۳۰ خرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۱۷
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85513956
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

رویترز واکنش چین به تعمیق روابط روسیه و کره‌شمالی را محتاطانه ارزیابی کرد

تهران- ایرنا- خبرگزاری رویترز در تحلیلی نوشت که همزمان با سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به کره شمالی و تعمیق روابط بین دو طرف، چین فاصله خود را از آنها حفظ می‌کند. 

به گزارش ایرنا از این خبرگزاری، در حالی که روسیه و کره شمالی روابط خود را عمیق تر کردند و متعهد شدند در برابر غرب به رهبری ایالات متحده مقاومت کنند، چین واکنش محتاطانه‌ای نشان داده و از هر گونه هماهنگی سه جانبه که ممکن است روابطش با سایر کشورها را پیچیده کند، پرهیز کرد. روز چهارشنبه، پکن از حاشیه نظاره‌گر این بود که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، "اندیشه‌های درونی" خود را با پوتین در پیونگ یانگ در میان گذاشت.

لین جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری روز گذشته (سه‌شنبه) گفت که نشست سران یک تبادل دوجانبه بین روسیه و کره شمالی است، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

تانگ ژائو عضو موسسه بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی نیز به رویترز گفت: چین در رابطه با همکاری نظامی عمیق کره شمالی با روسیه که می‌تواند انحصار نفوذ ژئوپلیتیکی پکن بر پیونگ یانگ را تضعیف کند، ملاحظات خاصی دارد.

وی ادامه داد: چین همچنین مراقب است که تصور اتحاد بالفعل بین پکن، مسکو و پیونگ یانگ را ایجاد نکند، زیرا این امر برای چین در حفظ همکاری عملی با کشورهای کلیدی غربی مفید نخواهد بود.

رویترز واکنش چین به تعمیق روابط روسیه و کره‌شمالی را محتاطانه ارزیابی کرد

از زمانی که کره شمالی در سال گذشته میلادی محدودیت‌های کرونایی مرزی خود را کاهش داد، تجارت این کشور با چین افزایش یافت، اما تعامل سیاسی کیم تحت سلطه روسیه قرار گرفت.

رهبر کره شمالی سال گذشته اولین و تاکنون تنها سفر خود پس از همه گیری کرونا را به مسکو برای دیدار با پوتین انجام داده است و رئیس جمهوری روسیه اولین رهبر جهان است که از زمان بازگشایی مرزها به کره شمالی سفر می‌کند.

طبق ادعای مقام‌های آمریکایی و متحدانش و همچنین ناظران تحریم‌های سازمان ملل متحد، روسیه همچنین گام بی‌سابقه‌ای را برای استفاده از موشک‌های بالستیک ساخت کره شمالی (که بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل ممنوع شده است) برای حمله به اهدافی در اوکراین برداشته است.

چین تنها چند روز پیش از آغاز حمله مسکو به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، از روابط «بدون محدودیت» با روسیه خبر داد، اما پکن تاکنون از ارائه سلاح و مهمات به طرفین این مناقشه خودداری کرده است.

چین برای جلوگیری از تحریم‌های جدید علیه کره شمالی در شورای امنیت به روسیه پیوسته است، اما زمانی که مسکو تمدید نظارت بر اجرای تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ را وتو کرد، پکن از دادن رای خودداری کرد.

یکی از مقام های دولتی کره جنوبی که خواست نامش فاش نشود، گفت که به نظر می‌رسد تنش بین پکن و پیونگ یانگ بر سر هزاران کارگر کره شمالی که برخلاف قطعنامه‌های سازمان ملل متحد در چین باقی مانده‌اند، وجود دارد.

نگرانی‌های مهمتر چین

چین تا حد زیادی بزرگترین شریک تجاری کره شمالی است و این دو یک معاهده دفاعی متقابل دارند که به دهه ۱۹۶۰ باز می‌گردد؛ درحالیکه هیچکدام از چنین توافقی با سایر کشورها بهره نمی‌برد.

یون سان، مدیر برنامه چین در «مرکز استیمسون» در واشنگتن گفت: بعید است که این رابطه تغییر کند، اما تعامل کیم با پوتین و رفتار غیرقابل پیش بینی آنها، بلاتکلیفی جدیدی را برای چین ایجاد می‌کند.

او گفت: تا زمانی که سیاست روشنی وجود نداشته باشد که موقعیت چین را به چالش بکشد، می‌توانم بگویم که چین مایل است کنار بنشیند و ببیند اوضاع چگونه پیش می‌رود.

سان افزود: برای چین، روابط نزدیک‌تر بین روسیه و کره شمالی تمرکز ایالات متحده را منحرف می‌کند و این لزوماً برای پکن بد نیست.

رویترز واکنش چین به تعمیق روابط روسیه و کره‌شمالی را محتاطانه ارزیابی کرد

در حالی که چین به طور فزاینده‌ای با واشنگتن بر سر مسائل مربوط به سیاست خارجی و تجاری درگیر است، با انزوای بین‌المللی که روسیه و کره شمالی درگیر آن شدند، فاصله زیادی دارد. آمریکا و متحدانش، ژاپن و کره جنوبی، در صدر فهرست بزرگترین شرکای تجاری پکن در سال گذشته قرار گرفتند.

پس از اینکه لی چیانگ، نخست وزیر چین در نشستی در ماه مه (اردیبهشت و خرداد)، درباره تسلیحات هسته‌ای کره شمالی با رهبران کره جنوبی و ژاپن گفت وگو کرد، کره شمالی به طور علنی مورد ملامت چین قرار گرفت که اتفاق بسیار نادری بود.

سفر پوتین به کره شمالی با سفر روز چهارشنبه مقام های ارشد دفاعی و وزارت خارجه چین به سئول همزمان شده است.

کره جنوبی درباره مذاکرات دو طرف در سئول اعلام کرد: سئول نسبت به سفر رئیس جمهوری روسیه به کره شمالی ابراز نگرانی کرد؛ چین نیز ابراز امیدواری کرد که مبادلات بین روسیه و کره شمالی به صلح و ثبات در منطقه کمک کند.

نیکلاس سوانستروم، مدیر مؤسسه سیاست امنیتی و توسعه در سوئد گفت، اگر شراکت کره شمالی با روسیه به رفتار تحریک آمیز منجر شود که وضعیت منطقه‌ای را برای پکن دشوارتر کند، چین به احتمال زیاد نگران خواهد شد.

او گفت: چین می‌خواهد تجارت و اقتصاد خود را بازسازی کند؛ آنها نگرانی های مهم تری دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha