پورمحمدی در دومین مناظره انتخاباتی چه گفت؟ +فیلم

تهران- ایرنا- نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه یارانه‌‎ها در حال بلعیدن همه منابع کشور است، گفت: در نظام توزیع یارانه‌ها عدالت رعایت نشده است.

به گزارش گروه سیاسی ایرنا، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی شامگاه پنجشنبه - ۳۱ خردادماه - در دومین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع «خدمت رسانی عدالت محور دولت» گفت: خدمات‌رسانی عدالت‌محور مساله اساسی برای همه دولت‌هاست در این دو دهه این مساله جدی‌تر مطرح شد که یارانه‌ها را به نحوی توزیع بکنیم که خدمات مناسب به همه طبقات برسد و عدالت هم رعایت بشود، اما نگاه می‌کنیم اقدامات موجب آسایش طبقات محروم نشده است.

اقتصاد کشور قفل شده است

پورمحمدی با بیان اینکه در نظام توزیع یارانه‌ها عدالت رعایت نشده است، تصریح کرد: توزیع یارانه‌ها به این شکل، با تحریم‌ها هم زمان شد، البته در ابتدا به تحریم‌ها توجه نکردیم؛ در این سالها عدالت هم رعایت نشده است و سبب غنی‌تر شده است، عده‌ای کم شدن دهک‌های طبقه متوسط و گسترش طبقات فقیر را به دلیل توزیع هدفمندی یارانه‌ها با همراه و همزمان شدن تحریم‌ها می‌دانند.

ابتدا تاثیر تحریم را انکار می‌کردیم، آن موقع که باید کنترل می کردیم و نباید اجازه می دادیم نهادهای بین‌المللی تحریم کنند

پورمحمدی خاطر نشان کرد: نخست تحریم‌ها را انکار کردیم زمانی که باید کنترل می کردیم، نکردیم. احمدی نژاد آخر دولت تاثیر تحریم‌ها را پذیرفت؛ محدودیت‌هایی ایجاد شد مثل FATF الان تبادل اقتصادی ما قفل شده است در داخل قرار بود تحریم‌ها را خنثی‌سازی کنیم که موفق نشدیم.

وی تاکید کرد: دوستان توجهی به خنثی‌سازی نکردند و نگفتند برای اقتصاد مقاومتی چه کار کردند. کجا جدی عمل کردند و کجا برخورد کردند، مردم اعتماد ندارند صداقت ما را جدی نمی‌گیرند باید به اعتمادسازی برگردیم، با صداقت چکار کردیم؟ برای خنثی‌سازی کاری نکردیم اما نسخه می‌پیچیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ابتدا تاثیر تحریم را انکار می‌کردیم، آن موقع که باید کنترل می کردیم و اجازه نمی‌دادیم نهادهای بین المللی همه ابزارها و شبکه‌های مورد نیاز ما که برای تقویت اقتصاد بود، تحریم کنند، البته محمود احمدی نژاد آخر کار دولتش پذیرفت.

با مردم صادق باشیم، واقعیت‌ها را جدی بگیریم

پورمحمدی اظهار داشت: آمارها مشکلات پیوسته را بیان می کند، راه‌حل ها پیوسته در دوره های مختلف بیان شده و می شود، ولی در واقعیت نمودارها منفی است، در همه دوره‌ها خط فقر توسعه پیدا می‌شود، فاصله بین فقیر و غنی زیاد می شود این نمودارها کمکی به حل مشکلات نمی کند چرا به علت‌ها نمی پردازیم؛ چرا با سکوت و پاک کردن صورت مساله از مشکلات فرار عبور می کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: همه بزرگواران که اینجا هستند که می خواهند عالی‌ترین مدیریت کشور را به دست بگیرند به بخشی مهمی از مسائل نمی خواهند بپردازند یا نمی خواهند پاسخ بدهد، با سکوت می‌خواهند عبور کنند. با مردم باید صادق باشیم واقعیت ها را باید جدی بگیرم آقای جلیلی از ابتدا نسبت به تحریم مواضع شان مشخص است، نمی خواهم تکرار کنم.

وی افزود: در شورای عالی امنیت ملی بحث FATF مفصل صحبت کردم اصلا برجام هم نباشد این قصه کشور را گرفتار می‌کند؛ آقای جلیلی پایان جلسه به من گفت آقای پورمحمدی شما مسئول باشید ما قبول داریم؛ گفتم اصل مساله را بپذیریم، چگونه آن را حل کنیم.

پورمحمدی اظهار داشت: آقای پزشکیان و دیگران که در ستادهایشان همه دنبال پست و مقام هستند، وقتی بحث برجام شد همچنان شیپور پیروزی زدند؛ فرصت خنثی سازی تحریم در آن دولت غفلت شد؛ همان‌ها دور شما آمدند گفتند شما کارشناس نیستید، اینها می خواهند کشور را اداره کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: آقای قالیباف چهارسال رئیس مجلس بود، در این چهار سال باید برای برجام تلاش می‌کردید شما باید جواب مسئولیت خودتان را بدهید، کاری را که خودتان کردید بگویید چکار کردید؛ شما هستید و بنده باید مردم باور کنند چکار می‌خواهیم کنیم.

ترامپ شاید برگردد

پورمحمدی گفت: ترامپ شاید چند روز دیگر برگردد، باید در این میدان رفع تحریم‌ها با قدرت برویم و از فرصت‌ها استفاده کنیم و لحظه‌ها را شکار کنیم که البته تا اینجا ممکن نشده و شرایط بیرونی نشان می دهد چه اتفاقی نیفتاد است.

افزایش ۵ برابری فروش نفت بخاطر قانون مجلس نبود، به دلیل رقابت چین و آمریکا بوده است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: قبل از قانون مجلس ۳۰۰ هزار بشکه صادر می‌کردیم، امروز به یک میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه رسیدیم، البته به خاطر قانون مجلس نبوده است. به خاطر بحث رقابت چین و آمریکا بوده است، نفت را ارزانتر فروختیم و تازه پولش را نگه می‌دارد تا آقای زاکانی (شهردار تهران) برود در همانجا قرارداد ببندد.

وی گفت: آیا تورم کنترل شده، نقدینگی کاهش یافته است؛ معتقدم باید عمیق‌تر و جدی‌تر نگاه کنیم؛ در مساله بهداشت، سه نامزد حاضر پزشک هستند؛ ۴۵ درصد کادر پزشکی ما در تهران است؛ این همه مهاجرت پزشکان و پرستاران انجام می‌شود؛ اینها مسائلی است که بخش عمده آنها مربوط به احترام به این جامعه و تامین نیازهایشان و اقتصاد درمان است.

سالمندی مساله جدی کشور است

پورمحمدی با بیان اینکه «گردشگری پزشکی و سلامت رشد کرده است» تصریح کرد: ۱۰ تا ۱۵ درصد پزشکان وضعشان خوب است به این توجه نکنید، زیرا بسیاری از پزشکان وضعشان خوب نیست. مبانی اقتصادی اینها باید حل شود، دانش پزشکی و فناوری و تجربه و صنایع پزشکی، امکانات فوق العاده ای است.

باید گره‌های کادر درمان را حل کنیم دولت سیاستگذاری کلان و بستر مناسب را فراهم کند و مهمتر از همه مدیریت اقتصاد سلامت و درمان است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: به اندازه کافی ایده و ابتکار برای تقدم پیشگیری بر درمان وجود دارد، باید به کادر درمان و متخصص کشور اطمینان کنیم و احترام بگذاریم و مشکلات اقتصادیشان را برطرف کنیم.

پورمحمدی تصریح کرد: ما در حوزه سلامت در شرایط مناسبی هستیم، ولی باید این حوزه سلامت را گسترش دهیم؛ سالمندی مساله جدی کشور است از حالا باید جدی بگیریم، باید یک نگاه جامع و کامل داشته باشیم همچنان به تدبیر، برنامه ریزی و ایجاد اعتماد و امید و خوش بینی و همکاری متقابل تاکید دارم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: باید گره‌های کادر درمان را حل کنیم، دولت سیاستگذاری کلان و بستر مناسب را فراهم کند اما مهمتر از همه مدیریت اقتصاد سلامت و درمان است؛ مدیریت خوب در یارانه سوخت و انرژی که در دوره‌های گذشته حدود ۱۵ سال گذشته در دو طیف مدیریتی جناحی نتوانستیم این را سامان بدهیم.

آموزش و پرورش جای رقابت جناحی نیست

پورمحمدی با بیان اینکه آموزش و پرورش جای رقابت جناحی نیست، گفت: نهادهای آموزشی و پژوهشی یک مساله محوری برای رشد و توسعه جامعه است. باید قدردان تلاش گسترده معلمان و حجم عظیم عناصر و نیروهای دلسوز و متعهد باشیم.

وی گفت: پیشرفت های کشور به برکت نیروهای آموزشی و پژوهشی و تحقیقاتی ما بوده است. نظام محتوای آموزشی ما باید تغییر کند در دنیا تغییرات زیادی در این زمینه به وجود آمده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: نظام بسته، مشابه و از بالا ترتیب داده شده، یکی از اشکالات نظام آموزشی ما است؛ در روش تدریس و محتوای آموزشی می توانیم امور را به خود معلمان خود واگذار کنیم، چرا فقط چند صد نفر در نظام آموزشی ما باید بنشینند و نظام آموزش و پرورش را تدوین کنند. باید قدردان معلمان خود باشیم، آموزش و پرورش جای رقابت سیاسی و اختلاف و کشمکش نیست.

وی تاکید کرد: باید آموزش و پرورش را به سیاست های روشن و واحد نزدیک کنیم و اجازه ندهیم این وزارتخانه وارد حاشیه شود چرا که همه سرمایه ما فرزندان ما هستند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: واقعیت اساسی کشور ما اقتصاد است، هیچ رئیس جمهوری بدون پول نمی تواند کار کند، رئیس جمهوری که نتواند اعتماد مردم را جلب کند، وزیر آموزش و پرورشی که نتواند برای یک میلیون نفر در این سیستم اعتماد جلب کند، قطعا عوارض جدی در نظام مدیریتی وزارتخانه اش ایجاد خواهد شد.

وی گفت: حقوق و دستمزد و مشکلات دیگر در آموزش و پرورش در برنامه هفتم مورد اشاره قرار گرفته است، اما متاسفانه داریم رو به کاهش می رویم و سرمایه عظیم ما در این زمینه در حال کاهش است.

با حرف و شعار اجماع درست نمی‌شود

پورمحمدی گفت: با یک مدیریت لَخت و متورم مواجهیم که کار نمی‌کند و مزاحم پیشرفت است، اجماع و وفاق با شعار ایجاد نمی‌شود، وقتی باند و گروه و حاشیه‌ها در هر بخشی حاکم می‌شود، فاصله گیری اجتماعی ایجاد می شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: محیط دانشگاه را می‌بندند، افراد را حذف می‌کنند و یک گروه را برجسته می‌کنند، اینها پیامدهایی در فضای اجتماع دارد، باید سبک مدیریتی ما تغییر پیدا کند، رفتارمان با نخبگان، اساتید، معلمان و مردم تغییر پیدا کند، با حرف اجماع درست نمی شود باید عمل باشد.

اصلاح نظام اداری رکن اصلی هر اصلاحی است

پورمحمدی با بیان اینکه اصلاح نظام اداری رکن اصلی هر اصلاحی است، گفت: با امکانات محدود فعلی باید تلاش کنیم بیشترین امکانات و بهره وری را داشته باشیم؛ چابک سازی بحث اساسی در دولت است، اما هر دوره ساختار دولت ها بزرگتر شده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: نظام دیوانی، اداری و اجرایی را خوب نمی شناسیم و به خوبی درک نمی‌کنیم و چالش های آن را نمی‌دانیم، برهمین اساس نسخه های کلی، رویایی و بعضا توهمی می دهیم یا می نویسیم.

وی گفت: متاسفانه در بخش‌هایی رفتار معیوب اداری رژیم گذشته را حفظ کرده ایم، در این چهار دهه هر فردی هم که رئیس دولت شده است مدیریت را در سطوح بالا به مدیران رده سوم و چهارم سپرده است.

پورمحمدی اظهار داشت: پیوسته حرف از خدمت می زنیم، اما رفتار ما آقا بالاسری و دستوری است، ادعا و شعار عدالت به این راحتی نیست و هزینه نیست و برای اجرا با ترور شخصیت ها مواجه می شویم و تا این مسائل حل نشود ادعای تحول در نظام اداری و مدیریتی یک حرف گزاف خواهد بود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای پیشبرد به جلو باید به نخبگان توجه کنیم، به آنها احترام بگذاریم و تنوع فکری را بپذیریم، در عمل به راحتی انسان ها را حذف می کنیم و آستانه تحمل ما به شدت پایین است و اختلاف سلیقه را نمی توانیم بپذیریم.

وی خاطرنشان کرد: روش های سنتی مبارزه با فساد کارساز نیست، دچار بی‌برنامه‌گی هستیم و هر روز چند پرونده در می آید و مردم می‌بینند و ناامیدی آنان بیشتر می شویم؛ «دولت قرار» قرارش بر تغییر رویکردها است.

پورمحمدی: یارانه‌‎ها در حال بلعیدن منابع کشور است/ سالمندی مساله جدی کشور+فیلم

به گزارش ایرنا، جمعه یک تیرماه، دوشنبه چهارم تیرماه و سه‌شنبه پنجم تیرماه زمان برگزاری دیگر مناظره‌های این ۶ نامزد تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در هشتم تیرماه است.

چهار مناظره اول از ساعت ۲۰ تا ۲۴ روی آنتن سیما می‌رود و مناظره روز پنجم تیرماه مصادف با روز عید سعید غدیر، از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶ پخش خواهد شد.

سعید جلیلی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محمد باقر قالیباف، علیرضا زاکانی، مصطفی پورمحمدی و مسعود پزشکیان، ۶ نامزد تایید صلاحیت شده در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری هستند.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه - هشتم تیر- در سراسر کشور برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha