۲۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۹:۱۵
کد خبر: 85513088
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

رایزنی سفرای ایران و روسیه در وین، درباره مسائل مرتبط با آژانس اتمی

لندن - ایرنا - سفرای ایران و روسیه امروز (سه‌شنبه) در وین دیدار و پیرامون مسائل مرتبط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رایزنی کردند.

به گزارش ایرنا، میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «امروز با محسن نذیری اصل نماینده دائم ایران (در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) دیدار کردم.» وی افزود: «ما درباره شماری از مسائل مورد علاقه دو طرف در ارتباط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌وگو کردیم.»

این ملاقات درحالی صورت گرفت که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو هفته پیش قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان درباره برنامه هسته‌ای ایران را تصویب کرد. در این قطعنامه که روسیه و چین به آن رای مخالف دادند، بدون اشاره به همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از تهران خواسته شده تا برای حل و فصل مسائل ادعایی پادمانی «اقدامات ضروری و فوری» صورت دهد.

قطعنامه یادشده همچنین از ایران می خواهد بیانیه موسوم به ۴ مارس درباره حل‌وفصل تمام موضوعات باقیمانده بین ایران و آژانس را «بدون تاخیر» اجرا کند و مجوز بازرسان آژانس را که ایران براساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان لغو کرده است، احیا کند.

در این سند با تکرار ادعاهای سیاسی پادمانی و ریشه‌دار در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی از تهران خواسته شده که در خصوص «ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در دو مکان اعلام نشده در ایران، توضیحات معتبر ارائه کند و آژانس را از مکان(های) فعلی مواد هسته ای و یا تجهیزات آلوده مطلع کند»

این درحالیست که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده و هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند. ایران نیز به همکاری خود با آژانس در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان ادامه داده و تاکید دارد که مسائل باقی‌مانده با رویکرد حرفه‌ای و بدون جانبداری آژانس قابل حل است.

با این حال، در قطعنامه شتابزده و غیرسازنده تروئیکا ادعا شده است که در صورت عدم «همکاری لازم، کامل و بدون ابهام ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقیمانده» ممکن است از مدیرکل آژانس خواسته شود که یک «ارزیابی جامع و به روز شده در مورد احتمال حضور یا استفاده از مواد هسته ای اعلام نشده در ارتباط با مسائل باقی مانده گذشته و حال، در مورد برنامه هسته ای ایران، بر اساس اطلاعات موجود ارائه کند.»

پیش از آغاز رای‌گیری، ۸ کشور کشور موسوم به گروه همفکر، تصویب قطعنامه علیه ایران را اشتباه محاسباتی خوانده و هشدار دادند که چنین اقدامی نتیجه معکوس خواهد داشت.

وزارت امور خارجه کشورمان نیز با صدور بیانیه‌ای، تصویب این قطعنامه را اقدامی سیاسی، غیرسازنده و تلاش برخی از کشورهای غربی برای سوءاستفاده سیاسی از سازوکارهای بین‌المللی علیه کشورهای مستقل دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به ادامه همکاری فنی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب حقوق و تکالیف بین‌المللی خود براساس معاهده عدم اشاعه و موافقتنامه پادمان متعهد است.

این بیانیه می‌افزاید: صدور این قطعنامه، هیچ تاثیری بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و عمیاتی ساختن طرحهای توسعه‌ای هسته‌ای خود مطابق با حقوق کشور ذیل معاهدات ذیربط بین‌المللی ندارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha