۲۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۴۳
کد خبر: 85512552
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

تشدید تنش‌ها میان چین و فیلیپین؛ فصل جدید با تاکتیک جدید پکن

تهران- ایرنا- کشتی‌های چینی و فیلیپینی بارها در دریای جنوب چین، به ویژه در نزدیکی «توماس شول دوم» صخره‌ای که هر دو طرف ادعای مالکیت آن را دارند درگیر شده‌اند و این موضوع موجب استفاده پکن از رویکردهای جدید برای مدیریت شرایط حاکم شده است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از روزنامه ژاپن تایمز، کشتی های چینی و فیلیپینی بارها در دریای جنوب چین، به ویژه در نزدیکی توماس شول دوم صخره ای که هر دو طرف ادعای مالکیت آن را دارند اما تحت کنترل مانیل است، درگیر شده‌اند.

این رسانه مدعی است که کشتی های هر دو طرف در طول این درگیری‌ها بارها با هم برخورد کرده اند، اما هرگونه تلاش چینی ها برای دور کردن کشتی فیلیپینی می‌تواند به عنوان تشدید تنش از سوی پکن تلقی شود.

واشنگتن که یک پیمان دفاعی مشترک با مانیل دارد، آنچه اقدامات تشدیدکننده و غیرمسئولانه چین نامیده است را برای جلوگیری از ارائه قانونی کمک های بشردوستانه توسط فیلیپین به نیروهای مستقر در یک پادگان مستقر بر کشتی هالک زنگ زده «BRP Sierra Madre»، محکوم کرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: استفاده خطرناک و عمدی کشتی‌های چینی از توپ‌های آب‌پاش، ضرب و شتم، جلوگیری از مانورها، و یدک‌کشیدن کشتی‌های آسیب‌دیده فیلیپینی، جان اعضای ارتش فیلیپین را به خطر انداخته و این اقدام بی‌احتیاطی است و صلح و ثبات منطقه را تهدید می‌کند.

وی همچنین تاکید کرد که ایالات متحده به معاهده دفاعی متقابل ۱۹۵۱ خود متعهد است. به گفته میلر حملات مسلحانه به نیروهای مسلح، کشتی های عمومی یا هواپیماهای فیلیپین -از جمله گارد ساحلی آن- در هر نقطه از دریای جنوب چین گسترش می‌یابد.

ارتش فیلیپین تحرکات اخیر پکن را به شدت محکوم و آن را عملیات غیرقانونی، تهاجمی و بی‌پروا توسط کشتی‌های نیروی دریایی، نگهبانی ساحلی و شبه‌نظامیان دریایی چین توصیف کرده است.

ارتش فیلیپین در بیانه ای اعلام کرد: اقدام های پکن جان کارکنان ما را به خطر انداخته و به قایق های ما آسیب رسانده که مصداق بارز نقض آشکار قوانین بین المللی است.

در این بیانیه آمده است که درگیری روز گذشته (دوشنبه) در جریان مأموریت چرخشی و تدارکات معمول در پادگان رخ داد. ارتش فیلیپین افزود که کارکنان نظامی خویشتن داری و حرفه ای بودن خود را نشان داده و از تشدید تنش خودداری کرده اند.

کارد ساحلی چین اوایل روز گذشته اعلام کرد که یک کشتی تدارکاتی فیلیپینی به شکل عمدی با کشتی های چینی برخورد کرده است. پکن تاکید دارد که اقدامات کنترلی مانند هشدار و درگیری، سوار شدن و بازرسی، و همچنین تخلیه اجباری علیه کشتی های فیلیپینی «مطابق با قانون» انجام داده است.

آب های اطراف توماس شول دوم به نقطه اشتعال و خطرناکی در آبراه راهبردی دریای جنوب چین تبدیل شده و پکن تاکید دارد که علیرغم ادعاهای هم پوشانی از سمت تایوان، ویتنام، مالزی، برونئی، اندونزی و فلیپین، تمامیت ارضی خود را در اختیار دارد.

موج اخیر درگیری های بین فیلیپین و چین، ترس از یک اشتباه محاسباتی را برانگیخته کرده که ممکن است باعث درگیری گسترده تر شود و می تواند ایالات متحده و دیگر قدرت ها را نیز درگیر کند.

فردیناند مارکوس جونیور، رییس جمهوری فیلیپین، در اواخر ماه گذشته خط قرمزی برای مانیل تعیین کرد و به پکن هشدار داد: اگر یک شهروند فیلیپینی به صورت عمدی در یک درگیری کشته شود این عمل را به عنوان جنگ تلقی می کنیم.

یک گام به سمت جنگ؟

درگیری روز گذشته، این دو کشور را به سمت چنین وضعیتی نزدیک تر کرد. سفیر آمریکا در مانیل اعلام کرد که این درگیری ها صدمات جسمی ایجاد کرده و رسانه های محلی اعلام کردند که سرباز مجروح شده به بیمارستان انتقال یافته است.

پکن تاکید دارد که مانیل از ماموریت های خود در این منطقه برای آوردن مصالح ساختمانی به پاسگاه بالای سیرا مادره استفاده می کند تا آن را به یک تاسیسات دائمی تبدیل و ادعای خود را در منطقه تقویت کند.

آخرین درگیری بین دو کشور چند روز پس از آن رخ داد که گارد ساحلی چین طبق قانونی که روز شنبه تصویب شد «اجازه می یابد اتباع خارجی مشکوک به تجاوز به آب های مورد ادعای خود را تا ۶۰ روز بازداشت کند».

روزنامه دولتی چینی دیلی پکن با اشاره به مقررات جدید، در سرمقاله روز دوشنبه خود به مانیل هشدار داد که «با دم شیر بازی نکند تا از خطر له شدن در امان باشد». پکن هشدار داده است که محدودیتی برای خویشتن داری وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha