۲۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۵۳
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85512895
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حضور نظامی فرانسه در غرب و مرکز آفریقا کاهش می‌یابد

تهران- ایرنا- بر اساس برنامه «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه، این کشور قصد دارد حضور نظامی خود در غرب و مرکز آفریقا را کاهش دهد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه «اخبار شمال آفریقا» (أ ش إ)، بر اساس آنچه سه منبع به خبرگزاری فرانسه گفته اند، پاریس قصد دارد بر اساس برنامه رئیس جمهور فرانسه، حضور نظامی خود در غرب و مرکز آفریقا را به حدود ۶۰۰ سرباز کاهش دهد.

به نوشته این پایگاه خبری آفریقایی، این تصمیم با توجه به افزایش احساسات ضد فرانسوی در برخی از مستعمرات سابق فرانسه اتخاذ شده است.

فرانسه بر اساس طرحی که با شرکای آفریقایی خود در دست بحث و بررسی دارد، تعداد نیروهای خود را که از قبل در آفریقا مستقر شده اند به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.

به گفته منابع نزدیک به دولت فرانسه، این کشور تنها حدود ۱۰۰ سرباز در گابن در آفریقای مرکزی و تعداد مشابهی در سنگال در غرب آفریقا حفظ خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اخبار شمال آفریقا، فرانسه هم اکنون در هریک از دو کشور یاد شده، ۳۵۰ سرباز دارد.

بر اساس این گزارش، پاریس هم اکنون در ساحل عاج ۶۰۰ سرباز دارد که در صدد است این تعداد را به حدود ۱۰۰ سرباز کاهش دهد.

فرانسه همچنین یک هزار سرباز در چاد در شمال آفریقای مرکزی دارد که این تعداد را به حدود ۳۰۰ سرباز کاهش خواهد داد.

سه منبع به خبرگزاری فرانسه گفتند که بر اساس نیازهای شرکای محلی می توان تعداد سربازان را به صورت دوره ای افزایش داد. در همین حال ستاد کل ارتش فرانسه از اظهار نظر در مورد اظهارات این سه منبع خودداری کرد.

فرانسه تا دو سال قبل به عنوان بخشی از عملیات مبارزه با سازمان‌هایی که آنها را تروریستی می داند، بیش از پنج هزار سرباز در منطقه ساحل آفریقا داشت اما به‌تدریج نیروهای خود را به درخواست ارتش هایی که در سال ۲۰۲۱ در مالی، در سال ۲۰۲۲ در بورکینا فاسو و در سال ۲۰۲۳ در نیجر به قدرت رسیدند، خارج کرد.

به نوشته پایگاه اخبار شمال آفریقا، چاد تحت حکومت «محمد ادریس دبی» پسر «ادریس دبی ایتنو» که بیش از ۳۰ سال ریاست جمهوری این کشور را برعهده داشت، آخرین کشور در منطقه ساحل آفریقا است که سربازان فرانسوی در آن حضور دارند.

مکرون در ماه فوریه، «ژان ماری بوکل» وزیر دفاع سابق فرانسه را مامور کرد تا دیدگاه های جدیدی برای حضور نظامی این کشور در کشورهای آفریقایی هم‌پیمان با فرانسه مطرح کند و انتظار می رود که بوکل نتیجه گیری های خود از این موضوع را تا پایان ماه جولای ارائه کند.

منابع مختلف فاش کردند که ارتش فرانسه قصد دارد در تابستان امسال یک فرماندهی مستقر در پاریس برای آفریقا ایجاد کند.

ژنرال «تییری بورخار» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح فرانسه با بیان اینکه ارتش فرانسه به اشتراک گذاشتن پایگاه‌های خود با شرکای آمریکایی یا اروپایی را منتفی نمی‌داند، ادعا کرد: سربازان فرانسوی به جای ماموریت‌های رزمی، بیشتر آموزش و افزایش توانایی کشورهای آفریقایی شریک با پاریس را بنا به درخواست آنها ارائه خواهند کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha