۳۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۴۲
کد خبرنگار: 933
کد خبر: 85513754
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استفاده از پنل خورشیدی برای چاه‌های کشاورزی رفسنجان کلید خورد

کرمان - ایرنا - در اقدامی راهگشا، پیوستن کشاورزان رفسنجان به چرخه تامین انرژی با نصب پنل خورشیدی، با هدف کمک به مدیریت بار مصرف در بهشت پسته ایران و جهان و الحاق ۱۰ موتورپمپ از روز چهارشنبه کلید خورد و انتظار می رود سایر کشاورزان این شهرستان و دیگر نقاط استان کرمان نیز به این طرح مهم بپیوندند.

به گزارش ایرنا با مصوبه دولت، کشاورزانی که ۸۰ درصد انرژی برق خود را از طریق پنل های خورشیدی تامین کنند ازجدول برنامه محدودیت های توزیع برق خارج می شوند، ضمن اینکه امکان فروش انرژی مازاد را نیز با شرایط مناسب خواهند داشت؛ طرحی که در کشور به ویژه استان های درگیر خشکسالی بسیار با اقبال کشاورزان روبه رو شده است.

پیوستن کشاورزان به این طرح سبب می شود محصولات کشاورزی و باغی آنان در زمان گرما که به آب نیاز دارند، آسیب کمتری ببیند و مدیریت انرژی برق در اشتراک های خانگی، ادارات و صنایع نیز بهتر مدیریت شود؛ طرحی چندسر برد که نفع آن به همه ذینفعان می رسد.

فرماندار رفسنجان امروز در نشست هماهنگی اجرای طرح پنل های خورشیدی این شهرستان گفت: امکان تامین کل مصرف برق بخش کشاورزی شهرستان که عمدتاً تولید محصول پسته است از طریق انرژی خورشیدی در قالب یک برنامه بلند ‌مدت وجود دارد و در فاز نخست در این زمینه ۱۰ چاه موتور کشاورزی در این شهرستان به طور نمونه برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است.

حسین رضایی خواهان سرمایه گذاری بیشتر کشاورزان برای نصب پنل های خورشیدی شد و افزود: کشاورزان می توانند با اجرای سیستم پنل های خورشیدی هم میزان برق مورد مصرف برای آبیاری باغ ها را از این طریق تامین کنند و هم علاوه بر کمک به تولید برق کشور از کل خاموشی های چهار ماهه تابستانه برق معاف شوند و در کنار آن درآمد پایداری برای هشت ماه (سه فصل پاییز، زمستان و بهار) در سال نیز داشته باشند.

مجید دهقانی معاون سیاسی و امنیتی فرماندار رفسنجان هم گفت: باید این طرح برای کشاورزان شفاف سازی شود تا بدون هیچگونه ابهام فکری بتوانند نسبت به اجرای آن رغبت نشان دهند.

مجتبی رحیمی عضو هیات علمی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان نیز اظهار داشت: فاز نخست اجرای ۱۰ پنل خورشیدی ویژه چاه های کشاورزی در مناطق مختلف شهرستان توسط این دانشگاه در دستور کار است و مباحث آموزش، مشاوره، طراحی، نصب و اجرای پنل های خورشیدی را اجرا خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، سه ماهه تابستان زمانی است که محصولِ نشسته بر روی شاخه های درختان پسته به آب نیاز دارند که خاموشی موتورپمپ ها موجب از بین رفتن محصول می شود؛ از طرفی مدیریت مناسب بار در اوج مصرف در زمان گرما با اولویت بندی در سطح کشوری اجرا می شود لذا نصب سیستم های پنل خورشیدی برای کشاورزان بسیار کمک کننده است.

چندی قبل نیز نخستین نیروگاه خورشیدی استان کرمان برای تامین برق چاه های کشاورزی در شهر جوادیه الهیه فلاح رفسنجان از توابع استان کرمان نصب شد و با حضور مسئولان مورد بهره برداری قرار گرفت.

رفسنجان در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب مرکز استان کرمان واقع شده است و با بیش از ۸۰ هزار هکتار باغ پسته از مراکز اصلی تولید این محصول ارزآور در کشور محسوب می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha