۳۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۱۲
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85513761
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پکن: مخالف انتشار اطلاعات نادرست از سوی آمریکا هستیم

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه حمایت پکن از صنعت دفاعی روسیه باید متوقف شود، اعلام کرد که کشورش با انتشار اطلاعات نادرست از سوی واشنگتن مخالف است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، لین جیان سخنگوی وزارت خارجه چین امروز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت: ما قطعا با انتشار اطلاعات نادرست از سوی آمریکا بدون هیچ شواهدی و مقصر دانستن پکن مخالف هستیم.

روز گذشته بلینکن در یک نشست خبری مشترک با ینس استولتنبرگ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مدعی شد که چین به نوعی از روسیه حمایت می‌کند که مسکو را قادر به حفظ پایگاه صنعت دفاعی، حفظ ماشین جنگی و ادامه جنگ اوکراین می‌کند.

همچنین گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه آمریکا از کشورهای هلند و ژاپن خواسته تا کنترل‌های خود بر صادرات تراشه به چین را افزایش دهند.

چین همواره خود را در جنگ اوکراین بی طرف معرفی کرده است و تاکید دارد بر خلاف آمریکا و دیگر کشورهای غربی، کمک مرگبار به هیچ کدام از طرف‌ها ارسال نمی‌کند. عمق شراکت راهبردی چین و روسیه به تدریج در حال افزایش است اما پکن ادعاهای غرب مبنی بر کمک به مسکو در جنگ را رد می‌کند.

در راستای ادعاهای غرب در این زمینه، وزیران خارجه گروه ۷ هفته گذشته مدعی انتقال محصولات دو منظوره و اجزای سلاح از شرکت‌های چینی به روسیه بمنظور استفاده برای توسعه ارتش مسکو شدند و از آن ابراز نگرانی کردند.

شبکه خبری الجزیره به نقل از سخنگوی وزارت خارجه چین نوشت که پکن به ترویج مذاکرات صلح برای حل بحران اوکراین متعهد است و این کشور به هیچکدام از طرف‌های جنگ کمک تسلیحاتی نکرده و همچنین به شدت صادرات محصولات دو منظوره را کنترل می‌کند.

درگیری‌ها در دریای جنوبی چین

لین جیان در بخش دیگری از اظهارات خود به برخورد یک کشتی چینی و یک کشتی تدارکاتی فیلیپین با یکدیگر واکنش نشان داد و از اقدامات پکن در این حادثه دفاع کرد.

وی اقدام‌های چین در مقابل کشتی‌های فیلیپینی در نزدیکی جزیره مرجانی مورد مناقشه توماس شوال دوم در دریای جنوبی چین را حرفه‌ای و مهار شده خواند درحالیکه مانیل گارد ساحلی پکن را به توقیف سلاح و زخمی کردن یک ملوان متهم کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در سخنان خود تاکید کرد که کشتی‌های فیلیپینی در حال حمل وسایل امرار معاش نبودند بلکه مصالح ساختمانی و تسلیحات برای اشغال جزیره توماس شوال دوم جابه جا می‌کردند.

گارد ساحلی چین اوایل روز دوشنبه اعلام کرد که یک کشتی تدارکاتی فیلیپینی به شکل عمدی با کشتی‌های چینی برخورد کرده است. پکن تاکید دارد که اقدامات کنترلی مانند هشدار و درگیری، سوار شدن و بازرسی، و همچنین تخلیه اجباری علیه کشتی های فیلیپینی «مطابق با قانون» انجام شده است.

ارتش فیلیپین در بیانه ای اعلام کرد: اقدامات پکن جان کارکنان ما را به خطر انداخته و به قایق‌های ما آسیب رسانده که این امر مصداق بارز نقض آشکار قوانین بین المللی است.

در این بیانیه آمده است که درگیری روز گذشته (دوشنبه) در جریان مأموریت چرخشی و تدارکات معمول در پادگان رخ داد. ارتش فیلیپین افزود که کارکنان نظامی خویشتن داری و حرفه ای بودن خود را نشان داده و از تشدید تنش خودداری کرده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha