پایش مستمر برای پاک ماندن شاهرود از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

 شاهرود - ایرنا - رییس شبکه دامپزشکی شاهرود به مهاجرت پرندگان در فصل تابستان اشاره کرد و گفت: پایش مستمر برای شناسایی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در دستور کار است.

مجتبی گلی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای حفظ آمادگی بیشتر و مقابله با هرگونه احتمال ابتلای آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، پایش مستمر مناطق از جمله استخرهای روباز ذخیره فاضلاب شهری که محلی برای استفاده موردی پرندگان به ویژه گونه‌های مهاجر بشمار می‌رود، در دستور کار قرار دارد.

وی به تهیه فرم‌های کارشناسی در گشت‌های مشترک گروهی اشاره کرد و گفت: تاکنون هیچ گونه مورد مشکوک به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این شهرستان گزارش نشده است.

رییس شبکه دامپزشکی شاهرود ابراز کرد: برکه‌های ذخیره تصفیه‌خانه فاضلاب در روستای سعدآباد این شهرستان همواره میزبان چندین هزار پرنده از انواع کبوتر وحشی، کبک و پرندگان آبزی است.

وی با بیان اینکه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در این گونه محیط‌های تجمعی بیشتر از سایر مناطق پایش می‌شود، ادامه داد: برکه‌های تصفیه‌خانه با حجم وسیعی از فاضلاب‌ یکی از کانون‌های جذب پرندگان مهاجر با احتمال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هستند.

وی با بیان اینکه از نظر شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شاهرود تاکنون با پایش‌های به موقع کارشناسان از مناطق ایمن و سبز مانده است، تاکید کرد: پرندگان مهاجر یکی از عوامل مخاطره انگیز در شکل‌گیری و شیوع این بیماری در جوامع انسانی محسوب می‌شوند.

رییس شبکه دامپزشکی شاهرود ادامه داد: نگهداری فاضلاب خانگی با روش‌های قدیمی در برکه‌های ذخیره‌ای منسوخ شده و باید پس از جمع‌آوری فاضلاب روند تصفیه و بازچرخانی آب و توزیع آن به بهره‌برداران بخش‌های کشاورزی و صنعت به سرعت انجام شود.

وی با اشاره به اینکه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از جمله بیماری‌های ویروسی و مشترک است، ابراز کرد: این ویروس امکان ترکیب با ویروس‌های بیماری‌ شبیه خود را دارد که مخاطرات بیشتری می تواند در پی داشته باشد.

رییس شبکه دامپزشکی شاهرود تصریح کرد: شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به عنوان یک بیماری در مرغداری‌ها گوشتی و تخم‌گذار می‌تواند خسارت سنگین و جبران ناپذیری به بهره‌برداران این صنعت وارد کند.

به گزارش ایرنا، ۲۹۰ هزار دام سبک، ۱۹ هزار رأس دام سنگین و بیش از هزار نفر شتر و ۸۰ واحد فعال مرغداری در شهرستان شاهرود وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha