شود.

وی افزود: روند حمایت از حقوق مادی و معنوی انتشار آثار موسیقایی باید در کشور ما هم انجام شود، اگر این روند نهادینه شود، هنرمندان موسیقی مشکلشان حل می‌شود و نیاز به هیچ کمکی نخواهند داشت، اگر هنرمندی یک اثر موفقی داشته باشد برای تمام عمر او کافی است و همه نسل‌های هنرمند از نظر مالی تامین خواهند بود، در غرب همچنان نوادگان هنرمندان بنام موسیقی دهه ۵۰ میلادی از حقوق مادی و معنوی انتشار آثار موسیقایی اجداد خود بهره‌مند هستند.

نوربخش، حمایت از حقوق مادی و معنوی انتشار آثار موسیقایی را نسخه نجات‌بخش موسیقی دانست و گفت: اگر اقتصاد موسیقی اصلاح شود، همه مشکلات این حوزه حل خواهد شد، بعضی اوقات، نارضایتی‌ها و انتقادات از شرایط، منشاشان سفره کوچک موسیقی است، هنرمندان موسیقی پاپ نسبت به سایر هنرمندان این حوزه، کمتر ابراز نارضایتی می‌کنند، چون کار می‌کنند و درآمد دارند. هنرمندانی که کار نمی‌کنند، ناراضی هستند و اعتراض می‌کنند، اگر مشغول به فعالیت باشند و سفره بزرگی برای آنان پهن باشد، همه هنرمندان می‌توانند از آن منتفع شوند، فعالیتشان را انجام دهند، آثارشان را ارایه کنند، اگر امورشان تسهیل شده باشد، دیگر کاری ندارند. هنرمند یا باید اثر تولید کند یا روی صحنه اجرا باشد، وقت سخن گفتن ندارد.

جشنواره موسیقی «امیر جاهد»

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی «امیر جاهد» درباره برگزاری جشنواره‌های موسیقی بیان کرد: جشنواره‌های موسیقی فجر، موسیقی جوان و موسیقی نواحی متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که خانه موسیقی در آنها مشارکت دارد، در بحث جشنواره‌ها نگاهمان این بود که بخش‌هایی که در جشنواره‌های دیگر وجود ندارند، آنها را در یک رویداد قرار دهیم، زمانی بحث گروه‌نوازی موسیقی ایرانی مطرح بود؛ جشنواره موسیقی جوان، جشنواره‌ای است که در سه گروه سنی در سازهای تخصصی و آواز برگزار می‌شود و کاملا براساس ساز است. علاقه‌مندان در حوزه نوازندگی سازهای ایرانی همچون سه‌تار، تار، سنتور، سازهای غربی و نواحی در سه گروه سنی شرکت کرده و با یکدیگر رقابت می‌کنند، هدف و موضوع این جشنواره، نوازندگی و خوانندگی است.

حمایت از حقوق مادی و معنوی نسخه نجات‌بخش موسیقی است/ اصلاح اقتصاد موسیقی

وی افزود: جشنواره موسیقی فجر هم یک مجموعه‌ای از گونه‌های مختلف موسیقی در یک مناسبت و زمان خاص است که تعدادی از هنرمندان آثاری را اجرا می‌کنند، در جشنواره موسیقی نواحی هم، هنرمندان بخش‌های مختلف موسیقی نواحی، در یک گردهمایی حضور پیدا کرده و آثاری را اجرا می‌کنند.

نوربخش بیان کرد: با این روند، جشنواره‌ای در حوزه‌های دونوازی، سه‌نوازی و گروه‌نوازی نداشتیم، در جشنواره موسیقی «امیر جاهد» سعی کردیم بخش‌هایی را تعریف کنیم که موازی کاری با سایر جشنواره‌ها و رویدادهای موسیقی نباشد، در پنج دوره جشنواره موسیقی «امیر جاهد» استقبال خوبی از این جشنواره شده است، استعدادها و جوانانی داریم که گروه موسیقی تشکیل می‌دهند، در حوزه آهنگسازی فعالیت می‌کنند و اجراهای شایسته‌ای را ارایه می‌دهند، جشنواره موسیقی «امیر جاهد» فرصت خوبی است که این هنرمندان معرفی شوند و رقابت در این بخش‌ها می‌تواند کمک‌کننده و پیشبرنده باشد. فراخوان ششمین دوره جشنواره موسیقی «امیر جاهد» نیز امسال منتشر شد و میزبان علاقه‌مندان است.

حمایت مالی پاپ از جشنواره موسیقی فجر

مدیرعامل خانه موسیقی ایران درباره برگزاری جشنواره موسیقی پاپ به صورت مستقل یا به صورت رقابتی در قالب جشنواره موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در جریان این موضوع نیستم و اطلاعی ندارم اما این نکته را می‌دانم؛ روزی که بخش پاپ به جشنواره موسیقی فجر اضافه شد، همان زمان نقدهای جدی درباره آن وجود داشت؛ اساسا پاپ، موسیقی جشنواره‌ای نیست، فکر نمی‌کنم در هیچ رویداد جهانی، جشنواره‌ای برای موسیقی پاپ در نظر گرفته شود.

وی افزود: موسیقی پاپ یک جریان پرطرفداری است که معمولا اجراهایش با مخاطبان زیادی برگزار می‌شود، جشنواره یک ویترین برای گونه‌هایی از موسیقی است که ساری و جاری نیستند و فرصتی است که در این رویداد معرفی شوند. زمانی که موسیقی پاپ به جشنواره موسیقی فجر اضافه شد برای حمایت مالی از جشنواره بود و با این هدف موفق هم بود. من سه دوره مسئول جشنواره موسیقی فجر بودم، خودم هم این اقدام را انجام دادم، این جریان‌ها برای حضور موسیقی پاپ در جشنواره فجر، مددکار مالی خوبی بوده است. فارغ از اینکه گروه موسیقی پاپ به جشنواره بیاید یا خیر، مخاطب خود را دارد؛ هنرمند موسیقی پاپ تا روز قبل جشنواره هم کنسرت دارد و یکی از این کنسرت‌ها را هم در قالب جشنواره اجرا می‌کند، دلیلی ندارد که در این رویداد حضور پیدا کند به جز اینکه دلیل آن حمایت مالی از جشنواره موسیقی فجر باشد.

حمایت از حقوق مادی و معنوی نسخه نجات‌بخش موسیقی است/ اصلاح اقتصاد موسیقی

مشکلات آموزش آنلاین موسیقی

نوربخش درباره آموزش آنلاین موسیقی و مشکلات این نوع آموزش اظهارداشت: آموزش مجازی به صورت طبیعی مشکلاتی هم دارد، نمی‌تواند آن هم‌نفسی استاد و هنرجو را جبران کند، درک محضر استاد برای آموزش موسیقی، از قدیم یک موضوع مهمی بوده است؛ یعنی هنرجو در مقابل استاد بنشیند، با او هم‌نفس شود، در فضای مجازی چنین اتفاقی روی نخواهد داد اما از سویی دسترسی‌هایی را برای هنرجو و استاد ممکن می‌کند، یک استاد تراز اول وقت مشخصی دارد و ممکن است بسیاری از هنرجویان به آن استاد دسترسی نداشته باشند، در بسیاری از موارد، جغرافیا و بُعد مسافت مانع دسترسی‌ به آموزش می‌شود، در فضای مجازی امکاناتی ایجاد شده است که شما در هر کجای جهان، می‌توانید به راحتی به آموزش دسترسی داشته باشید که مزیت است.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران گفت: هر چند که آموزش مجازی نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود اما ما نمی‌توانیم آموزش مجازی را به دلیل کامل نبودن پس بزنیم سپس بگوییم باید کل آن را کنار بگذاریم، این خوب نیست، اکثر کشورهای دنیا به سمت آموزش مجازی پیش رفتند، ما هم با مشکلات دسترسی به اینترنت و فاصله زمانی مواجه هستیم اگر این مسائل نباشد، آموزش مجازی با کیفیت خوب، عالی است.

وی افزود: خانه موسیقی، آموزش‌های مجازی موسیقی را از سال گذشته با نام «درس آهنگ» طراحی کرده است که حدود ۹۰ درصد آموزش مجازی را پوشش می‌دهد، یک کلاس آموزشی با کیفیت خوب، بدون هیچ فاصله زمانی و تاخیری به صورت اختصاصی برای هنرجو تدارک دیده می‌شود، هنرجو در یک زمان مشخص ارتباط رو در رو با استاد دارد، می‌تواند از آموزش‌های ارایه شده بهره‌مند شود و سوالات خود را از استاد بپرسد.

نظارت بر آموزش موسیقی و صدور کارت صلاحیت تدریس

نوربخش درباره نظارت خانه موسیقی بر آموزش موسیقی به خصوص برای کودکان و نوجوان بیان کرد: آموزش موسیقی یکی از موضوع‌های مهم و جدی است و در ۲۰ سال اخیر که در خانه موسیقی مسئولیت برعهده داشتم، به جدیت نسبت به آن دغدغه داشتم و پیگیری کردم.

نایب رئیس هیات رییسه شورای عالی خانه هنرمندان ایران اظهارداشت: آینده موسیقی در گرو آموزش است، هر چقدر این آموزش نازل‌تر باشد، موسیقی ما در آینده نازل‌تر خواهد شد و هر چقدر آموزش جدی‌تر باشد، موسیقی ما بهتر و با کیفیت‌تر خواهد بود، تمام موسیقیدانان برجسته ما افرادی بودند که آموزش خوب داشتند، زمانی که درباره ابوالحسن صبا صحبت می‌شود، می‌گویند شاگردان صبا، هر کدام از آنان در حوزه موسیقی بسیار تاثیرگذار بودند، به دلیل اینکه آموزش موسیقی درستی دیده بودند.

وی خاطرنشان کرد: آموزش موسیقی، موضوع مهمی است و با کسی هم تعارفی نداریم، برای نظارت خانه موسیقی ایران بر آموزش موسیقی و صدور کارت صلاحیت تدریس بسیار تلاش کردیم، کار تخصصی در این حوزه باید داشته باشیم، برای نظارت بر آموزش موسیقی و برخورد با تخلفات در این حوزه، هیچ تعارف و تسامحی نداریم.

حمایت از حقوق مادی و معنوی نسخه نجات‌بخش موسیقی است/ اصلاح اقتصاد موسیقی

تعارف نداریم، فرد بدون صلاحیت نباید تدریس کند

نوربخش گفت: خانه موسیقی ایران، کارت‌های صلاحیت تدریس را برای متقاضیان صادر می‌کند، در این حوزه فقط نباید نگاه اشتغالزایی داشته باشیم؛ اگر فردی صلاحیت دارد باید تدریس کند و فردی که صلاحیت ندارد، نباید تدریس کند، از تدریس و آموزش برخی از افراد لطمه می‌بینیم، نگاهمان، نگاه ارتقا، تکامل و رفع نقص است، اگر استاد و هنرآموزی اشکالاتی در نحوه تدریس داشته باشد، زمینه حضور آنان را در مسترکلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی فراهم می‌کنیم تا مشکلات آنان رفع شود، فرصتی را برای این اساتید تعیین می‌کنیم تا طی دو یا سه ماه، در این دوره‌ها شرکت کنند و سپس صلاحیت آنان را مجددا بررسی می‌کنیم اما اگر کسی واقعا فاقد صلاحیت تدریس باشد، با او تعارفی نداریم و مانع فعالیت او خواهیم شد.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران افزود: منکر این نیستیم که مشکلاتی در نحوه تدریس و آموزش اساتید موسیقی وجود ندارد و متاسفانه کم هم نیست، باید نظارت جدی در این حوزه صورت بگیرد، ما نمی‌توانیم، دولت نیستیم، نظارت را باید بخش آموزش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام دهد و نظارت جدی بر نحوه تدریس موسیقی صورت گیرد، اکنون داشتن کارت صلاحیت تدریس برای اساتید موسیقی الزامی شده که یک قدم رو به جلو است و باید به طور جدی به آن توجه کرد، همچنین در حوزه آموزش موسیقی، کیفیت بسیار مهم است.

برگزاری جشن سالانه خانه موسیقی و چند رویداد دیگر

نوربخش درباره برنامه‌های خانه موسیقی ایران در سال جاری بیان کرد: فعالیت‌ها، برنامه‌های صنفی و معمول این خانه همچون گذشته ادامه خواهد داشت و پیگیر مشکلات و وضعیت بیمه‌ای هنرمندان هستیم، رویدادهای هنری، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های خانه موسیقی استمرار خواهد داشت. در حال برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری هستیم که نمایشگاه «سازخانه» دو بار در سال برگزار شود. مسترکلاس‌ها و دوره‌های آموزشی خانه موسیقی به جدیت و گسترده‌تر ادامه خواهد یافت.

وی افزود: امسال در تلاش و برنامه‌ریزی هستیم تا جشن سالانه خانه موسیقی با عنوان «شب موسیقی» یا «شب‌های موسیقی» برگزار شود، علاوه بر نظارت بر صلاحیت تدریس اساتید موسیقی، آزمون‌های مربوطه نیز برگزار می‌شوند.

«سازینه» نیازمند حامی مالی است

مدیرعامل خانه موسیقی ایران درباره وضعیت ارکستر موسیقی «سازینه» که به همت خانه موسیقی ایران شکل گرفت، اظهارداشت: این ارکستر سال ۱۴۰۰ همزمان با بزرگداشت حکیم نظامی در تالار وحدت رونمایی شد، اما به علت مشکلات اقتصادی و مالی، فعالیت این ارکستر ادامه پیدا نکرد و متوقف شد.

نوربخش گفت: برای ادامه فعالیت ارکستر «سازینه» به دنبال جذب حامی مالی هستیم، گردهم آمدن اعضای این ارکستر از هنرمندان موسیقی نواحی کشور، رفت و آمد، اسکان و پرداخت دستمزد آنان نیازمند هزینه است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد رودکی می‌توانند در این زمینه کمک کنند، امسال امیدواریم با حل شدن مشکلات اقتصادی و مالی بتوانیم شاهد اجراهای خوبی از ارکستر «سازینه» باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha