انقلاب خورشیدی، چاره عطش مزارع کرمان

کرمان- ایرنا- همزمان با شروع گرما، نیاز آبی برخی محصولات کشاورزی و باغی مانند پسته نیز بیشتر می‌شود به طوری که اگر در این زمان آب به آنها نرسد، محصول به کیفیت لازم نمی‌رسد و این درحالی است که مصرف برق کشور نیز به اوج می‌رسد و مدیریت بار ضرورت پیدا می‌کند.

به گزارش ایرنا، هرسال در اوایل تابستان، حرف و حدیث ها برای مدیریت توزیع بار شکل می گیرد، از سویی شاهد اعتراض کشاورزان به ویژه پسته کاران به علت خاموشی موتورپمپ ها طی چند هفته اخیر بودیم و از سوی دیگر، مدیران متولی نیز چاره ای جز تبعیت از سیاست ها و برنامه های کشوری و اولویت های تعیین شده ندارند؛ بی شک منازل مردم و بخش‌های خدمات‌رسانی و مهم مثل بیمارستان‌ها و ‌ ... در اولویت تامین برق در این شرایط گرماست.

این درحالی است که طبق بخشنامه ای کشوری، اگر کشاورزان به برنامه نصب پنل های خورشیدی بپیوندند، وارد یک بازی چندسر برد شده اند و یک تیر با چند هدف نشانه رفته اند؛ هم مشکل قطع برقشان حل می شود و هم می توانند از محل آن، کسب درآمد نیز کنند.

اعتراض ها در هفته های اخیر در استان کرمان نیز شکل گرفت و حتی به تجمع برخی کشاورزان سیرجانی نیز مقابل فرمانداری کشید که البته ادامه پیدا نکرد.

اما بررسی های خبرنگار ایرنا نشان می دهد همانقدر که اعتراض کشاورزان بحق است که نباید محصول آنان آسیب ببیند، پاسخ مدیران شرکت توزیع برق و سایر مسئولان متولی استان نیز قانع کننده است؛ میزان برق موجود مشخص و از همان باید استفاده شود؛ درواقع در ایام گرم سال به اجبار مدیریت مصرف بار باید شکل گیرد که به ناچار خاموشی هایی داده شود.

در این میان براساس بخشنامه های ملی، اولویت تامین برق با منازل شهروندان است، بعد از آن ادارات، صنایع و کشاورزان هستند که باید طبق برنامه و جدول مشمول محدودیت عرضه برق شوند.

در این میان، این کشاورزان و باغداران که صدای اعتراض به‌حقشان بلند می شود، البته مطالباتی در نوع برنامه ریزی دارند، به طور مثال در جلساتی که حضور می یابند درخواست دارند، شرکت برق برق خانه های آنان را به جای موتورپمپ هایشان قطع کند؛ راهکاری که از نگاه مدیران شرکت توزیع به چند علت شدنی نیست.

انتظارها برای انقلاب خورشیدی در مزارع کرمان

به طور مثال میزان مصرف موتورپمپ ها با اشتراک های خانگی برابر نیست، ضمن اینکه ساعت های خاموشی تابع ساختاری مشخص است زیرا اوج مصرف در ساعات مشخصی از شبانه روز رخ می دهد و نمی توان این برنامه را به شکل دیگری مدیریت کرد.

در این میان اما پیوستن هرچه بیشتر و زودتر کشاورزان به طرح نصب پنل های خورشیدی، گامی موفق و پرمزایا تلقی شده که در برخی استان ها کشاورزان آنها پیشگام این طرح شده اند و در کرمان نیز، این طرح کلید خورده است.

طی روزهای اخیر نصب پنل های خورشیدی در برخی باغ های پسته ر فسنجان، قطب پسته باکیفیت ایران و جهان شروع شد و انتظار می رود انقلاب خورشیدی در مزارع و باغ های کرمان کویری و خشک، به شکل مناسب محقق شود و در سال های آتی، این مشکل در تابستان را شاهد نباشیم.

اما به دنبال اعتراض های مردمی و این مساله، پای صحبت مدیران شرکت توزیع برق شمال و جنوب استان کرمان نشسته ایم که ضمن تحلیل شرایط، به ارائه پیشنهاد نیز می پردازند.

شرایط محدودیت برای کشاورزان

مدیرعامل شرکت توزیع برق شمال استان کرمان در این خصوص گفت: باتوجه به شرایط گرما و اوج مصرف، طبق آخرین مصوبات ملی و بخشنامه های کشوری، برق چاه های کشاورزی به طور روزانه باید طی چندساعت شامل محدودیت قطع برق شود و این تصمیمی استانی یا فردی نیست.

محمد سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کشاورزان در صورتی که مجوز و پروانه استفاده روزانه بیش از ۲۰ ساعت داشته باشند، شامل قطعی نمی شوند و کشاورزانی که این مجوز را دارند با ارائه آن از فهرست محدودیت خارج می شوند اما مجوز کمتر از ۲۰ ساعت در شبانه روز مشمول خاموشی روزانه است.

انتظارها برای انقلاب خورشیدی در مزارع کرمان
محمد سلیمانی

وی اظهار داشت: همچنین در صورتی که یک چاه کشاورزی به میزان ۸۰ درصد از برق مصرفی خود را با تجهیز سامانه خورشیدی تامین کند، از محدودیت بار معاف می شود و کشاورزان با این اقدام به صورت همزمان مازاد تولید برق در ماه های گرم یا سایر ماه ها را می توانند با قیمت تضمینی یا در بورس به فروش برسانند.

نهایت همکاری اما ضرورت درک متقابل

مدیرعامل شرکت توزیع برق شمال استان کرمان بیان کرد: ما نیز شرایط کشاورزان و محصولاتشان را در این ایام از سال درک می کنیم، اما همانطور که کشاورزان نیز درک درستی از اوج مصرف و ضرورت ایجاد تعادل در مصرف و مدیریت خاموشی ها دارند، ما موظفیم از بخشنامه های کشوری تبعیت کنیم.

وی با بیان اینکه در جلسات مختلف با کشاورزان حاضر شده ایم و تلاش داریم تا جایی که بتوانیم با آنان همکاری کنیم اظهارداشت: سال گذشته به علت سفر رییس جمهور شهید و مشاهده شرایط از نزدیک، دستوری ملی برای استان صادر شد اما ما تابع بخشنامه های ملی هستیم.

سلیمانی با بیان اینکه کشاورزان نیز خود پاسخ این پرسش را می دانند که آیا برقی وجود دارد که توزیع نمی شود، گفت: مجبوریم در اوج مصرف، تعادل بخشی و مدیریت بار براساس اولویت ها داشته باشیم.

وی در پاسخ به مطالبات کشاورزیان مبنی بر اعمال خاموشی به جای ساعاتی در شبانه روز ، در یک ۲۴ ساعت کامل یا چندروزگفت: اوج مصرف ما در ساعات مشخصی از شبانه روز رخ می دهد که همین مساله، در تعیین ساعات خاموشی نقش حیاتی دارد تا بتوان در تولید و مصرف تعادلی ایجاد کرد.

سلیمانی با بیان اینکه سال گذشته صنایع استان همکاری خوبی داشتند و منتفع نیز شدند گفت: اما اینطور نیست که فقط صنایع جور این مشکل را بکشد، لذا باید در یک ساختار متعادل و منصفانه این مدیریت صورت گیرد.

مصرف متفاوت اشتراک ها

سلیمانی در پاسخ به کشاورزان که مطالبه خاموشی منازلشان را به جای مزارعشان دارند گفت: مصرف این اشتراک ها یکسان نیست و این پیشنهاد امکان اجرا ندارد.

وی توضیح داد: در حوزه شمال استان سه هزار موتور پمپ داریم که هشت دهم درصد تعداد اشتراک های ما از ۷۵۰ هزار اشتراک را شامل می شود و مصرف آنها ۳۶ درصد برق است.

سلیمانی افزود: اما بخش خانگی ۸۲ درصد تعداد کل مشترکان را شامل می شود اما مصرف آنها کمتر از ۳۰ درصد است؛ لذا مصرف موتورپمپ ها بسیار بالاتر است.

وی گفت: ما فقط نگاه به منازل شهروندان نداریم، در بین آنها، برق بیمارستان ها و دیگر مراکز حساس خدمات رسان نیز وجود دارد لذا آنان که در مرکز تصمیم گیری می کنند، با نگاه به جمیع شرایط این کار را انجام می دهند.

تناقض پروانه و میزان مصرف

وی به مساله دیگری نیز اشاره و تاکید کرد: گاه مشاهده شده پروانه یک موتورپمپ به طور مثال ۱۰ ساعت بوده اما ۲۴ ساعت استفاده می کند که هم منابع آب زیرزمینی را به تحدید می برد و هم در مصرف برق خلاف پروانه عمل می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شمال کرمان با بیان اینکه پروانه باید ملاک عمل باشد، اظهارداشت: پروانه نیز باید متناسب با شرایط آبی و انرژی کشور باشد؛ شاید در یک زمان، مشکل کمبود آب و برق این روزها را نداشتیم، لذا باید با نگاه به شرایط موجود مدیریت کرد.

وی در عین حال هوشمند شدن کنتورهای صنایع و کشاورزی را از دستاوردهای بسیار مهم و خوب برشمرد که به مدیریت مناسب این مهم کمک می کند.

انتظارها برای انقلاب خورشیدی در مزارع کرمان

نگاه ملی اما مدیریت استانی

وی با بیان اینکه خواهان راهکارهای عملیاتی از سوی کشاورزان هستیم گفت: در عین حال از جمله پیشنهادهای ما این است که مدیریت این مساله را به استاندار ارائه دهند تا بتوانیم به اقتضای مسائل استان، با نگاه به شرایط صنایع، کشاورزی و ادارات، مدیریت اوج مصرف را داشته باشیم.

اما مدیرعامل شرکت توزیع برق جنوب کرمان نیز در این زمینه نقطه نظرهایی دارد که بیشتر آنها با مدیرعامل حوزه شمال استان، مشابه است.

حمزه صدیقی به خبرنگار ایرنا با اشاره به تقاضای لحظه ای برق در اوج گرما، برق موجود و رشد سالانه این مصرف گفت: اگر مدیریت مناسب بار صنایع، کشاورزی و ادارات صورت نگیرد، نمی توان نیازهای موجود را براساس اولویت پاسخ داد.

انتظارها برای انقلاب خورشیدی در مزارع کرمان
حمزه صدیقی

وی با بیان اینکه اگر مدیریت بار نشود، رشد سالانه مصرف ۱۰ درصد است درصورتی که منابع تولید انرژی به این میزان رشد پیدا نکرده است اظهارداشت: باتوجه به گرمای بیشتر جنوب استان، تلاش داریم با نگاهی مناسب به گونه ای که کشاورزان و صنایع نیز کمترین آسیب را متحمل شوند، مدیریت بار صورت گیرد.

تنها درمان شفابخش

صدیقی با بیان اینکه به اقتضای شرایط موجود در حوزه کشاورزی، تنها گزینه ای که می تواند به همه کمک کند، احداث سیستم های خورشیدی است اظهارداشت: مصوبه مذکور در این بخش از اردیبهشت ماه امسال ابلاغ شده و نصب پنل ها و احداث نیروگاه نیز زمان زیادی نمی خواهد و در یک ماه تا ۴۰ روز می تواند به نتیجه برسد.

به گفته وی در برخی استان های کشور کشاورزان در نوبت ثبت نام و نصب این پنل ها هستند و استقبال زیادی داشته اند که بسیار کمک کننده خواهد بود.

صدیقی با اشاره به قطع برق و تاثیر آن در قطع آب آشامیدنی شهروندان گفت: باتوجه به جمیع ملاحظات باید مدیریت بار به گونه ای صورت گیرد که اولویت ها در جای خود دیده شوند.

وی شمار کل مشترکان خانگی جنوب کرمان را نیزحدود ۷۱۵ هزار مورد برشمرد و گفت: کرمان در موقعیت طلایی انرژی خورشیدی قرار دارد، هم از نظر آفتاب و هم وزش باد؛ حتی تولید انرژی از ضایعات کشاورزی مثل خرما، پسته و .... نیز در استان ما می تواند فرهنگ سازی شود.

به گزارش ایرنا باتوجه شرایط موجود و نقطه نظرات مدیران توزیع برق استان، انتظار می رود هم شاهد استقبال بیشتر کشاورزان برای نصب پنل های خورشیدی باشیم و هم در سطح ملی، با رویکردی کشوری، مدیریت اعمال محدودیت به دست استانداران داده شود تا به اقتضای هر منطقه، برنامه‌ریزی صورت گیرد و در این میان، خسارت و آسیب به برخی اقشار از جمله صنایع یا کشاورزان نیز می تواند کمتر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha