پرونده قضایی سیلاب مشهد در حال پیگیری است

مشهد-ایرنا- معاون دادستان مرکز خراسان رضوی در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم گفت: دستگاه قضایی موضوع پیشگیری و پیگیری پرونده قضایی در مورد سیلاب اردیبهشت ماه مشهد را دنبال می‌کند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از دانشگاه فردوسی مشهد، قاضی سیدهادی شریعت‌یار در نشست تخصصی بررسی سیلاب‌های شهر مشهد در محل دانشگاه فردوسی مشهد افزود: در این ارتباط پرونده قضایی تشکیل شده و کسانی که مقصر شناخته شوند طبق قانون محکوم و مجازات خواهند شد.

وی ادامه داد: معاونت پیشگیری از وقوع جرم خراسان رضوی پیرامون سیل اخیر مشهد در حال آسیب‌شناسی است و نیازمند نظر علمی برای پیش‌بینی و پیشگیری آن برای آینده است. انتظار می رود جامعه علمی با توان و دقت، کار خود را به صورت تخصصی در این زمینه انجام دهند.

معاون دادستان خراسان رضوی تأکید کرد: باید تدابیری اندیشید تا اگر کمترین بارندگی رخ دهد مردم نگران نشوند و احساس امنیت داشته باشند.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: برنامه‌ای تدوین شد تا فاصله با دستگاه‌ها، مؤسسات و به‌ویژه جامعه کمتر شود و دانشگاه فردوسی مشهد بتواند در هر نیاز و مسئله شهر مشهد و استان نقش‌آفرینی لازم را ایفا کند.

مسعود میرزایی شهرابی بیان کرد:‌ معتقدیم دانشگاه‌های تراز همانند فردوسی مشهد باید در حوزه تولید علم در کشور گام بردارند اما لازم می‌دانیم برای پیشگیری از خسارات به جامعه و کشور، پدافند غیرعامل انجام شود.

ردپای تغییر اقلیم در سیل مشهد

عضو هیات علمی گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد با ارائه آمارهای هواشناختی از شهر مشهد اظهار کرد: به طور کلی بارش‌های سالانه ایستگاه مشهد در ۶۵ سال گذشته، ۲۴۵ میلی‌متر بوده است که طبق آمار روند بارش کاهشی است.

دکتر عباس مفیدی به افزایش دمای شهر مشهد نسبت به میانگین جهانی اشاره کرد و گفت: در این مدت سالانه ۴۰ روز بارش در شهر مشهد داشتیم که این عدد اکنون به ۱۲ روز رسیده است.

وی با بیان اینکه بارش‌های اردیبهشت‌ماه مشهد دارای سیستم بارشی گسترده و کاهش دمای بالای ابر بو، گفت: در سیل ۲۶ اردیبهشت، ردپای تغییر اقلیم دیده می‌شود.

وی از نبود برنامه اقدام تغییر اقلیم گلایه کرد و افزود: با توجه به خسارت‌هایی که در سیل اخیر مشاهده شد، تدوین برنامه عملیاتی سازگار با تغییرات اقلیمی در مدیریت و برنامه‌ریزی کلان‌شهرهای ایران ضروری است.

سیل ترکیبی در مشهد

عضو هیات علمی گروه مرتع و آب خیزداری دانشکده منابع‌طبیعی و محیط‌زیست دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به عوامل ایجادکننده سیلاب گفت: در سیل عوامل تشدید کننده از جمله تخریب بیش از حد پوشش گیاهی، دخل و تصرف غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه و برداشت بی‌رویه مصالح رودخانه قابل توجه است.

محمدتقی دستورانی افزود: عوامل اقلیمی در حال تشدید هستند و باید با توجه به حوزه‌های آبخیز تحت مدیریت، تعامل جو و سطح زمین را به گونه‌ای پیش ببریم که به پیشگیری از سیلاب منجر شود.

وی بیان کرد: در ارتفاعات جنوبی مشهد ۱۹ حوزه آبخیز به وسعت چهار هزار و ۵۰۰ هکتار وجود دارد و معتقدیم با در نظر گرفتن شهر به عنوان بخشی از حوزه آبخیز در قالب یک اکوسیستم پیوسته، تهیه راهکار جامع و تعیین محدوده مناطق سیل‌خیز، می توان مدیریت سیلاب را به خوبی انجام داد.

عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست با بیان اینکه سیل اردیبهشت‌ماه مشهد یک سیل ترکیبی بود، تصریح کرد: این سیل ناگهانی، شهری و ناشی از تخریب بود و البته معتقدیم سیلاب به تنهایی مضر نیست و می‌توان با کنترل و مدیریت از آن سود برد.

ابوالفضل مساعدی در تشریح ویژگی‌های سیلاب مشهد گفت: این نوع سیلاب‌ها کوتاه‌مدت، بدون هشدار، مصیبت‌بار و در عصرهای تابستان و بهار اتفاق می‌افتد و در سیل‌های شهری تولید رواناب ۲ تا ۶ برابر اراضی غیرشهری است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته و در همه کشورهای جهان سیل رخ داد و موج گرما هم اتفاق افتاده است، همچنین تعداد وقایع سیل روند صعودی دارد و آسیا رکورددار افزایش سیل در جهان است.

مساعدی با تأکید بر اصل همزیستی گفت: با احیا و بازرسی کانال و آبراهه، ارائه راهکار و اجرای آن‌ها به منظور جلوگیری از اختلاط رواناب، استفاده از رواناب به منظور آبیاری، بازنگری و اصلاح قوانین موجود می‌توان در جهت کاهش خسارات سیل اقدام کرد.

عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: در حوزه سیلاب شهر مشهد، خیابان های «ناصری، میدان انقلاب و خیابان سپاه ۶۹» سه نقطه آسیب‌پذیر محسوب می‌شوند که متأسفانه در این محدوده ها زهکشی‌ها مناسب نیست و کانال‌ها و مقاطع کوچکتر از استانداردها هستند.

ندا رضازاده نیکو بیان کرد: عوامل تشدید سیلاب در محدوده خیابان سپاه ۶۹ به دلیل موقعیت ساختمان وزارت دفاع و دیوار احداث شده بر روی مسیل، احداث دیوار آجری و عدم ظرفیت‌ کافی زهکش‌های موجود در منطقه بالا بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha